Annons

Oskärpa på tele

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxHannes

Medlem
Hej,

jag har nyligen fått möjlighet att använda ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 på mitt 50d hus och tycker aldrig det blivit skarpt. Från början blev det väldigt oskarpt men förstod sedan att det var ett dåligt filter som var boven i dramat. Men även utan filterbliur det inte skarpt. Har fotograferat med objektivet vid flera olika tillfällen, i olika ljusförhållanden och med olika bländare och tycker aldrig att det blir bra. Vad kan problemet vara? Är objektivet skadat eller finns det något att göra åt?

Mvh Max
 
Det mes troliga är att du får oskärpa pga för långa slutartider.
400mm handhållet på en 50D kräver slutartid ner mot 1/800 sekund.
Med IS kan du klara dig på 1/250 del.

Vilka tider har du haft på dina bilder?

Har du någon exempelbild?
 
Tack för bra svar.

Angående slutartiderna så kan det förstås stämma men jag har jämfört med andra bilder med samma brännvidd och tider från andra fotografer då det blivit skarpt. Tiderna har för det mesta inte varit så snabba som 800 och jag har inte använt stativ så det kan stämma! Vad är IS?

Har inte kalibrerat. Hur gör man det?
 
Det skiljer mycket mellan olika människor hur stadiga de är på handen, det är inte direkt jämförbart. IS är Canons beteckning på skakreducering.

Jag föreslår att du sätter kameran med objektiv på stativ. Sikta på ett motiv med hyfsad kontrast och exponera. Ställ skärpan på max åt ena eller andra hållet och justera sedan skärpan manuellt. Var så noggrann du bara kan och exponera. Testa gärna på olika avstånd och olika motiv. En med autofokus och en med manuell fokus.

Plocka upp bilderna på datorn och jämför. Om autofokusbilderna är oskarpa och de manuellt fokuserade bilderna är skarpa lider kamera/objektiv av fokusfel vilket kan justeras av verkstad. På en del kameror kan du justera skärpeinställningen, hur du gör det på Canon vet jag inte.

/FW
 
Eftersom det är en skjutzoom som blir ganska lång när den är utdragen max och fokusringen sitter bakom zoomgreppet är det väldigt lätt att komma åt den när man håller i objektivet, och då stör man såklart fokuseringen. Så tänk på hur du håller gluggen när du fotar, var noga med att inte störa fokusringen och håll stadigt. Jag har panorerat neråt 1/160 med min 100-400L, så det går, men det blir många bilder som kastas, och det kräver att man är stadig på hand och har IS rätt inställd = påslagen i mode 2.
 
Jag har nu testat allt: olika slutare, olika bländare, olika isotal, olika is lägen, med stativ eller utan och ingenting verkar göra någon större skillnad. Jag jämförde även med ett annat kamerahus och då blev det betydligt skarpare så jag antar att det är ett fel mellan gluggen och huset. Har någon koll på vad felet kan vara?

Mvh Max
 
Jag har nu testat allt: olika slutare, olika bländare, olika isotal, olika is lägen, med stativ eller utan och ingenting verkar göra någon större skillnad. Jag jämförde även med ett annat kamerahus och då blev det betydligt skarpare så jag antar att det är ett fel mellan gluggen och huset. Har någon koll på vad felet kan vara?

Mvh Max

Testade du rådet om att fokusera manuellt? Alltså, sätt kameran på stativ, stäng av autofokus, slå på Live View och zooma in max. Ställ därefter skärpan manuellt så noga du bara kan och exponera. Låt sedan autofokus fokusera på exakt samma objekt i samma set-ip. Jämför bilderna i datorn.

Då vet du om felet beror på autofokus (objektivet, huset etc.) eller om det är något annat fel.
 
Jag provade med manuell fokus/autofokus som du tipsade om precis nu. Det blev inte så mycket skillnad men nu insåg jag vad som gjorde enorm skillnad. Bländaren. Först hade jag bländare 5,6 och då blev det som det brukar. Men sen provade jag med bländare 13 (och jättelång tid t.om.) då blev det knivskarpt. Se bild.

Det känns som att jag nån gång har vetat vad detta kan bero på men känner mig nu väldigt vilse.
 

Bilagor

  • oksärpa.jpg
    oksärpa.jpg
    12 KB · Visningar: 448
Senast ändrad:
Jag provade med manuell fokus/autofokus som du tipsade om precis nu. Det blev inte så mycket skillnad men nu insåg jag vad som gjorde enorm skillnad. Bländaren. Först hade jag bländare 5,6 och då blev det som det brukar. Men sen provade jag med bländare 13 (och jättelång tid t.om.) då blev det knivskarpt. Se bild.

Det känns som att jag nån gång har vetat vad detta kan bero på men känner mig nu väldigt vilse.

Dels har du ju större stjärpedjup på F13 än F5.6 vilket gör det mer "förlåtande" vid felfokusering.
Dels KAN det vara så att objektivet är skarpare när det är nerbländat.
 
Senast ändrad:
500mm?

På 100mm är effekten ganska tydlig vid nedbländning, men mindre så vid 400. Vad som allmänt händer när du bländar ner är att skärpedjupet ökar med resultat att ett felfokuserande objektiv kan uppträda skarpt.

Tänk också på hur du tänkt fota med objektivet. Jag tror att de flesta företrädesvis använder det på de högre brännvidderna. Och det är i så fall också där du ska göra testerna. F.ö. är 100-400 utmärkt skarpt på 400mm/F5.6, så det ska inte bli suddiga bilder där om AF fungerar. Gjorde du verkligen rätt när du jämförde LV fokus med den vanliga autofokusen?
 
Ah just ja, det är klart. Att det är skarpt på b.13 kan ju vara ett tecken på att fokus alltid ligger fel men att det blir skarpt när det är långt skärpedjup. Men ja, har det inte med sensorn och cellerna att göra också? full bländaröppning vs liten? Jag ska undersöka om det står nått fel på microjusteringen. Tack för all hjälp.
 
Har nu kollat in microjusteringen men tycker inte det blir någon skillnad alls även om man microjusterar fullt åt ena hållet och jämför med full microjustering åt andra hållet.

Jag fattar fortfarande inte vad som kan vara problemet. Det verkar inte vara någon enkel lösning på det hursom. Har någon haft liknande erfarenheter? Vad pågår rent tekniskt? Jag blir som tokig.
 
Har nu kollat in microjusteringen men tycker inte det blir någon skillnad alls även om man microjusterar fullt åt ena hållet och jämför med full microjustering åt andra hållet.

Jag fattar fortfarande inte vad som kan vara problemet. Det verkar inte vara någon enkel lösning på det hursom. Har någon haft liknande erfarenheter? Vad pågår rent tekniskt? Jag blir som tokig.

Det KAN ju vara så att kamerahus och objektiv inte är speciellt bra matchade.
Man har säkert toleranser vad gäller fokus o har man otur hamnar man i ett läge där objektiv o hus ligger så långt från varandra som möjligt fast fortf inom toleranserna.

Om det är skarpt med MF och oskarpt med AF så har du iaf ringat in det till nåt AF-problem.

Microjusteringen har jag aldrig riktigt lurat ut hur man får det bra...
 
Skulle ju kunna vara så men jag skulle iof bli förvånad om denna oskärpa ligger inom ramen för vad som är okej. Bilderna blir verkligen oanvändbara! Har mailat Canon, får se om dom har nått svar på det hela.
 
Frågar dig igen, gjorde du verkligen rätt när du jämförde fokus via Liveview med vanlig AF? Det är ett tvärsäkert sätt att avgöra om du har AF-problem hus/objektiv. Du bör göra det på största bländare och tillräckligt avstånd eftersom vi pratar om ett objektiv som ofta används på 400mm.

Lägg gärna upp någon representativ fullupplöst bild på ezpicshare.com så kan du nog få input hur illa det ser ut. Obehandlad och med bevarad EXIF.
 
Använd Liveview, zooma in till x10 och ställ skärpan med AF-ON knappen (sid.118)
(Även om du ställer skärpan manuellt i Liveview x10 bör fokus ligga rätt)

Testa mot ett plant och välbelyst objekt.
Gärna en tidningssida uppnålad på en vägg.

Det ska inte vara någon större skillnad i skärpan mellan f:5,6 och nedbländat ett eller två steg.

MVH J O
 
Använd Liveview, zooma in till x10 och ställ skärpan med AF-ON knappen (sid.118)
(Även om du ställer skärpan manuellt i Liveview x10 bör fokus ligga rätt)

Testa mot ett plant och välbelyst objekt.
Gärna en tidningssida uppnålad på en vägg.

Det ska inte vara någon större skillnad i skärpan mellan f:5,6 och nedbländat ett eller två steg.

MVH J O

Måste nog korrigera mig själv. När det gäller skillnad mellan skärpa vid olika bländare.
Med EF 5,6/400mm så ska det inte vara någon större skillnad i skärpa vid olika bländare.
Hur det är med zoomen 100-400mm vet jag inte riktigt, men jag antar att variationen mellan olika exemplar kan skilja en hel del. Så om skärpan är dålig så behöver nog objektivet justeras tillsammans med huset. // J O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.