Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Artoz

Aktiv medlem
Hej..
Tänkte höra med er.
Jag har en D5D och har ett problem. Oavsett om jag använder stativ eller inte så blir ofta mina bilder väldigt oskarpa.
Har provat många olika inställningar men blir aldrig nöjd.

Har tre olika objektiv ett 18-50 1:3.5-5.6 DC
ett AF 10-210 Macro och ett 35-80 macro dessa två sistnämda hade jag på en gammal analog kamera som alltid gett toppen bilder.

Men oavsett om jag använder det digitala objektivet eller de andra så tycker jag ofta att övervägande bilder blir oskarpa.

Har ni någon ide vad jag gör för fel.
Tog kort på grenar i går utan stativ och de blev oskarpa och provade igen i dag med stativ men ändå oskarpa.

Ska jag införskaffa ngt filter eller vad?

Tacksam för svar
Mvh
Anna-Karin

Bilder kan vara oskarpa på flera olika sätt av varierande anledningar. Vanligast är nog att motivet är ur fokus eller att slutartiden är för lång för att frysa en rörelse (kamerans eller motivets). Ibland kan en nedskalad bild se suddig ut och det tolkas som oskärpa. Har du något exempel på en oskarp bild?

Hej

Och tack för ditt snabba svar.
Jag har använt 70-210 objektivet på läge P
inställningar=1/8 F5,6 Iso 100 och Stativ
Och så här blev den bilden. Jag tycker den är oskarp.

Bilagor

• pict0044 kopiera.jpg
    pict0044 kopiera.jpg
    34.3 KB · Visningar: 644
Vid ett första ögonkast så ser det ut som att du har missat fokus en aning.

Skärper du upp dina bilder i efterbehandlingen?
De flesta (alla?) digitala systemkameror går att ställa in på att antingen skärpa direkt i kameran, eller att inte skärpa alls. Kolla vad din är inställd på. Skärpning i datorn kan ge bättre resultat, men bara om man vet vad man sysslar med.

Prova att ta en bild på ett högkontrastmotiv, t.ex. svarta streck på ett vitt papper. Gör det i bra ljus, utomhus, med kameran på stativ. Har du manuell spegeluppfällning så använd den. Använd då trådutlösare, fäll upp spegeln, vänta några sekunder tills vibrationerna har lags sig, och ta sen bilden. Ta flera testbilder. Då borde du kunna utröna ifall det är något fel på systemet.

Oskärpa kan bero på mycket, som sagt tidigare i tråden. Om man kan utesluta rörelseoskärpa och felfokusering och andra handhavandefel så återstår tekniskt fel. Då kan det antingen vara fel på objektivet, felkalibrerad kamera, felplacerad mattskiva, m.m.

Såg nu att bilden var tagen på 1/8 s, det är ganska lång tid för ett tele. Vad har du för stativ? Kanske grenen gungade eller svajade i vinden?

Re: Hej

Artoz skrev:
Och tack för ditt snabba svar.
Jag har använt 70-210 objektivet på läge P
inställningar=1/8 F5,6 Iso 100 och Stativ
Och så här blev den bilden. Jag tycker den är oskarp.

Är det där hela bilden eller ett utsnitt? Är det originalbilden du tycker ser oskarp ut eller den här lilla?

med brännvid på 200 så är din tid åt fanders om man inte har stativ. har du stativ på den tiden men ingen fjärrkontroll så är det lika illa...

tänk på att rörelser du gör med teleobjektiv förstärks otroligt mkt! så även om du kan fotografera frihand med vanligt objektiv på brännvid 50mm så är de inte alls samma med tex 200mm

jag tror du har rörelse oskärpa i din bild.. helt klart!

Till att börja med så tycker jag att du ska gå ut under den ljusaste tiden på dagen & fotografera med snabbare tid på fri hand.

Ang. när du kör stativ, har du AS avslaget? Det är inte helt utrett men KM skriver i bruxisen att AS ska vara avslaget på stativ. Enligt uppgift så kan AS (likt Canons IS) påverka negativt då.

//Larsa

Re: Re: Hej

l-malmqvist skrev:
Är det där hela bilden eller ett utsnitt? Är det originalbilden du tycker ser oskarp ut eller den här lilla?

