Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orimlig handläggningstid för drönartillstånd - vad görs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är tämligen självklart. I mitt lokala nät är dock alla datorer anslutna med WiFi. Jag tror inte att det är en ovanligt konfiguration.

All din nätverkstrafik bör krypteras. Jag kör Windows shares (vilket är lite som SMB) och trafiken där krypteras i alla fall mellan två windowsdatorer. Så även om WiFit är hackat så bör datat i den vara så pass krypterat att jag skulle våga argumentera i en domstol i detta fallet.

WPA2 är WiFi-kryptering visserligen av lite äldre modell men fortfarande ok. Jag pratar om att allt du skickar på nätverk, lokalt som öppet bör vara krypterat. Du har säkert en och annan pryl på ditt nätverk som du inte har full koll på. TV, mobil, andra smart home grejer. Kopplar du upp dig till en nätverkslagring bör din uppkoppling vara krypterad från din dator till server oavsett om det går via WiFi eller nätverkskabel.

Alla datorer är som sagt anslutna via WiFi till mitt lokala nät.

Men nu var det ju att lagra krypterade bildfiler på en molnserver som lantmäteriet kräver att man har spridningstillstånd för.

Är det någon som vet varför det blivit så lång väntetid? Har anslagen minskat? Är det en del av en minskad kulturbudget?

Alternativ 3 är att dom fått otroligt mycket mer att göra. Drönare är så billiga nu att väldigt många har skaffat en. Dom flesta som har skaffat en gjorde det nog för Social media.

Är det någon som vet varför det blivit så lång väntetid? Har anslagen minskat? Är det en del av en minskad kulturbudget?

Finns ett JO-beslut från i december som går igenom det. Kortfattat så var där 700 ärenden 2016 när de fick ansvaret vilket ökade till 23 000 ärenden år 2022 (prognosen låg på 31 000 men trenden för inkomna ärenden minskade).

För att kunna hantera inflödet så tog man resurser från andra delar av verksamheten vilket resulterade i att "myndigheten inte kunde upprätthålla dess reglerade krav på produktionen av geografisk information". Så hanteringen av spridningstillstånd fick nedprioriteras under andra halvan av 2022. Det resulterade i att handläggningstiden ökade från ca 5 till 71 arbetsdagar.

Beslutet nämner att handläggningstiden därefter sjönk från 71 till ca 40 arbetsdagar under 2023 men det är bara baserat på information på Lantmäteriets webbplats så oklart hur aktuell eller korrekt den är. Idag uppger samma sajt att man handlägger ärenden från v32 och att uppskattad handläggningstid är ca 80 arbetsdagar.

Samtidigt fortsätter media (och även privatpersoner) att publicera bilder och filmer från luftfarkoster utan att fråga om tillstånd – och utan att det någon gång har framkommit att alla dessa publiceringar har »medfört någon skada för Sveriges totalförsvar«.

Sverige tycks vara unikt i världen med att ha denna form av lag, som kan vara den sämsta lag vi har.

/ Kiwi

Undrar hur det hela fungerar vid livesändningar? Drönare används flitigt vid sportevenemang.
De skiter helt enkelt i att söka spridningstillstånd.

Artikel från Altinget, där representanter från Transportföretagen flyg argumenterar för att lagen måste ändras.

De nämner Rickard Nordin (C), som är den hittills enda riksdagsledamot som har försökt göra något åt lagen. Tyvärr verkar hans fokus mest vara orimliga handläggningstider och krångel, inte att lagen motverkar sitt syfte. Det sistnämnda kanske skulle ge mer effekt, även om det är en liten pedagogisk utmaning att övertyga människor om hur illa det är.

/ Kiwi

Frågan är hur effektiv lagen är. Skulle jag ha orent mjöl i min påse behöver jag ju bara åka runt och filma, så berättar lantmäteriet sedan vilka filmer som är intressanta.

Frågan är hur effektiv lagen är. Skulle jag ha orent mjöl i min påse behöver jag ju bara åka runt och filma, så berättar lantmäteriet sedan vilka filmer som är intressanta.

Precis min poäng. (y)

Det är så bakvänt att man storknar. Men folk stirrar sig bara blinda på lagens syfte, och så vågar ingen lagstiftare ändra eller ta bort en lag som säger sig värna Sveriges totalförsvar – när den rent praktiskt gör tvärtom.

Att man sedan får vänta fyra månader på att få en ynka bild godkänd är bara grädden på moset. Det är en anledning till att jag har slutat publicera något drönarmaterial i mina sociala kanaler. Det är inte värt besväret. Eller risken.

/ Kiwi

• Gilla
Reaktioner: PMD
Hade varit lite "kul" att skicka in material från stockholms skärgård där man kan tänka sig att det finns något intressant, använda ett ryskklingande namn och epost adresss och se om man får tillbaka materialet där de markerar hemliga saker som man absolut INTE får lägga ut på sociala medier så någon främmande makt kan se det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar