Annons

Orimlig handläggningstid för drönartillstånd - vad görs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tiden går och nu är det den 20 februari 2025. Handläggningstiden är fortfarande 65 arbetsdagar. Vinterbilder jag filmat idag kan jag sannolikt publicera om 13 veckor, dvs i slutet av juni. Detta är helt otroligt!

Enligt min erfarenhet brukar Lantmäteriet komma ikapp så här under lågsäsong (för jag misstänker att färre personer filmar och skickar in material för godkännande under vinterhalvåret) men inte nu.

Någon som har aktuell info om utvecklingen?

De verkar ha fullt upp med annat.

Undrar hur många av de där 10 000 handlingarna som är svårt undermåliga mäklar-drönatvideos.

Om de är lika usla som den mäklardrönarvideo de tog när vi sålde vårt sommarhus för tre år sedan så borde de nog aldrig producerats. Många kan man nog både ha och mista.

Många har känt sig kallade men få har nog varit värda att vänta på. Skulle jag gjord den försäljningen idag skulle jag aldrig brytt mig och det säger jag trots att mäklarfirman bjöd på det. Så dåligt var det tyvärr rent kvalitetsmässigt.

Undrar hur många av de där 10 000 handlingarna som är svårt undermåliga mäklar-drönatvideos.

Om de är lika usla som den mäklardrönarvideo de tog när vi sålde vårt sommarhus för tre år sedan så borde de nog aldrig producerats. Många kan man nog både ha och mista.

Många har känt sig kallade men få har nog varit värda att vänta på. Skulle jag gjord den försäljningen idag skulle jag aldrig brytt mig och det säger jag trots att mäklarfirman bjöd på det. Så dåligt var det tyvärr rent kvalitetsmässigt.

Vet du Sten-Åke... Jag respekterar dig stort som forummmedlem, du har lyft många bra frågor.

Men... Godkännande för spridning har inget och noll med kvalitet att göra, anekdoter är intressesanr att läsa, absolut, men denna har inget att tillföra med godkännande av spridningstillstånden.

Kvalitet, konst, utförande
och vad film/bild ger för nytta/reaktion/vad det visar/vad det ger för reationer/vad det ska upplysa är en annan tråd, en tråd som inte är skapad än, men det är inte denna tråd.

I all välmening
Drönaroperatör Michael

Vet du Sten-Åke... Jag respekterar dig stort som forummmedlem, du har lyft många bra frågor.

Men... Godkännande för spridning har inget och noll med kvalitet att göra, anekdoter är intressesanr att läsa, absolut, men denna har inget att tillföra med godkännande av spridningstillstånden.

och vad film/bild ger för nytta/reaktion/vad det visar/vad det ger för reationer/vad det ska upplysa är en annan tråd, en tråd som inte är skapad än, men det är inte denna tråd.

I all välmening
Drönaroperatör Michael

I all välmening
Drönaroperatör Michael

Micke, jag menar inte att kvaliteten i sig har något alls att göra med tillstånd och godkännade MEN bara det faktum att en massa skitvideos som gör varken till eller från vid fastighetsförsäljningar ska hanteras gör ju att man sitter där med 10 000 handlingar (enligt uppgift ovan) som måste hanteras på något sätt.

Särskilt här ute i Skärgården finns det ställen som alltid varit känsliga även om mycket av dessa gamla försvaranläggningar m.m. nu spelat ut sin roll även här kring öarna kring Vaxholm, Oxdjupet och Oscar Fredriksborg. Ni anar inte hur mycket undervattensfördämningar det ligger mellan öarna runt Vaxholm.

Alldeles vid norra sidan av Oxdjupet ligger lilla Pukholmen utanför Rindö. Varje sommar kör det på 40-50 båtar där på den stenmuren som står på botten mellan öarna och förrädiskt nog bara ligger 30-40 cm under vattenytan - en perfekt höjd för att kvadda varenda växelhus som försöker passera. De som bor där behöver aldrig ha tråkigt på somrarna.

Skogsö som det här handlar om ligger mitt emot gamla Rindö-basen KA1 och jag bor själv bor nu sedan några år i en av de gamla renoverade kasernerna. Mellan Värmdö - Rindö och Skogsö ligger Solöfjärden och i dess västra del ligger den lilla lilla holmen Stinas Grund på kanske 50-100 m2, vilken idag bara hyser en massa ogenomträngliga snår och massa skarv som fiskar runt ön. När jag var barn tältade vi där. Nu får vi inte gå land där för vid något tillfälle för typ 20-25 år sedan var det någon som spottat en fientlig ubåt där - trodde man åtminstone. Dessuto har man lagt slingor på botten där som är till för att detektera ubåtar.

Vad har detta med detta att göra? Jo helt plötsligt blev det både ankrings- fiske- och gå i land förbud på ön.

Trots att sandbottnarna ner mot Oxdjupet i mansåldrar varit några av våra bästa strömmingsflader råder fiskeförbud och ankringsförbud även där och fiska får vi inte efter hela östra stranden på ön ända ner mot gamla Måldepån. Där får man dessutom inte heller dyka. Oxdjupet är säkert fortfarande en plats som är toppkandidat att minera vid krig. Så även om allt militärt är borta sedan 2005 (utom då försvarets gamla skrot de dumat i skogarna här i kring) så innebär inte det att detta upphört att vara strategiskt viktiga områden för försvaret.

Så när den där drönaren hovrade över ön och tog bilder av öns baksida och badet där så var det bara några hundra meter från Stinas Grund. Så även om det kan finnas förmildrande omständigheter kring mäklarbilder så gällde de nog inte oss. Vi hade bara ren tur som till sist avblåste mäklarens väntande på drönarvideon för annars hade vi nog inte kunnat sälja på tre år, för precis när vi sålt, så gick botten ur hela marknaden på grund av de stigande räntorna. Sedan kom pandemin.

Vi hade en vansinig tur och lyckades sälja både vår lägenhet i centrala Vaxholm och vårt hus på Skogsö i grevens tid men väntan på den där verkligt usla meningslösa drönarfilmen hade så när tippat hela vårt upplägg eftersom försäljning av huset lades på hold under den bästa delen av våren i väntan på filmen trots att alla vanliga bilder sedan veckor var färdiga. Efter vår försäljning tror jag inte ett enda hus på Skogsö lyckades säljas på flera år.

Senast ändrad:
Jag förstår inte det här handläggnings tid drönar tillstånd ? ? ?

Några dagar tidigare var det masskrock på E4 pga snökaos söder om Tierp. Det visade på SVT Rapport snabbt och jag såg SVT har en drönare som filmade in kaoset. Otroligt bra vy och ljuskänsligt. Bra uppfattning av masskrock för tittarna.

Jag förstår inte, har SVT special tillstånd nästan var som helst att filma i Sverige?
Har sett fastighetsmäklare använder drönare för få vy över en villa som snabbt annonserat ut på nätet ???
Jag kan förstå undantag är Polis, Räddningstjänst, Bradkår....

Vi vanliga får vänta ? Vad är det som händer??

Allmänna vägar är undantagna kravet på spridningstillstånd om man inte visar "omgivningarna runt omkring". När jag tog min licens så låg fokus på att inte visa horisonten. Det SVT gjorde vid både masskrocken och nattens båtolycka är helt enkelt att rikta kameran ner i backen på ett litet område.

Som Anders postade så gäller undantag även för bostadsbyggnad om "bilden [inte] visar blandad bebyggelse i en mer utzoomad vy".

Med brasklapp att jag inte sett allt filmmaterial.

Att visa horisonten eller inte spelar egentligen ingen roll, men ju större område du visar desto högre är sannolikheten att du får med något som inte får visas.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto