Annons

Original eller piratoptik

Produkter
(logga in för att koppla)
DVD = Digital Versatile Disc. Från början var det meningen att den bara skulle vara till film. Den fick då namnet Digital Video Disc. Men ganska snart förstod man att den skulle kunna fungera till mycket annat och därför bytte man namnet men behöll förkortningen. DVD har inget med pirat att göra. Däremot kan innehållet på skivan vara pirat.
 
När det gäller ojektiv och "pirat" kan det kanske jämföras med takräcken (eller något helt annat) till bilar. Volvo, Saab och Ford har sina "orginal" som passar deras bilar. Thule och Biltema har även de takräcken som passar. Vissa kan vara bättre medan andra är sämre än "orginalet". Men jag skulle nog inte känna att pengarna gick till "fel ficka" om jag köpte ett Thule för att jag tycker att det är bättre eller passar mina behov bättre än orginalet. Inte skulle det heller kännas fel att köpa ett biltema om jag bara skulle använda det sporadiskt till några lättare grejer. Men jag skulle inte heller tro att jag får samma produkt som orginalet. Kanske bättre, kanske sämre, men inte samma. Även om det kanske finns undantag.
 
RawBeer [E.F.S] skrev:
Jag köper det jag har råd med & finner prisvärt.

Sen om det är nikon sigma tamron, spelar ingen roll. Jag jämnför dem och ser vilken glugg som passar mig bäst.


Tycker det är ett vettigt resonemang!

Vill man där emot ha ut det där lilla extra, t.ex plåta fåglar som är så jäkla svårt, då får man gräva lite extra i plånboken.

Men man får inte glömma att erfarenheten bakom kameran har stor betydelse.
Skakningsoskärpan ställer till det för dom flesta. Hur mycket bildstabiliseringen gör här, vilket en del objektiv är försedda med....Det vet bara dom som har den här finessen!
 
Tamron, Tokina och Sigma är alla ansedda tillverkare (Sigma är t o m ett eget system!) och bör inte kallas pirat, även om de gör objektiv till kameror av andra märken.

Nuförtiden finns inget skillnad mellan dessa och t ex Nikon som jag har mest erfarenhet själv. Det finns massor av skräp inom både Nikons och Canons sortiment. Det finns lysande gluggar från de övriga tillverkarna. Det gäller bara att göra sin hemläxa innan man köper.

Kontrast och upplösningsförmåga kan ju mätas, t ex genom MTF, så detta är inte mycket lönt att diskutera. Där finns det ingen skillnad. Faktum är att Sigma-objektiv ofta ligger högt. Det finns bra objektiv och dåliga.

Andra egenskaper, som färgåtergivning och bokeh är ju lite klurigare, då de är mera subjektiva.

Byggkvaliteten beror mest på priset, inte på tillverkaren. Mitt manuella Tokina ATX 100-300/4 är verkligen byggt som en stridsvagn. Mera förtroendeingivande än 95% av Nikons/Canons gluggar. Mitt manuella Tamron 90/2,5 känns välbyggt det också, för att inte tala om skarpt.

Duger inte objektivet, lämna tillbaka det då! Varför bry sig om vilket namn som står skrivet på det? Det är väl inte namnet som gör bilderna!

/Pontus
 
divander skrev:
DVD = Digital Versatile Disc. Från början var det meningen att den bara skulle vara till film. Den fick då namnet Digital Video Disc. Men ganska snart förstod man att den skulle kunna fungera till mycket annat och därför bytte man namnet men behöll förkortningen. DVD har inget med pirat att göra. Däremot kan innehållet på skivan vara pirat.

Jag sa inte att DVD hade nånting med pirat att göra, däremot att ett "ord" kan ändra betydelse.
 
bdajegu skrev:
Jag har noterat att påfallande många på forumet överväger "piratoptik" som ett alternativ till original-dito. För min egen del skulle jag aldrig överväga annat än original av en massa (o)sakliga skäl såsom tekniskt och optisk kvalitet samt "har du någonsin sett en pressfotograf med sigmaoptik?"...

Bortsett från det faktum att pirat inte är lika snyggt på kameran så känns det väl lite futtigt att ha spenderat dyra pengar på ett fint hus från Nikon eller Canon och sedan hänga på en billig piratglugg?

Är det bara jag som är snobbig eller??

Det är väl kvallan på bilden som avgör.
Det är sällan kamerahusen som har med det att göra. Oftast är det kvalite'n på objektiven som avgör kvalite'n på bilden.
Om det sen är pirat eller inte spelar väl ingen roll.
Sagt av en som just nu bara använder original.
Men jag skulle inte tveka ett ögonblick om jag skulle byta ut nåt, och ett piratobjektiv kunde ge mig lika mycket kvalitet på bilden.
Och det finns säkert nu.
Att ha en kamera med ett dåligt objektiv är ju helt meningslöst om man är ute efter verkligt skarpa bilder utan vinjetering o s v. Beror väl på vad man är ute efter också i sitt fotande.
Har sett många bra bilder som är tagna med urusla objektiv skitkameror coh filmer jag aldrig skulle använda, men som ändå ger åt mottagaren en bild som är fullständig.
Beror på vad man vill och vad man söker i sitt fotograferande och vad man vill visa.
Byter själv kamera och film eller digitalt för att få fram vad jag vill visa.
Byter kameror också från 50-tal till 2004.
Det är ju också ett personligt avgörande hur man vill ha slutresultatet.
Titta på Holga fotograferna. Entusiaster som verkligen kan ta fina bilder med en burk som släpper in ljus och objektiv som kan jämföras med mormors glasögon.
Fråga dig själv vad du vill med ditt fotande och bestäm dig sen vad du ska sattsa på för saker.
Mvh/-Anders
 
Jag sa inte att DVD hade nånting med pirat att göra, däremot att ett "ord" kan ändra betydelse.

Förlåt. Jag kanske slarvade lite väl mycket när jag läste inlägget och svarade lite väl snabbt.

Men det borde finnas ett bättre ord än pirat och tredjepartstillverkare.

Det kanske är dags för lite brainstorming och lite förslag på ett nytt ord. Enkelt att använda och beskrivande. Det vore väl kul om vi kunde få fram ett nytt och bättre ord?
 
divander skrev:
Förlåt. Jag kanske slarvade lite väl mycket när jag läste inlägget och svarade lite väl snabbt.

Men det borde finnas ett bättre ord än pirat och tredjepartstillverkare.

Det kanske är dags för lite brainstorming och lite förslag på ett nytt ord. Enkelt att använda och beskrivande. Det vore väl kul om vi kunde få fram ett nytt och bättre ord?

- Alternativdel
- Alternativobjetiv
- Alternativblixt
- Alternativväska
- Alternativfilm

Orden är neutrala och saknar värderingar.
 
Tror att vi kommer att få avsluta allt med pirat alternativ eller andra namn.
Objektiv av märke ........helt enkelt.
Att vi kommer att blanda mer friskt i framtiden tror jag helt säkert.
Inget märke kommer att gå säkert på sitt namn.
Kvaliteten kommer att avgöra, kanske i förhållande till pris.
Mvh/-Anders
 
Jag vet inte, men om jag köper en proffs kamera, analog eller digital. Jag inbillar mig att original objektiven är utprovade för respektive märke för bästa prestanda. Ofta är det väl att på piratobjektiven har man bara bytat bajonettfattningen för att passa dom olika kameramärkena, viss kompromiss blir det således.

Rätta mig om jag snackar skit nu!
 
Proboarder skrev:
Pirat är i folkmun begreppet för "tredjeparts tillverkare". Och har inget men fuffens o göra. Utan det har blivit så. Precis som DVD inte längre står för "Digital Video Disc", utan det heter bara DVD. Förkortningen har blivit ett ord. O likt den har Pirat blivit en benämning (förvånas fortfarande att folk orkar bry sig :p

Intressant, jag tror att det på den här punkten i så fall finns en klar språklig skillnad mellan svenska och finlandssvenska! På finlandssvenska har ordet "pirat" helt klart en negativ klang. Kanske det har att göra med vår närhet till Estland/Tallinn där man de senaste tio åren kunna köpa vad fan som helst på torg och lopptorg (i stil med nån marknad i Bankokg, typ). Dvs Roleks-klockor, Huguo Boss-skjortor och Techniks-bilstereon. Med andra ord billiga kopior. Säg "pirat" här i Finland och ingen tänker på "tredjeparts tillverkare" - utan enbart på stuff man borde undvika.

Vad gäller bättre benämningar på "pirat..." tycker jag att Anders slår hufvudet på spiken!

Bengt-Arne nämnde bajonettfattningen - är det nån som vet om det alltså beror på att patenten gått ut för di stora bolagen? Har först på senare tid börjat flukta runt på objektiv, så jag känner inte alls till vad som hänt tidigare på markanden?
 
Bengt-Arne skrev:
Jag vet inte, men om jag köper en proffs kamera, analog eller digital. Jag inbillar mig att original objektiven är utprovade för respektive märke för bästa prestanda. Ofta är det väl att på piratobjektiven har man bara bytat bajonettfattningen för att passa dom olika kameramärkena, viss kompromiss blir det således.

Rätta mig om jag snackar skit nu!
Låter rimligt. Objektiv som ger "Err 99" och måste chippas om är exempel på "pirat". Sigma-optik är alltså pirat på Canon/Nikon men original på SD-husen. För inte är det så att Canon skickat över ritningarna på sina elektronikkretsar i hus och optik till Sigma och bett dem göra objektiv till Canon-husen? Skulle därför gissa på en del "reverse engineering" hos Sigma och således kan det bli det lite fel ibland... Därmed inte sagt att objektiven optiskt sett måste vara dåliga.
 
Ang: "Pirat" eller orginal objektiv.

Är det inte så här det är i verkligheten...
Plånbokens tjocklek styr vårat val i stor utsträckning. Men även dyrt köpta erfarenheter, som kan hända tillhör 70-80 talet men dom finns fortfarande i minnet.
Mitt råd är, köp orginal och aldrig något annat.
 
bdajegu skrev:
Jag har noterat att påfallande många på forumet överväger "piratoptik" som ett alternativ till original-dito. För min egen del skulle jag aldrig överväga annat än original av en massa (o)sakliga skäl såsom tekniskt och optisk kvalitet samt "har du någonsin sett en pressfotograf med sigmaoptik?"...
Ja, det har jag!

Bortsett från det faktum att pirat inte är lika snyggt på kameran så känns det väl lite futtigt att ha spenderat dyra pengar på ett fint hus från Nikon eller Canon och sedan hänga på en billig piratglugg?
Inte lika snygggt?
Ok - själv så har jag...
1. Inte obegränsat med pengar, vilket får mig att välja det bästa i prisklassen
2. "Bäst i prisklassen" är imho inte den optik med snyggast design, utan den som ger skarpaste bilderna med minst optiska fel. För mig är bilden lixom viktigare än snyggheten...
3. Noterat att inte alla sk "piratgluggar" är billiga (och inte dåliga heller)

Är det bara jag som är snobbig eller??
Ja - definitift!

Din enda poäng, som jag kan hålla med dig om, är att det är bättre att spendera pengarna i omvänd ordning.
Dvs om budgeten är begränsad så är det bättre att köpa optik än kamerahus för pengarna. Det ger mer "bang for the buck" att köpa dyr optik men budget hus än tvärtom.

Själv har jag konstaterat att det är stora skillnader till "piraternas" fördel i de lägre prisklassen vad gäller bildkvalitet.
I de högre prisklasserna är kampen jämnare och de allra exklusivaste märkesobjektiven är oftast bättre - men inte alltid. Däremot är de alltid dyrarare... ofta är de tom mycket dyrare än kvalitetsskillnaden motiverar...

Jag gissar att du f.ö. är ivrig Mac antagonist och troligen tillhör du den fanatiska skaran människor som tycker att färgen på kameran avgör dess egenskaper... ;-)


Kjelle
 
niklasl skrev:
Låter rimligt. Objektiv som ger "Err 99" och måste chippas om är exempel på "pirat". Sigma-optik är alltså pirat på Canon/Nikon men original på SD-husen. För inte är det så att Canon skickat över ritningarna på sina elektronikkretsar i hus och optik till Sigma och bett dem göra objektiv till Canon-husen? Skulle därför gissa på en del "reverse engineering" hos Sigma och således kan det bli det lite fel ibland... Därmed inte sagt att objektiven optiskt sett måste vara dåliga.

Ok, Err 99 kände jag inte till. Så min "teori" om att pantenten gått ut håller inte streck? Har alltså inget konkret på den "teorin", bara något jag snappat upp. Det har ju gått så på en del andra områden...
 
Tillit...

Asson skrev:
Jag måste nog hålla med Jens, jag har också svårt att köpa piratoptik. Jag litar helt enkelt inte på den. Jag får en känsla av att de varierar i kvalitet för mycket mellan olika exemplar.

Jag har definitivt inte obegränsade ekonoimiska möjligheter, men jag håller mig till orginaloptik jag med.

Själv litar jag inte på tilverkare som lyckas tuta i folk att "orignal är bättre" oavsett prisklass... Jag har mycket dåliga erfarenheter av märkesoptik i budgetklasserna. Det är snudd på bedrägeri! Själv litar jag inte på den tillverkaren längre... jag trodde en gång i tiden samma sak, nämligen att märkestilverkarna inte släppte ut vilket skräp som helst med deras logga på, men tyvärr så är sanningen den att jag aldrig blivit mer grundlurad av en stor känd märkestilverkare än vid valet av optik. Differenserna på deras optik är bra mycket större än vad dess fanatiker någonsin kommer att våga erkänna...

Nu kör jag iofs med originaloptik - jag bytte optik till en i högre prisklass. Klart bättre! Jag tror dock att jag kunnat få samma prestanda till mindre pengar genom att välja något annat än märkesoptiken...


Jag har reviderat min uppfattning om märkesoptik efter att ha provat budgetvarianten... den var värsta skiten. Inte ens den gamla ryska Leica kopian jag började med var lika dålig...


/Kjelle
 
Jag väljer optik efter behovet och inget annat.

Måste jag ha det "bästa" som pengar kan köpa så köper jag det (även om jag är en fattig själ som måste spaara lääänge:),,,,

Inser jag att min fotografering på andra områden klarar sig med enklare optik så blir det kanske en pirat eller simpel original osv...

Mvh Niclas, som har en smidig mix av Sigma och Canon,,,,
 
krnt skrev:
Ang: "Pirat" eller orginal objektiv.

Är det inte så här det är i verkligheten...
Plånbokens tjocklek styr vårat val i stor utsträckning. Men även dyrt köpta erfarenheter, som kan hända tillhör 70-80 talet men dom finns fortfarande i minnet.
Mitt råd är, köp orginal och aldrig något annat.

Att piratobjektiven var skräp på 70 och 80-talet är knappast relevant i dagsläget..

Dagens bästa piratobjektiv är mycket bra, ofta fullt i klass med originalen (till läge pris).

Man får jämföra varje objektiv för sig...oavsätt märke (!).
 
Inom många andra områden har skillnaderna mellan orginal och "pirat" samt dyrare och billigare grejer minskat. Jag gissar att skillnaden även minskar mellan olika objektivfabrikat. "piraterna" kommer kanske bli accepterade som ett "riktigt" alternativ till "orginalen". Då lär även ordet pirat försvinna och ersättas med de olika varumärkena.

Sen går det inte riktigt att jämföra Nikon/Canon/Sigma/Tamron.m.m. rakt av. Det är lite för lätt att säga att ex. Nikon är bättre än Sigma, Tamron.... Nikon är många gånger och på många sätt bättre. Men även Sigma är bättre än Nikon.

Bästa ljusstarka telezoomen under 10 000kr med snabb och tyst focusering till en Nikon?

Sigma 70-200/2,8 APO HSM

Bästa ljusstarka telezoomen med bildstabilisator till en Nikon?

Nikon 70-200/2,8 VR

Ljusstarkaste 20mm resp. 24mm till en Nikon?

Sigma i båda fallen.


Bästa ljusstarka normalzoomen under 5 000kr?

Tamron


Det beror helt på vilka krav man har på vikt, pris, storlek, närgräns, fokusering, m.m.
 
PS. Original stavas med två i (försöker inte vara besser, bara påpeka, såg ett gäng som skrev annorlunda. =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.