ANNONS
Annons

Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

karina_eriksson

Aktiv medlem
Varför blir mina bilder alltid så oskarpa?
Spelar ingen roll hur jag ställer in.
Det blir skarpt när jag använder blixt men det vill jag helst inte.

bifogar en bild. (tror jag)

Bilagor

• IMG_8194.jpg
    IMG_8194.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,161
du är inomhus, har förmodligen kameran på Någon av de automatiska inställningarna och har brutit mot längdregeln vad gäller slutartider..

så du får följande problem:

1. rörelseoskärpa på motivet på grund av lång slutartid.
2. skakoskärpa på grund av lång slutartid.

dvs.. har du inzoomat din 18-50 kitobjektiv till max, dvs 50 så ska du ha 1/50 som minimum om du inte är stadig på handen. när du förstår dig på regler som detta kan du börja bryta dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutartid

Nej jag har inte automatisk.
Jag hade ISO 3200
Sen så ändrar jag slutartiden så att det blir i mitten på den där skalan som man ser längst ner
(sorry jag är inte så hemma på det här som ni märker)
Det står mellan -2 till +2

Bländaren har jag på det lägsta 5,0

Nej jag har inte automatisk.
Jag hade ISO 3200
Sen så ändrar jag slutartiden så att det blir i mitten på den där skalan som man ser längst ner
(sorry jag är inte så hemma på det här som ni märker)
Det står mellan -2 till +2

Bländaren har jag på det lägsta 5,0

Tiden är den siffra du ser till vänster om exponeringen -2 till +2 .
Tiden bör vara 1/50 om du fotar på 50mm.
Testa att fota med ratten på AV. Allså du ställer in bländaren så väljer kameran tiden, Blir bilden för ljus eller för mörk ställer du exponeringskomp på - eller +.
- gör bilden mörkare + ljusare-

Senast ändrad:
Du har för lång slutartid helt enkelt. Det blir skarpt när du använder blixt för det är blixtens brinntid som fryser det du fotar. Om du inte har tillräckligt ljusstarka objektiv så kommer det bli tufft. Bländare 5 och frysa en person inomhus kan vara tufft. Kan bli svårt på 2,8 eller större också.

Tipset är väl att du får blanda blixt och befintligt ljus. Kör blixten på automatik, riktad i taket eller nån vägg om du har möjlighet till det samt ha en relativt lång slutartid så att du ändå får med det befintliga ljuset för stämningens skull.

Men allt handlar om förutsättningar. Viktiga för en fotograf är att kunna anpassa sig.

jag verkar bara ha bländare 4,5 som minst ( eller är det högst) ?

Så i vanligt dagsljus inne mitt på dagen funkar det inte utan blixt?

jag verkar bara ha bländare 4,5 som minst ( eller är det högst) ?

Så i vanligt dagsljus inne mitt på dagen funkar det inte utan blixt?

Du har bländare 4,5 som störst. Störst och minst brukar man tala om.

Det beror helt på hur ljust rummet är. Det kan ju variera rätt mycket. Sen beror det också på din brännvidd och om det är rörelser du ska fota. Finns många faktorer.

Mycket hänger på yttre omständigheter (ljuset) och din optik för att ens kunna ha möjligheten att få en skarp bild inomhus handhållet (utan blixt) oavsett kunskapsnivå. I dagens digitala kameror har du möjlighet att kräma upp ISO:n mycket vilket hjälper men där tampas man med brus istället. Hur mycket brus tycker du är okej liksom? Alltid bra om du kanske lär dig lite basics så förstår du dina begränsningar och möjligheter lite bättre.

Tror att varken du eller kameran är kass.
det behövs bara lite övning på lite inställningar.Prova att använda den inbyggna blixten.
den gör undervärk på bilder som du infoga. men du måste ställa in den så blixen inte blir för stark
eller för svag. Som sakt övning ger färdighet.
Mvh Lasse

Jag hade ISO på 3200 och det är max liksom.

Tänk om nån kunde lära mig liksom live ;-)

Ska testa lite med blixt då.
Svårt att ta många bilder i följd då för efter varje bild står det BUSY en stund.

Vad händer om man rattar tillbaka alla inställningar på automatic? AutoISO och grönt på bländare och tider? Blir det hyffsat då, kolla vad kameran hittade på för inställningar och utgå från dem i vidare experiment.

Men, underskatta inte blixt inomhust. Pekar man med blixten uppåt brukar även det bli väldigt bra. Har du bara den inbygda blixten kan man (trot om ni vill) hämta en vanlig sked ur kökslådan, och hålla den framför den inbyggda blixten i ca fyrtiofem graders vinkel uppått. Ljuset skall studsa i skeden upp mot taket. Man får träna lite innan det blir perfekt. Tänk dig att man håller skeden som när man äter soppa med höger hand. Vinkla den lite åt dig, så soppan rinner tillbaka i tallriken. I ca 45 grader brukar det bli pefekt. Håll skeden så framför blixten. Mixtra lite med avståndet tills det blir perfekt.

Jag hade ISO på 3200 och det är max liksom.

Tänk om nån kunde lära mig liksom live ;-)

Ska testa lite med blixt då.
Svårt att ta många bilder i följd då för efter varje bild står det BUSY en stund.

Foto i mörka lokaler är svårt med enklare utrustning, det är inte fel på dig eller kameran ;-)

Blixt underlättar. Man kan köpa extern blixt oxo, då kan man studsa blixt mot taket / väggar m.m. för att få ett mjukare blixtljus, vilket brukar ge lite finare bilder.

Canon EF 50/1.8 bör du titta på. Då tar kameran in mer ljus, vilket underlättar i mörka lokaler. Det finns även några andra intressanta fasta objektiv så som 35/2 men de kostar en del. Vill du gå upp mer i pris kan du fundera på att byta din normalzoom mot en annan normalzoom men med 2.8 bländare, t.ex EF-S 17-55/2.8.

BUSY på kameran... Du kanske behöver ett snabbare minneskort för att kunna ta några foton i serie?

Karina, det du bör träna på är hur långa slutartider som du kan använda utan att du skakar med kameran (trots inbyggt anti-skak) och/eller att ditt fotoobjekt rör på sig. Så småningom får du en känsla för när det är väl mörkt utan blixt.

jag fotar ju oftast barnen & dom rör sig ju oftast :)

Det är inte aktuellt att byta kamera. Jag tycker ju att den här borde räcka.
Även allt ni skriver så är det lite svårt att ta in. Alla siffror & objektiv osv..

Borde jag byta objektiv till den här kameran? Finns det nåt som är bättre som tar in mer ljus?
Vad heter det isåfall så jag kan googla? ;-)

Har du bara den inbygda blixten kan man (trot om ni vill) hämta en vanlig sked ur kökslådan, och hålla den framför den inbyggda blixten i ca fyrtiofem graders vinkel uppått. Ljuset skall studsa i skeden upp mot taket. Man får träna lite innan det blir perfekt. Tänk dig att man håller skeden som när man äter soppa med höger hand. Vinkla den lite åt dig, så soppan rinner tillbaka i tallriken. I ca 45 grader brukar det bli pefekt. Håll skeden så framför blixten. Mixtra lite med avståndet tills det blir perfekt.

Det här har jag aldrig hört om, smart! Måste jag prova. Ungefär hur nära skall man hålla skeden?

//Siri

Även allt ni skriver så är det lite svårt att ta in. Alla siffror & objektiv osv..

Borde jag byta objektiv till den här kameran? Finns det nåt som är bättre som tar in mer ljus?
Kameran är bra för dina behov så det är mest att träna och sedan se hur resultatet blir. Spralliga barn kräver kan 1/50 eller snabbare och om du håller i kameran och har antiskak i objektivet så klarar du kanske 1/15-1/30 utan att det blir alltför suddigt med stillastående motiv. Tänk också på att ISO3200 ger sämre bildkvalitet än till exempel ISO400 eller lägre.

Absolut finns det det. På ditt objektiv hittar du antagligen siffrorna 3,5-5,6. Det betyder att största bländare fullt utzoomat är f/3,5, och fullt inzoomat f/5,6. Hälften lägre tal betyder fyra gånger högre ljusinsläpp, så om du hittar ett zoomobjektiv med fast ljusstyrka f/2,8 typ ett sigma/tamron 17-50/2,8 kan det i längre ändan släppa in fyrdubbelt mer ljus än ditt nuvarande objektiv. Du kan ytterligare drygt fördubbla ljusinsläppet genom att använda ett objektiv med ljusstyrka f/1,8, men då får man ta till fasta objektiv eftersom det inte finns så ljusstarka zoomar till de vanligaste systemkamerorna. Det populäraste och billigaste alternativet är då EF 50/1,8 som du hittar för under tusenlappen begagnat. Nackdelen är att det ger så tajt utsnitt, så därför kan det vara bättre med ett objektiv med kortare brännvidd. Men alternativen är få och ganska dyra på det området om man har canon.

Men kortfattat.. du kan alltså 8-dubbla ljusinsläppet genom att skaffa en 50/1,8. Då klarar du dig bättre med kortare slutartider typ 1/60s, och kanske kan sänka iso lite grann också.

Att fotografera rörliga motiv i mörker utan blixt är annars nåt av det som kräver absolut mest av utrustningen både i högisoprestanda och ljusstyrka hos objektiven. Men du ska nog klara dig rätt bra om du skaffar ett ljusstarkare objektiv och kanske en extern blixt. Rätt använda ger de väldigt mycket trevligare ljus än den inbyggda.

Tänk dig hur liten del av bilden varje pixel är... Tänk dig sedan att under hela tiden slutaren är öppen (slutartiden) får saker inte flytta sig mer hur stor pixlen är.

Fotar du med 50mm på zoomen och 4m till målet blir kanske en pixel ca en halv millimeter på barnet... Då är det inte mycket målet får flytta sig innan det syns i bilden.

På en 50-dels sekund hinner ett barn flytta sig långt - mycket, mycket mer än en halvmillimeter iaf... Om barnet rör sig 1m per sekund (normal gångtakt) är ju en femtiondel av detta ca 2cm... 2cm blir då ca 40 pixlar - ganska mycket suddighet.

Jag förstår att du inte vill använda blixt, men ibland är det helt enkelt ett måste...

Man kan göra ganska mycket mer med en extern blixt dock, framför allt inomhus. Då kan man rikta blixten i taket till exempel, så att ljuset på barnet kommer studsat från taket (ungefär som en vanlig taklampa) - i stället för att bara slå "rakt på", vilket ju ger ganska tråkiga kantiga skuggor och onaturligt ljus.

Så vill du fortsätta fota inomhus finns det två val, båda innebär kostnader tyvärr.
1) köp ett objektiv - Canon 50/1.8 ger fyra gånger kortare slutartider än ditt kitobjektiv
2) köp en billig extern blixt och träna lite...
Båda alternativen kostar ungefär en tusenlapp - men de gör enorm skillnad för hur mycket man kan använda kameran. Själv tycker jag att de båda två är mycket bättre uppgraderingar än att köpa en mycket dyrare kamera t.ex.

Med lite träning ger blixt faktiskt riktigt bra och trevliga bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar