Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskärpa, Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Am01

Medlem
Jag hittade inget bra ställe för tråden så därför hamnade den här...

Jag har en Nikon D40 som jag har haft ett par månader. Jag har ingen erfarenhet alls av foto, men gillade verkligen köpet redan från början :). Jag tar absolut mest bilder på min son, och det är människor jag vill fota (för tillfället bryr jag mig inte om fåglar och växter och annat som kan bli fint på bild).

Jag har läst instruktionsboken grundligt, testat lite allt möjligt på kameran, så jag "känner" menyerna och funktionerna ytligt iaf ;). Men jag får ingen rätsida på oskärpan som jag ganska ofta får i bilderna... Jag behöver kortare slutartid, större bländare, mer ljus än jag lyckas ställa in/få till. Jag är övertygad om att oskärpan är fotografens fel i det här fallet och inte utrustningens. Är det någon som har tips om hur jag ska felsöka mig? Tips på bra grundläggande fotobok? Eller övriga kloka synpunkter?
 
Lite knapphändig info kanske för att ge svar och synpunkter, men fråga vad ni behöver veta så svarar jag efter bästa förmåga.
 
Några bildexempel vore på sin plats. Oskärpa kan bero på en rad olika saker, och det är svårt att veta om begränsningen sitter i utrusningen eller beror på bristande kunskap.
 
självklart:

ex1 här har jag ingen egen förklaring till oskärpan...
http://3.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMx0RfEzI/AAAAAAAAAQw/awQ6xC8SdIs/s1600-h/Bild1.JPG

ex2 Motivet rör sig, hur göra för att få ordentlig skärpa? (fokuspunkt på ansiktet)
http://3.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMt1pj27I/AAAAAAAAAQo/o82-cv72CyI/s1600-h/bild2.JPG

ex3 Varför är killen i fokus ur fokus?
http://3.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMq8s32oI/AAAAAAAAAQg/0ujnaNY3Id8/s1600-h/bild3.JPG

ex4 här är det mer än ett objekt som ska vara i fokus, men det måste väl ändå gå att få skarpt? Hur?
http://1.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMnxWhNpI/AAAAAAAAAQY/aQjf3UlR1BQ/s1600-h/bild4.JPG

ex5 Här är egentligen frågan om hur man ska få bra ljus på den här typen av bild...
http://1.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMhFkYZnI/AAAAAAAAAQI/Mi_RVKPNtOQ/s1600-h/bild6.JPG

ex6 Mindre folksamling, hur fotar man bäst en sådan?
http://2.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMd_qOt6I/AAAAAAAAAQA/vnimcIr_t5s/s1600-h/bild7.JPG


många exempel, kommentera så många ni orkar ;)

Alla är vi nybörjare någon gång. Jag frågar för att jag vill bli bättre och lära mig mer, och är tacksam för alla svar.
 
På bild fem är det till och med överexponerat lite grann så ljus finns det ju.
5/300 är väl 1/60 och det räcker ju gott om du inte flänger runt med kameran helt och hållet.

Då återstår det ju objektivet som kan ha konstig fokus (fram, bak). Får du aldrig skarpa bilder?
 
Några kommentarer. I bild 1 har skärpan hamnat på kragen. Detta beror på antingen att fokuspunkten hamnade där för att barnet rörde sig så att det blev fel fokuspunkt, eller på att barnet är för nära så att objektivet inte kan fokusera på ansiktet som är närmast, eller på att barnet rörde sig mot dig efter det att du fokuserat eller på backfokus hos kamera&objektiv. För att testa det senare tag en linjal och vinkla den 45 grader ifrån dig och kolla om den punkt du fokuserar på blir skarp eller en punkt bakom. För att fotografera gungande barn förfokusera på rätt punkt, blända ner för att öka skärpadjupet, höj ISO för att tillåta snabbare autofokus (använd gärna läge "A" bl 8 och minst 1/250 sek. Då barnert ligger i vagnen med blandljus blir gärna den solupplysta delen överexp. Gör 1 av 2 saker: 1.flytta barnet till skuggan (bäst) eller 2. underexp med 1 steg, sätt på blixten och öka blixt exp med 2/3-1 1/3 steg, då undviker du att solen bränner ut detaljer och blixten får jämna ut exp och kompensera för underexp. I bilden där mannen går framför de andra finns skakningsoskärpa och rörelseoskärpa. Höj slutartiden.
 
Alldeles för lång slutartid i förhållande till brännvidden. Vid 110 mm på DX skulle jag ha valt 1/150 sekund, inte 1/50. Då du bara använt ISO 400 så skulle du kunnat höja till 800 eller kanske 1600, för att få tillräckligt kort slutartid.
Det ser också ut som att skärpan hamnat hitom barnet, och det kan bero på att du flyttat dig efter att fokus låstes (eller att barnet flyttat sig, förstås).

ex2 Motivet rör sig, hur göra för att få ordentlig skärpa? (fokuspunkt på ansiktet)
http://3.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMt1pj27I/AAAAAAAAAQo/o82-cv72CyI/s1600-h/bild2.JPG
Kontinuerlig autofokus (AF-C) och/eller kort slutartid. Du kan höja ISO till 400 eller 800 om det inte skulle räcka.
Det är svårt att avgöra om bilden är skarp eller inte, för den oskärpa som finns beror nog mest på att bilden här hårt komprimerad vid förminskning. 100 kB räcker inte särskilt långt.

Det är han nog inte. Det är rörelseoskärpa igen. 1/60 räcker inte om han inte står still (eller om du inte håller kameran still).

ex4 här är det mer än ett objekt som ska vara i fokus, men det måste väl ändå gå att få skarpt? Hur?
http://1.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMnxWhNpI/AAAAAAAAAQY/aQjf3UlR1BQ/s1600-h/bild4.JPG
Det ser väl skarpt ut? Överskärpt, till och med.

ex5 Här är egentligen frågan om hur man ska få bra ljus på den här typen av bild...
http://1.bp.blogspot.com/_m0pqzAkr4fs/SjYMhFkYZnI/AAAAAAAAAQI/Mi_RVKPNtOQ/s1600-h/bild6.JPG
Ja du, det är inte det lättaste. Prova att använda spotmätning (om D40 har den funktionen), och mät på barnets ansikte. Nu är det överexponerat, eftersom kamerans mätning antagligen försökt få till någon slag medelbra exponering för hela bilden.
Sen handlar det förstås om att utnyttja ljuset som finns på olika sätt. Vända på vagnen för att få mer lätthanterligt ljus, till exempel;-)

Precis som man själv vill, tycker jag. Jag ser inget fel i den bilden.

-----------------------

När de gäller de oskarpa bilderna så är det fråga om handhavandefel, så du får helt enkelt läsa på lite om fototeknik:) Att få korta slutartider är inte alltid så lätt, men i dina exempel hade det gått genom att höja ISO-talet.
Att hålla kameran still är också något som kan vara bra att öva på. Det går att ta skarpa bilder med ganska långa tider, men det är inte lätt. Men det går inte när motivet rör sig.

Vid de tillfällen när slutartiden är viktig, så kan du använda S-läget och prova dig fram till vilken tid som ger tillräcklig skärpa (vid en viss brännvidd, då detta skiftar). Var heller inte rädd för att höja ISO-talet, för lite brus är betydligt mindre störande än skakningsoskärpa, tycker i alla fall jag.

Tillägg: Om du undrar hur vi kan veta vad du använt för inställningar, så framgår de av den sk. "exif"-informationen, som kan läsas med ett insticksprogram i webläsaren:)
 
pettisson>> jodå, jag får skarpa bilder lite då och då, fler gånger än oskarpa.Däremot har jag inte fattat vad oskärpan, när den finns, beror på.

Fredrik>> Ja det där barnet rör sig hela tiden, han är bara still när han sover...

ISO har jag varit lite rädd för att höja för brus, men när ajg har tittat på exempelbilder med olika ISO har jag inte sett nån skillnad ens när bildtexten informerar om att det är högt brus. En vanesak det där antar jag.

Makten>> Jag har nog nån vajsing med skärmen på datorn som gör att de bilder du tycker är skarpa såg oskarpa ut hos mig. Och ja, jag han klia mig i huvudet och undra hur tusan ni kom åt kamerainställningarna för varje foto, innan jag såg din sista del.

Tack ska ni ha för svar, råd och synpunkter. Jag ska leka vidare med kameran så kanske jag får kläm på orsak och verkan så småningom.
 
Ofta är det bättre att riskera brus än att få skakningsoskärpa. Rörelseoskärpa är ibland till ondo, ibland till godo, det beror på effekten man eftersträvar.
 
Jag har en D40, detta brukar jag tänka på:

-Jag använder oftast exponeringskompensation -1/3 eller -2/3 för att inte få överexponering
-Jag använder auto-ISO för att slippa bry mig om ISO, upp till 1600 blir bättre än ingen bild alls, har inte varit med om att en bild blivit dålig pga brus från auto-iso
-Jag väljer fokus-punkt manuellt, jag tycker att D40 oftast väljer fel när den ska välja fokus-punkt automatiskt
 
Ofta är det bättre att riskera brus än att få skakningsoskärpa. Rörelseoskärpa är ibland till ondo, ibland till godo, det beror på effekten man eftersträvar.

Jag håller helt med. Brus går att bli av med, men rörelseoskärpa är mycket svårare att korrigera.

En annan kommentar utöver alla andra bra i tråden är (förutom ett inlägg såklart...) att kamerans autofokussystem inte är bra på att fokusera på vissa saker. Den gillar starka kontraster, och kan därför ibland luras. Det gäller att lära sig när det kan hända.

En bok jag rekommenderar är Understanding Exposure av Bryan Peterson. Mycket bra, trots att den handlar mycket om film snarare än digital.
 
Gör först ett test där du ser vad just din utrustning faktiskt går för.

Ta en solig dag och fotografera i medljus på någonting som ligger långt bort (+100m), Använd iso200 och ställ objektivet på full öppning.

Du kommer få en bild som är unjefär så skarp som du kan få den, granska resutltatet ner på pixeln och du kommer att se att du har en viss oskärpa "inbyggd" i kameran, oroa dig inte, det är inget tillverkningsfel, det är anti-moarie filtret som suddar till bilden lite gran och det med mening.

Många ser denna oskärpa och tror att det är ett fel men så är inte fallet.

En del av dina bilder är helt klart oskarpa, och ofta handlar det om rörelseoskärpa, men en del ser helt ok ut (i den lilla version de är upplagda).

Och hur du får bra ljus på barn i barnvagn utan att fälla ner "huven"...bär en kritvit tröja! (Reflektera in det redan befintliga ljuset.)
 
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av D40, men jag har använt kitgluggen (18-55) flitigt. Det är faktiskt en av de bättre kitgluggarna på marknaden, men min egen erfarenhet är att den är mycket känslig för uv-filter. Har du ett sådant, så skruva av filtret och testa igen.
Uppskärpning av digitala bilder i ett bildbehandlingsprogram är snarare en regel än ett undantag.
 
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av D40, men jag har använt kitgluggen (18-55) flitigt. Det är faktiskt en av de bättre kitgluggarna på marknaden, men min egen erfarenhet är att den är mycket känslig för uv-filter. Har du ett sådant, så skruva av filtret och testa igen.
Uppskärpning av digitala bilder i ett bildbehandlingsprogram är snarare en regel än ett undantag.

Mitt ex fungerar bra med uv-filter, vad är det förfilter du använder?
Jag kör på nikons eget på just det objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.