Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

oskärpa på canon 400d

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu snackar vi fin skärpa! Som du antagligen gjort så blir det enklare om man väljer fokuspunkt för skärpan å hitta hem.

För skärmar å webben så är smartsharpen i photoshop bra, en låg radie 0.3 ungefär å ett högre procenttal. För uttskrift är radie 1 å lägre skärpe procent kanske 40, men testa dig fram, syns bäst i 100 % uppförstorat i photoshop. Lite allmän skärpning som du kanske redan har koll på, just skärpning av ögonen lämnar jag till någon annan.

Ett stort tips jag har till efterbehandlingen är Curves. Där går det att göra nästan allt!
 
Finns såklart massor med sätt, lyssna på kallemyr om du vill. Själv skärper jag oftast först en gång i Adobe Camera Raw vid full upplösning, sen använder jag oftast Unsharp Mask (Oskarp Mask) på slutresultatet. Du hittar dom under filtermenyn.

Uppskärpningsmetoder i allmänhet ger dig lite reglage och värden att laborera med. Tänk på att du då måste ha bilden i full upplösning för att se vad du verkligen gör. Det är väldigt lätt att dra för mycket i reglagen, massor med bilder här på FS är överskärpta.

Har du inte hållt på med PS förut är det bara att gratulera, en hel ny värld kommer öppnas. Moderskeppet har många bra videos, bla en grundläggande introduktion väl värd att titta på för att se om det är nåt för dig. Där finns mkt om övrig bildbehanndling också, tex Curves som nämndes ovan som är "ett väldigt enkelt sätt göra väldigt mycket".
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.