Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oväntade händelser vid fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
Många har nog råkat ut för oväntade händelser under tiden ni fotograferar.
Förgyll vår tillvaro genom att berätta det för oss.

Själv fick jag besök av två poliser då jag fotade två kompisar, där den ena hade en luftpistol i handen och agerade polis.
Området där vi var passeras av bilar hela tiden och polisen hade fått samtal om en galen pistolman.

Polisen var inte lika roade över min plåtning så efter att ha studerat pistolen bad dem mig ringa nästa gång så dem slipper rycka ut.


Håkan
 
Det var en gång kl 04:30 för 4,a år sedan..

Hmmm, Jo jag var ute och vandrade längs mina bardoms stigar utmed en vackert grönskande sjökant. Jag visste att läängre fram var en bäck som jag på ngt sätt måste komma mig över,,
Jag traskade vidare med kameran på stativ och fotade spradiskt längs min väg,,
UTAN att jag såg det hade jag kommit fram till bäcken, det hör till saken att det låg av snön tillplattad torr och gul vass över bäcken sååå det olyckliga hände:)))))

Jag klev ned ena benet och förstod fort vad som höll på att hända, det vaar djuupt till botten så jag föll med andra ord i en snygg båge med kamera och allt. Som TUR var så han jag precis sträcka ut armarna med stativet så att kameran landade tryggt på andra sidan bäcken.PUHHHHHHH:))))

Eos1n med 3002,8L huff så illa detde kunnat gå, UUTAN försäkring och allt.

Blöt blev jag MEN det märkte jag knappt alls hehe

Mvh Niclas.
 
Jo, jag har ju det.... Men sedan då så har jag faktiskt bara haft det två år.... Varför, Hmmm det är faktiskt en ganska klurig fråga:)

Det är dyrt med en specialförsäkring och tänk vad man kan göra för dem pengarna,,,

Men händer olyckan så händer den...

Sedan vet man ju inte vad man får för dem pengarna heller:)

Mvh Niclas.

Ps, försäkringar tar vi i en annan tråd:)
 
Ja, försäkringsbolag har ju en närmast magisk förmåga att hitta någon liten detalj i olycksflödet som innebär att "jag är ledsen, men under de omständigheterna så gäller inte försäkringen"....
 
Teckna "drulleförsäkring" eller "allrisk", ett tillägg till hemförsäkringar. Kostar några hundralappar per år. Gäller vid alla oförutsedda händelser, som t.ex tappa kameran i sjön.
Har dock ett maxbelopp som är olika för olika försäkringsbolag, för mig var det 30 000:- eller 45 000:- kommer ej ihåg exakt, men det är ju sällan ALL utrustning förolyckas samtidigt.

Ursäkta att jag avviker från trådens ämne.
 
Jag blev stoppad och utfrågad av polisen när jag tog den här bilden. De var nog lite nervösa över att jag stod mitt på en dimmig järnvägsbro i vinternatten. :)
 
Vem har inte legat ned på mage på en öde grusväg och fotat längs vägkanten när det plötsligt kommer en bil, den bilden som utgör minst 10% av alla bilar som trafikerar vägen på ett år:)))

Detta har hänt mig ett par gånger, man undrar ju vaaad folk tänker när dem ser en vuxen man liggande på magen och tittarpå blommor....

hehe,,, skulle vara kul att höra fler klantigheter!

Mvh niclas.
 
1989 jobbade jag hos en fotograf i Bohuslän och jag skulle göra mitt första reklamjobb på egen hand.

Jag och ADn var ute och åkte runt på Orust för att reka områden där jag senare skulle fotografera landskapsbilder med stämningsljus, typ skymning och morgondagg. Det var bestämt att ingen kustmiljö fick förekomma. Bilderna skulle sälja ett konferenshotell.

Vi tyckte vi hittade fina miljöer men nog var lokalbefolkningen lite väl tvära och avvisande, jag menar, vi var ju faktiskt inga nollåttor utan riktiga bohusläningar!
Det var till och med så att i en del hus kände vi att det fanns folk hemma men ingen svarade när vi ringde på dörren.

När vi hade varit på en gård och frågat om det fanns några tjurar någonstans vi kunde fotografera reagerade vi lite på att de tittade noga efter vår bil när vi åkte därifrån.
Och, fem minuter senare blev vi stoppade av två polisbilar. Vi snackar sirener, blåljus och dragna pistoler. Nåja, uppknäppta hölster i alla fall.

Och vi fick förklaringen till vårt bemötande.
Under flera helger hade boskapstjuvar dragit runt med skåpbil på Orust och stulit kalvar på nätterna.
Och där åkte vi runt och spanade på gårdar och frågade efter fina tjurar.
Tro fan att telefonkedjan gick varm och hagelbössor plockades fram ur garderober (Plus en del AK-5or av hemvärnsmännen.)
 
Snacka om "rövarhistoria", ***LER***,,

En kompis till mig blev minst sagt shockad när hon på en fototur ute i en helt öde byggd blev ikappsprungen på en sandstrand av en icke synligt men psykiskt sjuk man som upprepande skrek "utomjording" efter henne när hon livrädd sprang därifrån,, mannen jagade hem henne och hon nästan ramlade över tröskeln med gråten i halsen minst sagt,,,

Vi lungade henne med att vi "bara" hade glömt att berätta om att just den mannen inte äter den medicin han så ofta bör:-/))))))))

Stackars tjej, hon fotade inte ensammen mer under den turen!:))))

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
En gång tog jag tåget till kungsbacka och filmade morgonliv på stationen , det visade sig senare att dom jag filmade på stationen var underättelsepojkar , jag filmade dom på tåget när dom spanade som små omogna pojkar i grundskolan.
Sen blev det natrurfotografi , andra små gossar från deras jobb hamnade på film med MCP kamerainne i svarta skogenpå halvön....
Omogna små löjliga pojkar som trodde dom var agenter åt Undsäk.
 
Högst odramatisk...

Efter att ha läst era inlägg inser jag att jag fört ett stilla fotografliv. Har inga dramatiska händelser att delge er, men väl en, som jag upplevde som lite dråplig.

Sommaren 2003. Asserbo slotsruin på Sjælland. Det är kväll, börjar bli lite halvmörkt. Jag kryper omkring på alla fyra bland stenar och tuvor i ruinen för att hitta en dramatisk bildvinkel med min Tokina 17mm när jag hör en mamma på klingande danska förklara för sin son:

"Nej, det er ikke en hund! Det er en mand, der fotograferer..."

Undrar just om ungen hade för avsikt att gå loss på en för att klappa "hunden"...?

Vov!

/Janne
 
hahah , exakt det som hände mig men jag fortsatte att vara hund väldigt länge ..... fast det var kul jag gjorde mitt livs scoop.
 
Föga imponerande, men i samma ögonblick jag klämde ner avtryckaren för att fånga en mer eller mindre intressant vy på roskildefestivalen dök tre glada kamrater (till varandra, inte mig) upp i skjutlinjen, och exponerades vederbörligt.

En av mina bättre bilder hittills, tekniskt att döma.
 
Visste inte om jag skulle bli generad eller bara skratta:)!

Jag var på en husvangstur med två goda väner uppströms Piteälven en bit, vi skulle binda flugor och avnjutande fiska oss nedströms den vackra och grovhuggna älven...
Det hör till saken att jag precis innan turen hade köpt min första egna systemkamera med normalzoom.. Vi satt utanför husvangen och gäspade ut efter nattens ringa sportfiskarsömn,,

Jag kännde så plötsligt så där strax efter frukost att ett av mina naturliga behov tryckte på så att säga,,, Jag greppade dassrullen som låg inne i husvangen och meddelade mina kamerater
att det var behov nummer två som var på gång och smet så iväg mot skogsbrynet,,

Jag traskade ganska långt in en bit och gjorde mig tillrätta i min ensamhet,, trodde jag:-/!

Jag som var fylld med nyhetens behag över min nya kamera hade den förståss med mig liggande i ljungen bredvid mig där jag satt,, Precis när jag var som bäst igång så brakade det till ca 10m framför mig. Jag stelnade till och glömde bort vad jag gjorde för en sekund. Jag sökte med blicken för att hitta vad som uppenbart visste att jag var där,,,

Plötsligt så 10 meter rakt framför mig så reser sig en en gigantisk Renbock upp och stirrar mig rakt i ögonen. Jag satt fortfarande som fastfryst vid den där stubben i skogen,,Jag visste först inte om jag skulle springa därifrån mitt i mitt nödvändigaste eller om jag skulle skrämma bort den stackars renen,,, Kanske den går rakt emot mig,, vad gör man då:)?!

Jag han inte tänka mer innan den största och absolut mest gigantiska Renbocken som jag har sett i hela mitt liv vände mig ryggen till och lunkade i från mig i trav,,

Jag gjorde mig fort klar och höll på att glömma kameran kvar,, för att foptografera min lite dråpliga situation hade jag inte haft en tanke på, tyvärr:)!

Puuhhhh, inte ens i landets mest glesbefolkade land får man vara i fred på "dass":)!

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
Chefen var av annan åsikt!

Som tidigare lokalredaktör på en liten ort i den del av Sverige som jag för diskretionens skull föredrar att kalla "Norrland" har jag råkat ut för en del. Vid ett tillfälle hade några kids väldigt spektakulärt snott en lastmaskin genom att köra den rakt igenom porten på ett företag.
klart bildmässigt med krossad port och hängande vajrar och kablar. Och mekanikern jag snackade med tyckte det var helt OK att fota.
Men mitt i knäppandet dök en Binladengalen (även om uttrycket inte var uppfunnet ännu) chef upp och nästan slängde ut mig. Lite förvånande tills jag fick veta att ungdomsbrottslingarna var nära släktingar till honom...
Fotade även sex mammor med bäbis på BB utan film i kameran, men det är en annan historia.
För att inte tala om min första bilolycka i vintermörker när jag inte fattade hur Metzen skulle ställas in. Tack vare telefonkontakt med en fotograf på huvudredaktionen blev det ändå bild av negen som nästan helt saknade information.
Någon gång ska jag skriva en liten novell om lokalredaktörslivet men längre än så här blir inte detta inlägg!
 
forts:

Var ute en sen fredagskväll för kvällsfotografering och fotograferade genom det här valvet i närheten av an studentnation i Uppsala. Det var mörkt i gränden och jag körde en trettiosekunders exponering stående fullt synlig mitt i ingången till valvet. Just som jag tagit bilden och började plocka ner stativet kom två studentskor fram och frågade nervöst om jag fotograferat dem.
- Nej, jag fotade bara genom valvet in mot lilla torget, tyckte jag.
När jag sedan framkallat filmen förstod jag att studentskorna idkade verksamhet som var i strid med den lokala ordningsstadgan :).
Tur att det var långslutartid så att deras huvuden blev suddiga så att jag kan ladda upp bilderna utan att oroa mig för PUL ;o).
Hela bilden:
 

Bilagor

  • kisspaus_full.jpg
    kisspaus_full.jpg
    37.1 KB · Visningar: 208
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.