ANNONS
Annons

Oskarpa bilder(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

bloggfji

Aktiv medlem
Hej alla!

Jo det är såhär att jag har inhandlat mig ett 50 fast 1.8/f till min 5d mark II
Jag har tidigare haft samma typ av "problem" med mitt 24-70 2,8/f objektiv så är lite nojjig över att ha samma problem igen..då var den inne på service och gjorde lite finjusteringar men vet helt ärligt inte om jag ha märkt av några av dessa "justeringar" efter 3 gånger på service gav jag upp.

Var ute och testade objektivet under eftermiddagen och jag upplever att skärpan för det första inte sätter sig där jag vill att den ska sitta, och även att det övrigt är ganska dålig skärpa(?) om jag jämför med min gamla nikon d300s med det 50 fast jag hade på den kameran så är det ganska stor skillnad.

Hur upplever ni denna bild? är den "godkänd" i skarphet? Det verkar som att skärpan sitter uppe i hårbotten men vill absolut inte minnas att jag skulle lägga skärpan där uppe (finns det något sätt att kolla vart skärpan har hamnat?)

Och om någon har ett 50 fast 1.8 från canon kan du snälla lägga upp en testbild så vi kan jämföra

tagen med 1/320 f1.8 ISO 250



http://fredricjohansson.se/IMG_4503.jpg




Tack på förhand!

/Nojjig man
 
Jag ser inget onormalt i din bild.

För att bedöma om det är bak- eller frontfokus måste du nog använda en "kontrollerad" miljö, fota linjaler, testkartor eller liknande.

Vad gäller Canons 50/1.8 tycker jag att objektivet har en stor fördel - priset! I övrigt är jag inte så imponerad.

Den gängse uppfattningen tycks vara att det är ett fantastisk objektiv men mitt exemplar upplever jag som ganska medelmåttigt. På full öppning får jag ingen skärpa alls att tala om. Bländar jag ner några steg, ja då blir det skarpt (men då försvinner ju liksom vitsen med gluggen).
 
Jag kör också med Canons 50 f1.8 och har inte upplevt skärpeproblem. Nu kör jag iofs med en aps-c (600d). Ett porträtt jag tagit med objektivet:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/349675/2981955.htm?set=mp

Dock har jag använt blixt och lite belysning osv. Bländare f5 på den bilden. Det kanske ger en fingervisning.

När det gäller att hitta fokuspunkt så är jag osäker på om man kan det i Lightroom, men i Canons medföljande Rawkonverterare så finns det en sådan funktion om man högerklickar på bilden man arbetar med och väljer AF-point, eller något liknande. Minns inte exakt vad det hette.
 
Hej alla!

Jo det är såhär att jag har inhandlat mig ett 50 fast 1.8/f till min 5d mark II
Jag har tidigare haft samma typ av "problem" med mitt 24-70 2,8/f objektiv så är lite nojjig över att ha samma problem igen..då var den inne på service och gjorde lite finjusteringar men vet helt ärligt inte om jag ha märkt av några av dessa "justeringar" efter 3 gånger på service gav jag upp.

Var ute och testade objektivet under eftermiddagen och jag upplever att skärpan för det första inte sätter sig där jag vill att den ska sitta, och även att det övrigt är ganska dålig skärpa(?) om jag jämför med min gamla nikon d300s med det 50 fast jag hade på den kameran så är det ganska stor skillnad.

Hur upplever ni denna bild? är den "godkänd" i skarphet? Det verkar som att skärpan sitter uppe i hårbotten men vill absolut inte minnas att jag skulle lägga skärpan där uppe (finns det något sätt att kolla vart skärpan har hamnat?)

Och om någon har ett 50 fast 1.8 från canon kan du snälla lägga upp en testbild så vi kan jämföra

tagen med 1/320 f1.8 ISO 250



http://fredricjohansson.se/IMG_4503.jpg




Tack på förhand!

/Nojjig man

Testa att blända ner lite och se vad som händer...
 
Och om någon har ett 50 fast 1.8 från canon kan du snälla lägga upp en testbild så vi kan jämföra

tagen med 1/320 f1.8 ISO 250



http://fredricjohansson.se/IMG_4503.jpg




Tack på förhand!

/Nojjig man


Hej,
här kommer en testbild, helt färsk.


EF 50/1,8 II @ EOS 500D, JPG direkt ur kameran.
1/15s @ f1,8, ISO 200.
Kamera på stativ, spegeluppfällning, 2s utlösarfördröjning. Manuell fokus med liveview.

Fokus ligger på göna 4:an i 400 (vid närmaste hörnet) på kartongens ovansida.

http://i.imgur.com/BckCoxk.jpg

Hoppas det hjälper.

/Patrik
 
Du ville antagligen ha fokus precis på ögonen - eller hur?
Jag tycker att fokus ligger lite hitom ögonen. I hårfästet som du skriver, eller på finnarna i pannan, eller kanske på hårstråna som flyger framför ögonen.
Kan det vara så att kameran hittat fokus just på stråna framför ögonen och det är därför du inte är nöjd?

Edit - mitt inlägg gäller första bilden. Den andra kom medan jag satt och skrev.

Petter ...
 
Lägre kontrast

I mina ögon tycker jag skärpan är ok, visst... skärpan i håret är skarpare men där än kontrasten också större. Ögonen ligger något i skugga och jag upplever därför kantskärpan mjukare. Om du efterbelyser skuggpartiet kring ögonen (nytt lager, magnetlasso, skugga/högdager, omvänd markering, radera samt opacitet för sömlös upplättning) och därefter uppskärpning... hur upplever du då skärpan kring ögonen? Men visst, kanske behöver hus och objektiv en liten kalibrering?
 
Öppna

Du får öppna originalbilden i DPP (Raw-programmet du har på din skiva) och kolla var du lagt skärpan. (view-show AF-points). Testa sedan att kolla om den sätter skärpan rätt med ett fokuschart eller linjal, Finns många trådar om detta och hur du ska göra. Den första bilden är dessutom tagen på F/1,8. Inte helt optimalt - Tunt skärpedjup och inte så skarpt. Blända ner till f/2,5-2,8 så blir det betydligt bättre med en gång men ändå med tillräckligt kort skärpedjup (för det är väl därför du använt f/1,8?)
 
Du får öppna originalbilden i DPP (Raw-programmet du har på din skiva) och kolla var du lagt skärpan. (view-show AF-points). Testa sedan att kolla om den sätter skärpan rätt med ett fokuschart eller linjal, Finns många trådar om detta och hur du ska göra. Den första bilden är dessutom tagen på F/1,8. Inte helt optimalt - Tunt skärpedjup och inte så skarpt. Blända ner till f/2,5-2,8 så blir det betydligt bättre med en gång men ändå med tillräckligt kort skärpedjup (för det är väl därför du använt f/1,8?)


http://www.squit.co.uk/photo/focuschart.html

Jag har fixat en sådan här Photocalibrating chart
En kalibreringsskiva med linjal som man lätt fixar till med sax, kartong och lite lim.
Fungerar hur fint som helst för att konstatera fram eller bakfokus.
Skriver man ut på fotopapper så blir resultatet bra.
 
Jag ser inget onormalt i din bild.

För att bedöma om det är bak- eller frontfokus måste du nog använda en "kontrollerad" miljö, fota linjaler, testkartor eller liknande.

Vad gäller Canons 50/1.8 tycker jag att objektivet har en stor fördel - priset! I övrigt är jag inte så imponerad.

Den gängse uppfattningen tycks vara att det är ett fantastisk objektiv men mitt exemplar upplever jag som ganska medelmåttigt. På full öppning får jag ingen skärpa alls att tala om. Bländar jag ner några steg, ja då blir det skarpt (men då försvinner ju liksom vitsen med gluggen).

Håller med. hade gärna gått in på 1.4 gluggen eller 1.2 men då stiger priset direkt. men bildkvaliten blir ju markant bättre!

Och som du säger att vitsen med 1,8 är ju den suddiga bakrunden. Om jag ska blända upp kan jag lika gärna köra på mitt 24-70 2.8, Skillnaden är ju väldigt stor mellan dessa gluggar

Tack för svar :)
 
Testa att blända ner lite och se vad som händer...

Förmodligen blir det bättre men då kan jag lika gärna använda min 24-70 2.8 känns det som ;/
förmodligen så är det så att ett objektiv för en sån liten summa pengar inte presterar "toppklass" (nu är det ju inte fyskam) men det är smällar man får ta om man snålar in antar jag^^
 
I mina ögon tycker jag skärpan är ok, visst... skärpan i håret är skarpare men där än kontrasten också större. Ögonen ligger något i skugga och jag upplever därför kantskärpan mjukare. Om du efterbelyser skuggpartiet kring ögonen (nytt lager, magnetlasso, skugga/högdager, omvänd markering, radera samt opacitet för sömlös upplättning) och därefter uppskärpning... hur upplever du då skärpan kring ögonen? Men visst, kanske behöver hus och objektiv en liten kalibrering?

