iSolen.se
Guest
Jo, naturligtvis. Men "större" i detta fall är ju en max-storlek på websida minus paneler och annat dekorativt - man ser sällan helskärmspresentationer utom när man bläddrar i album i helskärm. Och då är oftast maxstorleken 1280 på bredden.
1280px bredd är ju 1.1MP. Även om man skulle dra ut detta till 1600px blir det inte mer än 1.9MP.
Full-HD är ca 2MP, och det är den största presentation som de allra flesta någonsin får se utanför en biografsalong - om man inte blir hel-uppslags-publicerad i en tidning med högre tryck-kvalitet. Då kräver tidningar som t.ex Time, Vogue och National Geographic ca 5.5MP. De två meter höga reklamvepor du ser vid busshållplatser och i bakbelysta reklamväggar är oftast ca 3MP relativ tryckupplösning (räknat ganska optimistiskt).
Web-presentationer kommer säkert att fortsätta "växa" upp till full-HD inom de närmaste åren, men det kommer ta ett par år till innan genomsnittet är över 1280px.
Räknat på gammeldags hederlig "normal" ISO färgfilm anger/angav både Kodak och Fuji ca 45lp/mm för MTF50 på de finkornigaste varianterna (låg-ISO-filmerna) om man inkluderar ganska mycket överkontrast. En D800 till exempel har ett MTF50 på ca 75-80lp/mm, innan man börjat skärpa bilden. För att få fram filmens hela potential krävdes ganska mycket efterarbete i scan osv, för att se en D800 förstorad på skärm i 200% krävs i stort sett ingenting om du har råfilerna.
100% visning av en D800-bild på en normal 24" skärm (1920x1200px) ger en förstoring på 0.27/0.0046 = 58ggr.
10cm på skärmen är då 1.8mm på sensorn. Alternativt kan man säga att du hade behövt en 92" skärm (drygt två meter diagonal) med samma upplösning för att visa hela bilden på en gång.
Menar du med det att kraven inte ökar? Du ser ingen trend? Eller missförstår jag dig? (du citerade inte men jag gissar att du svarar mig)
4K som är på väg att bli överkomligt nu är över 8MP, dvs dubbla HD, en fyrdubbling i antalet MP. Har det funnits något analogt format för hemmabruk? I samma prisklass.
Skärmar som undantagsvis kröp över 20" förut har fallit från 20 000, till 3000kr samtidigt som storleken ökat till 27". Det är inte helt ovanligt med 30".
Trenden är klar inom varje medium, storlekarna ökar.
Kamerorna ligger fortfarande över vad som konsumeras (bildkonsumtion) men så kommer det väl alltid vara gissar jag? Jag vet inte om det är samma takt men nog följs skärmar och sensorer åt någorlunda i pris per yta?
Och om vi håller oss till webb, 1280 är mer än 1024, är mer än 800 för att inte tala om gamla 640 från slutet på 90-talet.
Medierna ligger inte i sync men nog delar alla samma trend.