Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskarp mask igen..

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Det är ju så att när man kör på de ungefär rekommenderade värdena som finns för utskrift så blir ju bilden alldeles konstig på skärmen. Om jag har förstått det hela rätt så har det att göra med skärmens förhållandevis låga upplösning.

Men det gör ju att det blir svårare att bedöma vad som är lagom till utskriften. Har ni några tips eller finns det kanske några standardvärden som blir bra i 9 fall av 10?

Sänk radien.

För utskrift har du en förhållandevis hög radie, 1,5-2. Det ger en ful skärpning av en liten bild, prova med 0,4.

Mängd efter visuell inspektion.

Förminska bilden på skärmen, så ser du ungefär hur det blir. Skärmen har ju runt 100 ppi, så ska du skriva ut den i 300 ppi får du visa den i 33%.

Radien "ska" vara runt 1/200 av upplösningen, för 300 ppi blir det alltså 1,5 pixel. Detta bygger på lång erfarenhet av många kopister som stått i mörkrum och gjort detta, det är alltså en väl underbyggd riktlinje. Naturligtvis kan du variera värdena lite beroende på hur bilden ser ut.

Svarar snabbt nu..

Men för utskrift måste jag ju ha denna höga radie och det gör det ju svårt att bedöma hur fotografierna blir på papper sen..

Men menar du (jim) att man ska köra på den lägre radien först och lägga på den mängd som man tycker ser bra ut och därefter sätta den radie man vill ha till sin uskrift??

Ok Göran, så om det ser alldeles konstigt ut när man förminskar till 1/3 skulle det vara ett tecken på att man haft för mycket oskarp mask???

Sorry, jag uppfattade inte att du skärpte för utskrift utan trodde att bilderna var till för bildskärmen.

Mao blir det fult på skärmen när man skärper för utskrift... Men vad ska man då ha för riktmärken för att veta vad som är lagom??

Jag brukar skärpa i hundra procent och krämar inte på tills det blir fult, bara lagom ;-)

För offset tryck (ark, rulle, bestruket eller obestruket osv osv) brukar jag rekommendera följande.

Radie: Upplösning / 200 [300/200 = 1.5]
Mängd: Mellan 50 och 150, beroende på bild.
Tröskelvärde: 1 - 15, ju kornigare bild ju högre värde - annars skärps kornen och inte bilden i sig.

När du gör detta skall bilden visas i 100% på skärm - oavsett upplösning. "Zooma in" med förhandsvisningsmojen i dialogrutan på ett ställe på bilden med hög kontrast -t.ex ett öga, ett blänk eller så. Ställ Radie och Tröskelvärde enligt ovan och dra mängd till en 75 ungefär, sen tittar du och ökar/minskar tills du bara precis ser en överdriven skärpeeffekt på det kontrastrika området.

Detta brukar funka väldigt bra - med tanke på de effekter som uppstår i tryck (punktförstoring, misspass osv.). Det ser dock ej bra ut på skärm - för skärm får man ju skärpa så att det ser bra ut där, för tryck "överskärper" man jämfört med vad man ser på skärmen.

/mattias jonsson

.
Tröskelvärde: 1 - 15, ju kornigare bild ju högre värde - annars skärps kornen och inte bilden i sig.

Hmm få se om jag har fattat det här rätt nu.. Skulle det innebära att man skulle behöva ett högre tröskelvärde desto lägre upplösning man scannat in bilden på??

Eller syftar du bara på själva filmen man scannat in?? I så fall , finns det rekommendationer för olika filmtyper?

roypeter skrev:
Eller syftar du bara på själva filmen man scannat in?? I så fall , finns det rekommendationer för olika filmtyper?

Jag syftar på kornen i filmen. Helt rätt.
Radien hänger ihop med upplösningen på bilden.

300 dpi = Radie 1.5
100 dpi = Radie 0.5 osv...

Scannar du en väldigt korning film och lägger på mycket oskarp mask utan att ha ett högt tröskelvärde så kommer du att skäpa upp kornen mer än vad som troligtvis är önskvärt.
Har inte några direkta riktvärden att gå på där tyvärr.

/Mattias Jonsson

Guffa skrev:
Förminska bilden på skärmen, så ser du ungefär hur det blir. Skärmen har ju runt 100 ppi, så ska du skriva ut den i 300 ppi får du visa den i 33%.

Radien "ska" vara runt 1/200 av upplösningen, för 300 ppi blir det alltså 1,5 pixel. Detta bygger på lång erfarenhet av många kopister som stått i mörkrum och gjort detta, det är alltså en väl underbyggd riktlinje. Naturligtvis kan du variera värdena lite beroende på hur bilden ser ut.

Med grundinställning i Photoshop har du bara full skärpa (på skärmen) i 100% och därefter ger 50, 25 och 12,5% ett nästan lika bra resultat.

För att visa bilden i annan inzooming än 100% måste programmet interpolera bilden på skärmen (ta bort eller lägga till pixlar) och vid 50, 25 och 12,5 används bikubisk interpolering, vid andra inzomningar används närmsta granne som ger sämre resultat.

Vid 33% kommer du få taggiga kanter och sämre kvalitet på skärmvisningen, likaså vid 46% och andra inzoomningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar