Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder(?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Har för mig att jag läst någonstans att just 50/1.8 har rätt stora avstånd i fokushacken om du fårstår vad jag menar. Har man otur, speciellt på stor bländare och hyfsat nära så kan man hamna mellan två möjliga foluslägen. Vet inte sanningen i det, men min känsla säger att det ligger nåt i det och objektivet är lite slumpmässigt i sin natur. Går att få riktigt krispiga bilder, typ denna tagen med en 40d så det borde definitivt gå att få ännu bättre med en 5dmkII

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2246832.htm?set=mp
 
Om man har Lightroom finns det ett enkelt sätt att kolla var skärpan hamnat i en bild:
I framkalla-modulen, öppna fliken för detalj (skärpning). Håll in alt-tangenten och justera skärperadien upp och ner så du ser hur det ändrar. Där de skarpaste konturerna finns, där ligger skärpan. Man kan också använda sig av maskningsreglaget. Håll ner alt-knappen igen och öka successivt på maskeringen. Detaljerna som försvinner sist är skarpast och där ligger skärpan.

Intressant tips. Det ska testas.
 
Om man har AF inställt på OneShot och fokuspunkten i mittpunkten. När man då trycker in halva avtryckaren ställs fokus in och hålls där då länge man håller avtryckaren i halvläge. Är då skärpan på bröstfickan eller på den långa nästippen, så flyttar man sig eller gungar till 5 cm framåt för att få skärpa på ögonen.
 
Hej alla!

Jo det är såhär att jag har inhandlat mig ett 50 fast 1.8/f till min 5d mark II
Jag har tidigare haft samma typ av "problem" med mitt 24-70 2,8/f objektiv så är lite nojjig över att ha samma problem igen..då var den inne på service och gjorde lite finjusteringar men vet helt ärligt inte om jag ha märkt av några av dessa "justeringar" efter 3 gånger på service gav jag upp.

Var ute och testade objektivet under eftermiddagen och jag upplever att skärpan för det första inte sätter sig där jag vill att den ska sitta, och även att det övrigt är ganska dålig skärpa(?) om jag jämför med min gamla nikon d300s med det 50 fast jag hade på den kameran så är det ganska stor skillnad.

Hur upplever ni denna bild? är den "godkänd" i skarphet? Det verkar som att skärpan sitter uppe i hårbotten men vill absolut inte minnas att jag skulle lägga skärpan där uppe (finns det något sätt att kolla vart skärpan har hamnat?)

Och om någon har ett 50 fast 1.8 från canon kan du snälla lägga upp en testbild så vi kan jämföra

tagen med 1/320 f1.8 ISO 250



http://fredricjohansson.se/IMG_4503.jpg




Tack på förhand!

/Nojjig man

Du behöver alls inte vara nojig!
Bilden är plåtad i ett mjukt ljus, på stor bländare, då blir det ungefär så här.
Plåtar du i hårdare ljus och eller bländar ner 2-3 steg så blir det skarpare.
Alla bilder måste dock skärpas ¨lagom mycket ¨ i bildbearbetningen för att bli ¨riktigt ¨skarpa.
Mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.