Den här bilden är beskuren. Tog bort lite himmel.
Men orginalet är oxå oskarp

Kalle_B skrev:
med brännvid på 200 så är din tid åt fanders om man inte har stativ. har du stativ på den tiden men ingen fjärrkontroll så är det lika illa...

tänk på att rörelser du gör med teleobjektiv förstärks otroligt mkt! så även om du kan fotografera frihand med vanligt objektiv på brännvid 50mm så är de inte alls samma med tex 200mm

jag tror du har rörelse oskärpa i din bild.. helt klart!

Tack för svar.

Kameran har stått på stativ under bildens tagande. Såg i annat inlägg om att as ska var urkopplat så de kan vara ngt sånt oxå.

.Z. skrev:
Till att börja med så tycker jag att du ska gå ut under den ljusaste tiden på dagen & fotografera med snabbare tid på fri hand.

Ang. när du kör stativ, har du AS avslaget? Det är inte helt utrett men KM skriver i bruxisen att AS ska vara avslaget på stativ. Enligt uppgift så kan AS (likt Canons IS) påverka negativt då.

//Larsa

Hej Larsa.
Tack för ditt svar.

Jo de är inte många ljustimmar i norr nu. Så den här bilden är tagen på morgonen. Har nu ett par dagar haft -19 grader hela dagarna så man går inte gärna ut. Bara de blir mildare så ska man ut.

Tack för tipsen ang AS på stativ. Då ska jag komma ihåg att koppla ur de.

Mvh
Anna-Karin

Lägger in en till bild som jag tycker är oskarp.
Denna är inte alls beskuren och tagen med samma objektiv. Nu minns jag inte inställningarna på denna.
Denna är tagen utan stativ

Bilagor

• pict0048 kopiera.jpg
    pict0048 kopiera.jpg
    30.6 KB · Visningar: 424
Stativ kräver också bra teknik.

Vid så lång brännvidd på den oerhört känsliga slutartiden 1/8 sekund kan man inte vara säker på att få skarpa bilder bara genom att ställa kameran på stativet. Vind, slutarvibrationer, eventuell handkontakt med kameran, underlag, balans, kvalitet på stativ och huvud är faktorer som spelar in.

Så testa med snabbare slutartider innan du dömer ut grejerna.

jimh skrev:
Stativ kräver också bra teknik.

Vid så lång brännvidd på den oerhört känsliga slutartiden 1/8 sekund kan man inte vara säker på att få skarpa bilder bara genom att ställa kameran på stativet. Vind, slutarvibrationer, eventuell handkontakt med kameran, underlag, balans, kvalitet på stativ och huvud är faktorer som spelar in.

Så testa med snabbare slutartider innan du dömer ut grejerna.

Hej Jim

Tack för svar.

Denna slutar tid har kameran ställt in själv så jag ska fixa de nästa gång.

Vill bara oxå påpeka att jag inte dömmer ut grejorna. Är en riktig Minolta fans men har bara lite problem i bland att få till bilderna bara

mvh
Anna-Karin

Hej Anna-Karin.

Jag tycker du ska testa din kamera på något enkelt plattare motiv. Att testa skärpa på en gren som pekar mot kameran med stor bländaröppning är väldigt svårt. Det är väldigt lätt att skärpan hamnar helt fel.

Prova att fota en bok eller videofodral (eller liknande) uppställd utomhus med bra belysning och slutartid på 1/100s eller snabbare.

Jag tror precis som andra att din slutartid på 1/8s är en stor del till dina problem.

/Anders

Du säger att du upplever bilderna oskarpa oavsett vilket objektiv du väljer.

Då kanske du har samma problem som jag haft. Min D70S ger med standardinställning mjuka och därmed bilder utan riktig skärpa. Detta har åtgärdats genom att ställa in kameran på lite uppskärpning i menyn.

Annars håller jag med om att det kanske inte är det mest idealiska att utvärdera kamerans skärpeprestanda mot trädgrenar. Speciellt inte i dåligt ljus.

Här en bild med fokus på gren. Hyggligt ljus, handhållet och 1/100 - 1/125 S.

Bilagor

• dsc.sk.gren.jpeg.jpg
    dsc.sk.gren.jpeg.jpg
    44.9 KB · Visningar: 141
Här en dito bild med fokus på kraftledningar bakom grenen.

Bilagor

• dsc.sk.ledn.jpeg.jpg
    dsc.sk.ledn.jpeg.jpg
    50.3 KB · Visningar: 142
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar