wfrank:
Tack för svar.
Jag kör AF mittpunkt och nästan alltid i Av-läge. Siktar självklart på ögat innan jag komponerar om.
Har lagt upp samma bild igen, men nu croppad samt i förminskad version. Har även lagt upp en ny bild där jag upplever att skärpan är mycket bättre (f 2,8 1/125, ISO 200).
Vissa bilder blir mycket bättre än de första jag la ut här. Ffa med f 2,8 och uppåt. Talar det för att det snarare är fototeknik än kamera/objektivfel som är problemet? Har testat objektivet på en annan canon 400d och upplever ingen påtaglig skillnad.
En annan sak: Med samma inställningar i bra respektive dålig belysning blir det sämre kvalité på bilderna i dålig belysning. Bilderna blir grynigare. Det borde de väl inte bli om ISO är samma och man fotar stilla föremål?
Ok. Är ingen porträttexpert, men tror lite så här: Du använder ett studioporträttobjektiv nästan helöppet på barn i "realworld"-situationer. Objektivet du har är mkt bra på porträtt (har jag hört), men essar i en studio med blixt(ar) och blickstilla modeller. På dina bilder ser det snarare ut som du fångat ett ögonblick av stillhet i barnet och knäppt en bild.
Om man leker matematiker en stund med hjälp av de formler som finns på exempelvis wikipedia kring skärpedjup, så kan man få fram följande ungefärliga siffror. Antaganden: fokusavstånd 100cm (till barnetsansikte) och brännvidd 50mm.
Teoretiska siffror hur stort intervall som kommer avtecknas skarpt:
F/1.8 ger skärpa från 98.6 till 101.4 cm
F/2.8, skärpa 97,9 - 102,1 cm
F/5.6, skärpa 95,8 - 104,2 cm
F/16, skärpa 89,1 - 110,8 cm
Och detta utan ev. rörelseoskärpa och skakskärpa, samt att fokuseringen lyckats pricka ögat perfekt.
Skärpeintervallen är alltså mycket korta vid helöppna stora bländare och "korta" avstånd (som 100cm). Nästippen kan bli skarp, men alltså inte kinden/örat som är några cm bakom. Halsen "garanterat" suddig. F/5.6 ger mycket större spelrum, nästan 9cm "ska" bli skarpt om barnet är still och man inte skakar på handen.
Se det som en 2 meters boll med nästan 9 cm tjockt skal runt kameran (F/5.6). Vidöppet är bollen lika stor men skalet mindre än 3 cm tjockt (F/1.8). Så länge motivet finns inom skalet blir det skarpt. Resten blir "bokeh" eller simply suddigt. IS hjälper mycket bra för den typen av bilder du postat, iaf för mig som också tar mycket barnbilder mer eller mindre "i farten". Tar iaf bort en av flera suddande faktorer.
Så, nu har jag lekt lärare, får skylla på att jag blev intresserad av frågan och tog fram miniräknaren efter att ha hittat lite skärpedjupsformler
Nån bättre teoretiker än jag får gärna rätta!
PS. Det är förvisso en del shablonsiffror med i beräkningen här (som jag inte angett), men om inte wikipedia inte är alldeles ute och cyklar så ska det ligga inom angivna häradet iaf. Hur cropfaktorn påverkar formlerna är t.ex. obekant för mig och det kan finnas andra obekanta faktorer. Men skillnaderna ska vara linjära mot de angivna intervallen ovan och häradet bör alltså vara riktigt.