Bilden blir helt okej efter lite arbetning i photoshop men det känns som att det borde prestera LITE bättre utan efterbehandling. Men skärpan är ju som du säger okej och jag får väll kanske vara nöjd med okej för ett så pass billigt objektiv.
 
Håller med. hade gärna gått in på 1.4 gluggen eller 1.2 men då stiger priset direkt. men bildkvaliten blir ju markant bättre!

Och som du säger att vitsen med 1,8 är ju den suddiga bakrunden. Om jag ska blända upp kan jag lika gärna köra på mitt 24-70 2.8, Skillnaden är ju väldigt stor mellan dessa gluggar

Tack för svar :)

Inte så säker på att det blivit så mycket bättre med dem, kanske till och med sämre. Ser vi på din bild av filmkartongen ser väl skärpan ut att ligga där du säger den ska vara. Det är inte möjligen så att du mäter avståndet i mitten av sökaren och komponerar om bilden. Då kan du mycket väl röra kameran tillräcklgit mycket för att komma ur absolut bästa fokus. Det är ju inte heller säkert att focusplanet är helt plant vilket också kan påverka, Även modellen kan hinna röra sig några millimeter. Ska man arbeta på full öppning måste man vara väldigt nogrann.
 
Jag tycker nog också att det är vad man kan begära av den gluggen. Kolla front/bakfokus. Dessutom är väl AF-punkterna så exakta att det låser precis på markeringen i sökaren. Finns det en kontrastrik yta strax intill så är det nog lätt att det låser där, även om markeringen i sökaren/DPP säger något annat.

EF 50 1,8 är hyllad för att det är väldigt skarpt för det priset om man bländar ner ett par steg och det går att ta bilder på f1,8. Den är dock ganska soft på full öppning. Man kan inte få allt för en tusing ;)

Kolla t.ex. skillnaden mellan 1,8 och 1,4-gluggarna här: http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=3

På f2 är det Ingen större skillnad i kanterna men en tydlig skillnad i centrum. På f5,6 är skillnaden knappt märkbar.
 
Inte så säker på att det blivit så mycket bättre med dem, kanske till och med sämre. Ser vi på din bild av filmkartongen ser väl skärpan ut att ligga där du säger den ska vara. Det är inte möjligen så att du mäter avståndet i mitten av sökaren och komponerar om bilden. Då kan du mycket väl röra kameran tillräcklgit mycket för att komma ur absolut bästa fokus. Det är ju inte heller säkert att focusplanet är helt plant vilket också kan påverka, Även modellen kan hinna röra sig några millimeter. Ska man arbeta på full öppning måste man vara väldigt nogrann.

Bilden på filmkartongen är en annan användares bild och där tycker jag det ser helt okej ut!
Men det är nog som du säger att försiktighet med detta objektiv är viktigt just vid 1.8

tackar för svar!
 
Ett tips för att kunna kontrollera front/bakfokus och göra justeringar på detsamma i kameran är att istället för att ta till krångliga metoder så använder du "Dot-metoden".

Det enda du gör är följande :

1) Du ser först till att du har ett hyfsat kontrastrikt motiv för att AF ska kunna få jobba lite.

2) I ditt fall med en fast glugg så sätter du kameran på ett avstånd på 2,5 meter från kameran, detta då Canon själv rekommenderar ett avstånd på 50 x brännvidden vid fokusjustering (50 mm x 50 = 2500 mm = 2,5m).

3) Nu går du in i inställningarna för fokusjustering i din kamera och nollar den, den ska alltså stå på +/- 0.

4) Du slår på Live View och zommar in till 10x.

5) Väl där så låser du fokus på motivet och stänger sedan av Live View igen.

6) Slå nu av AF, alltså sätt på MF istället.

7) Titta nu i sökaren och håll nere avtryckaren till hälften som om du skulle låta AF fokusera. Du ska då kontrollera att du får upp den gröna cirkeln som indikerar att motivet är fokuserat.

8) Nu ändrar du fokusjusteringen bakåt i inställningarna i din kamera, t ex så ställer du den på -5.

9) Titta återigen i sökaren och håll nere avtryckaren till hälften för att se om du fortfarande har fokus. Har du det så backar du ytterligare, till t ex -10. Fortsätt så här tills du kommer till en punkt där du inte har grön cirkel i minst fem sekunder eller att du inte får grön cirkel alls. Då noterar du det sista numret som du hade som gav full fokus, t ex -8.

10) Nu gör du samma sak fast på andra hållet, börja på t ex +5. Fortsätt även här tills du inte får grön cirkel eller att den inte är helt hundra i fem sekunder.

11) Till sist har du alltså ett spann i vilket kameran anser att du har fokus, t ex från -8 till +14, vilket då ger totalt 22 hopp i fokusinställningarna.

12) Den fokusjustering du då ska använda för det aktuella objektivet är i exemplet +3. Det blir det eftersom det värdet ligger mitt i spannet som du just mätte upp (22 / 2 = 11, addera elva till -8 och du får +3. Du kan också ta andra hållet, subtrahera 11 från 14).

13) Nu har du ställt in fokusjusteringen för det aktuella objektivet.
 
Ett tips för att kunna kontrollera front/bakfokus och göra justeringar på detsamma i kameran är att istället för att ta till krångliga metoder så använder du "Dot-metoden".

Det enda du gör är följande :

1) Du ser först till att du har ett hyfsat kontrastrikt motiv för att AF ska kunna få jobba lite.

2) I ditt fall med en fast glugg så sätter du kameran på ett avstånd på 2,5 meter från kameran, detta då Canon själv rekommenderar ett avstånd på 50 x brännvidden vid fokusjustering (50 mm x 50 = 2500 mm = 2,5m).

3) Nu går du in i inställningarna för fokusjustering i din kamera och nollar den, den ska alltså stå på +/- 0.

4) Du slår på Live View och zommar in till 10x.

5) Väl där så låser du fokus på motivet och stänger sedan av Live View igen.

6) Slå nu av AF, alltså sätt på MF istället.

7) Titta nu i sökaren och håll nere avtryckaren till hälften som om du skulle låta AF fokusera. Du ska då kontrollera att du får upp den gröna cirkeln som indikerar att motivet är fokuserat.

8) Nu ändrar du fokusjusteringen bakåt i inställningarna i din kamera, t ex så ställer du den på -5.

9) Titta återigen i sökaren och håll nere avtryckaren till hälften för att se om du fortfarande har fokus. Har du det så backar du ytterligare, till t ex -10. Fortsätt så här tills du kommer till en punkt där du inte har grön cirkel i minst fem sekunder eller att du inte får grön cirkel alls. Då noterar du det sista numret som du hade som gav full fokus, t ex -8.

10) Nu gör du samma sak fast på andra hållet, börja på t ex +5. Fortsätt även här tills du inte får grön cirkel eller att den inte är helt hundra i fem sekunder.

11) Till sist har du alltså ett spann i vilket kameran anser att du har fokus, t ex från -8 till +14, vilket då ger totalt 22 hopp i fokusinställningarna.

12) Den fokusjustering du då ska använda för det aktuella objektivet är i exemplet +3. Det blir det eftersom det värdet ligger mitt i spannet som du just mätte upp (22 / 2 = 11, addera elva till -8 och du får +3. Du kan också ta andra hållet, subtrahera 11 från 14).

13) Nu har du ställt in fokusjusteringen för det aktuella objektivet.


Får testa det!
Tack för ett bra svar :)!
 
När man har många fokuspunkter i kameran aktiverade kommer lätt näromgivningen runt motivet att bli skarpt medan det riktiga motivet inte hamnar i önskat skärpeområde. Skulle rekommendera att endast mittpunkten används. När kameran ställt in skärpan blinkar denna punkt till.
 
Bilden är ju tagen på största bländaren i mycket mjukt ljus och har överlag låg kontrast. Med lite efterbearbetning med avseende på kontrast och skärpa borde skärpeintrycket bli mycket bättre. Sen vet jag inte hur exakt det går att träffa med autofokusen precis på ögonen när ansiktet tar upp en förhållandevis liten del av bilden.

Om man har Lightroom finns det ett enkelt sätt att kolla var skärpan hamnat i en bild:
I framkalla-modulen, öppna fliken för detalj (skärpning). Håll in alt-tangenten och justera skärperadien upp och ner så du ser hur det ändrar. Där de skarpaste konturerna finns, där ligger skärpan. Man kan också använda sig av maskningsreglaget. Håll ner alt-knappen igen och öka successivt på maskeringen. Detaljerna som försvinner sist är skarpast och där ligger skärpan.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar