"Tungt" är relativt. Prova att fota på 1/200 med ett 800 mm tele som väger drygt 4 kilo
Men de är faktiskt en träningssak, och då menar jag inte i första hand träning på gym (även om det också hjälper), konsten att hålla stilla är något som både fotografer och skyttar bör träna mycket på.
Hel ok numera, men inte lika bra som en småbildskamera som har dubbla sensorytan.
Bra! Det är så man lär sig.
Stativ är bra och en oerhörd hjälp - men också ett bök som t.ex. lätt gör att man blir mindre benägen att prova olika positioner osv. Jag skulle säga så här: Det är ofta effektivare köra utan stativ medan man lär sig, sedan när man vet mer bestämt vad det är man vill fånga så är stativ en väldigt bra idé.
Och billiga stativ är med några få undantag för det mesta rätt poänglösa. Skall man ha ett, så skall man ha ett som är bra.
Rätt tänkt.
Som Johan skrev i ett tidigare svar, 1/brännvidden (dvs 1/200 för ett 200 mm tele) har länge varit en användbar tumregel. Men som du själv är inne på, det handlar om träning.
Själv fotar jag inte så sällan med ett ostabiliserat 300 mm tele på 1/60, 1/80, 1/100 med hel ok resultat. Sisådär en bild på tre blir faktiskt bra även på de tiderna. Mycket en träningsfråga som sagt.
Den ständiga balansgången
Brus sänker ju också skärpan i bilder.
Men valet stabilisering kontra stor maxbländare:
Du har ju två källor till oskärpa orsakad av rörelse i bilder
a) att man ostadig på handen, det vi oftast beämned "skakningsoskärpa"
b) att motivet rör på sig, det vi oftast kallar "rörelseoskärpa"
- Stabilisering (och stativ) motverkar skakningsoskärpa, men inte rörelseoskärpa.
- Stor maxbländare ger kortare slutartider vilket motverkar både skakningsoskärpa och rörelseoskärpa.
Nu kan moderna stabiliseringssystem (som Johan också påpekade) ofta ge upp till fyra steg, så vet man att man i huvudsak fotograferar orörliga motiv (dvs att det mest är skakningsoskärpa man skall motverka) så kan stabilisering ge mer än större maxbländare (det blir dyrt och ibland rent omöjligt att uppnå fyra steg större maxbländare). Men fotar man rörliga motiv så är det i stort sett enbart större maxbländare som hjälper.
Idealet är förstås bägge