Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Oskarpt" med Powershot G3

Produkter
(logga in för att koppla)

Rixt

Medlem
Jag har en Canon Powershot G3. Tycker inte att bilderna blir riktigt skarpa. Det är som att det ligger en hinna över bilden.

Verkar vara svårare att få till skärpan med en digitalkamera jämfört med en 35mm.

Är det någon som har samma problem eller kanske någon som har erfarenhet att dela med sig av G3:an?

- Rikard

Jag har aldrig använt en G3, men rent generellt så brukar man rekomendera följande med digitalkameror:

1. Ställ in lägsta möjliga skärpa i kameran och lägg på oskarp mask (unsharp mask) i något bildredigeringsprogram.

2. Fotografera i RAW-format om kameran har den funktionen.

Annars så kan du ju kolla så att objektivet är rent och se till att använda snabbare slutartid eller stativ.

Lägg gärna ut en exempelbild om du vill ha mer detaljerade svar!

/Micha

Det känns fel att behöva efterbehandla en bild. Bilden skall vara skarpt från början.
Jag provat lägg på oskarp mask (unsharp mask) i Photoshop och bilderna blir bättre helt klart.

Fått för mig att det är svårare att ta skarpa bilder med en digitalkamera. Kan det stämma?

Lagt med ett exempel på en bild som är oskarp.

- Rikard

Bilagor

• img_4478.jpg
    img_4478.jpg
    45.6 KB · Visningar: 408
En kompis till mig har råkat ut för samma problem med sin digitalkamera, en Minolta. Jag analyserade hans sätt att fotografera och märkte då att han helt enkelt inte behärskade focussystemet fullt ut.

Hans kamera har ett focussystem där kameran själv väljer var skärpan ska ligga efter det objekt som är störst och/eller närmst i bild (jag tror det funkar så). Men tyvärr stämmer inte det alltid överens med var han anser att skärpan ska vara.

Så om den typen av focussystem finns på din kamera kan du ju testa med att stänga av det och använda spotfocus istället.

För övrigt har jag inga problem att få skärpa med min digitalkamera, nu har jag i och för sig en kamera med ett löjligt bra objektiv, men ändå!

/Joakim

Det kan vara en fördel att förstå hur en digitalkamera fungerar...
Det sitter ett lågpassfilter framför sensorn i alla digitalkameror som suddar till bilden en aning. Det är för att motverka bl.a. 'moire'-mönster i bilden. Det kan man 'döda' med oskarp mask, radie 0.3-0.5, 250-400% ungefär.
En absolut förutsätting för bra resultat är en skarp, välexponerad bild.
Lägg upp en länk till en fullstor bild du tycker är så skarp den kan bli så får vi se vad vi kan göra... Bilden du lagt upp säger absolut ingenting.

"Känns fel att efterbehandla... bilden skall vara skarp från början..."

Som jag förstår så har digkameror en grej som heter aliasingfilter och som gör att bilden blir oskarp. Detta kan motverkas i kameran eller i datorn. Datorn gör det bäst. Låter du bli så blir det inte skarpt. Det är väl onödigt?

Magnus Wahlgren skrev:
Linmajon:

1) Vi var visst två som skrev samma sak.

2) Menar du så mycket som 250-400%?
Mja, lite olika men säg 200-300 procent då, och det ska vara på en oförminskad bild. Efter förminskning kan man lägga ytterligare en mask med med betydligt försiktigare värde, 50-70% ungefär. Detta gäller främst om bilden ska visas på skärm enbart.
Tröskelvärdet bör vara 0 i båda fallen.

Intressant svar. Provat med Unsharp mask i Photoshop Elements. Förstår inte riktigt det här som du beskriver, men skall söka runt lite på nätet. Nu har jag något att gå på.

Lagt upp orginalbilden här http://rixt.nu/IMG_4478.jpg

- Rikard

Rixt skrev:
Bilden skall vara skarp från början.
Visst är det så. Argumenten gällande lågpassfiltret håller inte så länge man inte jobbar med rådatat från kameran (och kanske även läget "Low sharpening", vet inte exakt vad det är).

Alla tre lägena (-1/0/+1) för Canons skärpning innebär en pålagd oskarp mask på konturerna i bilden tänkt att kompensera för den ursprungliga oskärpan. Tre lägen för olika smak.

Senast ändrad:
Lång slutartid ...?!

På den bilden ser det ut som du antingen kör i AV-läge,d.v.s. tidsaótomatik. Eller så har du synk på andra ridån. Det ser ut som bilden har rörelseoskärpa. Vilket läge användes på kameran när du tog bilden?
Jag tycker att G3 funkar allra bäst i macro-läge.

mvh
Patrik

Rixt skrev:
Intressant svar. Provat med Unsharp mask i Photoshop Elements. Förstår inte riktigt det här som du beskriver, men skall söka runt lite på nätet. Nu har jag något att gå på.

Lagt upp orginalbilden här http://rixt.nu/IMG_4478.jpg

- Rikard
Bilden är i princip helt perfekt, men du har väldigt kort skärpedjup (f2.2).
En förminskad och något skärpt bild finns här.
Som du ser är bilden helt brusfri och i princip kristallklar...

Exakt,Linmajon...

Jag antar att bilden är tagen i AV-eller TV-läget?!
Då får man en ljusmätning som är anpassad till det befintliga ljuset. Du har fått rörelseoskärpa på personen i bakgrunden.Tiden är förmodligen kortare än en 30/del och en stor bländare är ju tydligen använd (f/2,2 = kort skärpedjup).Det är nog det som är "felet".

mvh
Patrik,Canon

Bilden är tagen med auto-läget på kameran och med en Speedlite 380EX blixt på kopplad.
Nu i efterhand känns det som jag borde använt tids-automatik och blendare 5.6. För blendare
5.6 är väl "standard" blendare om man kan säga så?

Orginalbilden är tagen med slutare 1/60 och blendare F/2.2.

Provat tipsen på några bilder och resultatet blir riktigt bra.

Tack för hjälpen.

Senast ändrad:
Den klart vanligaste orsaken till oskärpa i alla bilder är att kameran rör sig under fotograferingsögonblicket. Dvs fotografen håller inte kameran stilla när bilden exponeras. Det är betydligt lättare att hålla kameran stilla om man använder den optiska sökaren. Då hålls kameran närmare kroppen och i vissa fall kanske även får lite stöd av pannan. Det är mycket vanligt att de som fotograferear med digital kamera använder sig av displayen vid fotograferingen och därför håller kameran framför sig vilket gör att det är mycket svårare att hålla kameran stilla.

Ta och prova med att sätta kameran på ett stativ, utlös kameran med självutlösaren och jag är övertygad om att du kommer att få mycket skarpare bilder än du trodde var möjligt med din kamera. När du sedan vet kapaciteten på din kamera och att det hela förmodligen beror på dig själv får du lära dej hur du håller i kameran för att hålla den stilla.

Roine W

Bilden är knappast rörelseoskarp alls. Skärpan ligger på julskinkan mitt i bilden. Personen är givetvis oskarp en meter bakom.
Annars stämmer det att rörelseoskärpa är vanlig.
Vill man ha 100% skarpa bilder är det stativ som gäller, alternativt väldigt kort exponeringstid.

Plåtar man med blixt är det ofta vettigt att köra i manuellt läge. Man ställer den tid o bländare man vill ha, och blixten doserar ljuset automatiskt. I ett helt mörkt rum blir det då ingen rörelseoskärpa alls eftersom blixten bara brinner delar av tusendels sekunder...

Vet någon om man kan ändra autofocusen på något sätt.
Jag hittar bara att man kan ändra ljusmätningen till typ allt, mindre och spottmätning. Finns det, vore jag tacksam till en sidanvisning . Skinkbilden blev fantasisk vad gorde du med den...
Mvh Björn en som också kämpar på :)

Jag vet inte hur det funkar på G3:an. På G5:an som jag har kan man flytta runt AF ramen i bilden (displayen).

Bilagor

• autofocus.jpg
    autofocus.jpg
    23 KB · Visningar: 147
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar