Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Original eller piratoptik

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Man får jämföra varje objektiv för sig...oavsätt märke (!).
Det tror jag också. Jag köpte för några år sedan som fattig student ett AF Nikkor 75-240/4.5-5.6D. Det är riktigt uselt både optiskt och mekaniskt. I och för sig billigt, men jag kan inte tänka mig annat än att det finns en motsvarande "pirat" som är bättre.
 
Japp, Sigma AF 70-300/4-5,6 DL macro super/Sigma AF 75-300/4,5-5,6 APO..exempelvis (kolla samma länk).
 
Angående användandet av begreppet "pirat":

Lite pirat kan man väl nästan säga att det är att inte betala licensavgift? Jag vet inte hur Tamron och Tokina gör, men Sigma betalar i alla fall ingen licensavgift till Canon. Det gör att dom inte får tillgång till tekniska specifikationer för hur kommunikationen mellan objektiv och kamerahus sker, utan får använda sig av s.k. "reverse engineering".
 
Re: Re: Original eller piratoptik

kejo skrev:
Jag gissar att du f.ö. är ivrig Mac antagonist och troligen tillhör du den fanatiska skaran människor som tycker att färgen på kameran avgör dess egenskaper... ;-)


Kjelle

Hur kul är det med transparenta datorer med enknappsmus?? ;-)

Bakgrunden till hela mitt resonemang är att det tycks ha skett en allmän attitydförändring gällande tredjepartstillverkad optik (lovar att inte skriva pirat mer..). Säkerligen beror det på att kvalitetsskillnaden har jämnat ut sig. I mitt eget fall kvarstår dock den ogrundade känslan av att det är original man skall ha aven om jag vet att man kan få lika bra bilder med en sigmaglugg. Iofs skulle jag heller ALDRIG köpa annat än originalfälgar till min nya bil av just estetiska skäl. Även om "pirat" (nu skrev jag det igen!) är lika runda och kanske tillochmed lättare=bättre.

Att det står Canon/Nikon på en optik innebär självklart inte att det alltid är en kvalitetsprodukt.
 
Om du köper en sportbil, eller en sportigare bil. så brukar bilföretaget stoltsera med att man har Bromsok från brembo, sportstolar från reccaro, fyrhjulsdrift från haldex osv.
Här går ju biltilverkarna ut och indirekt säger att dessa grejor är bättre för dem klara mer.

samt att bilföretagen idag köper ju in rätt så mycket från underleverantörer, så den igentliga egenbyggda bilen är ett hopplock från div leverantörer som bygger efter spec som bilfabrikanten vill ha det. sen sätts bara deras märke på.


Tex Tändstift till Mercedes. PÅ kartongen står det mercedes, men tittar man närmare på tändstiftet står det BOSCH.

Kanske Tamron kommer bygga gluggar till Canon och sätta en stor canon logga på den och döpa den till 80-300 IS L 2,8, 20% mer betalt för slutkunden. Sen bygger de en likvärdig med den egna loggan på och döper den till 80-300 XW Extra 2,8.. kanske kanske när canon lägger ned sin tillverkning av gluggar.


Eller så gör man som hästen, höjer sina priser 200% och kör extremt mycket reklam för hur bra sina sängar är, Man tror på det för eller senare.

Men det är lite svårare med gluggar för att där kan man direkt se skillnaden. eller ser man ingen skillnad, eller inte kan mäta någon skillnad så kommer alltid någon att hävda att den ena är bättre än den andra.
 
Angående pirat/original är det ju ganska kul med alla kompakt/alltiett kamerorna.

Casio använder Canon och Pentaxoptik.
HP använder Pentaxoptik
Panasonic använder Leicaoptik,
Sony använder Carl Ziess..o.s.v
 
-->EXakt!
Och det bevisar ju hela temats ihålighet.
Finns inget rätt eller fel här heller, tur är väl det för diskursen:).

Man måste helt enkelt förstå sina egna behov och rätta sig efter dem inte om det är Canon eller Sigma etc.

Jag är stolt över "fina" bilder inte över optiken.
Visst ÄR det lite kul med optik och visst är det lika kul med Sigma som Canon om bilderna blir enligt ens krav på prestanda!

mvh NIclas.
 
Känslan för ett objektiv är en faktor jag tar hänsyn till när jag handlar. Det kan var utseendet, märket eller annat oväsentligt, trots att det inte påverkar bilden. Är tex. villig att betala 5000 för en ny vidvinkel trots att det finns en begagnad i nyskick för 3500 som ger samma bildresultat. Det känns helt enkelt trevligt att fota med ett objektiv ingen annan ägt. Korkat men sant för mig. Detta tror jag är en anledning till att många vill ha original, en irrationell känsla, trots att "pirater" kan ge lika bra/bättre bilder.
 
sagan skrev:
Angående pirat/original är det ju ganska kul med alla kompakt/alltiett kamerorna.

Casio använder Canon och Pentaxoptik.
HP använder Pentaxoptik
Panasonic använder Leicaoptik,
Sony använder Carl Ziess..o.s.v
Man har alltså satt ett pirathus på orginaloptiken. Orginellt.
 
RawBeer [E.F.S] skrev:
Kanske Tamron kommer bygga gluggar till Canon och sätta en stor canon logga på den och döpa den till 80-300 IS L 2,8, 20% mer betalt för slutkunden. Sen bygger de en likvärdig med den egna loggan på och döper den till 80-300 XW Extra 2,8.. kanske kanske när canon lägger ned sin tillverkning av gluggar.

Du är närmare sanningen är du tror; kan meddela att Tamron tillverkar Nikons 70-300/4-5.6D... ;-)
 
hmm ,,,,

Ja pirat hit & pirat dit . Enligt dom ryckten jag sett & hört hur många gånger som helst så har tex tamron tillverkat optik till nikon , sigma likadant . Dom här nikon objektiven utan bländarring skall visst vara ett modefierat tamron , sigma florerar i sammanhanget med .

Att pentax 100 3,5 macro är sama som cosina , soligor & vivitar är allmänt känt .
Priset skiljer dock markant

Jag är rätt övertygad om att i alla fall budgetobjektiven skruvas ihop av samma underleverantörer , ofta med samma prylar .
Ta canon , dom har lyckats med bedriften att sätta sin vackra logga på 28-90 usm , ett historisk bottennapp , vilket sigma som helst presterar bättre än det skämtet .
Budget objektiv , javisst men det ger dock en
fingervisning om att man inte kan lita på att prylarna är bra bara därför att det står nikon eller canon på dom .
Inte nu längre .
 
Re: Re: Original eller piratoptik

gerhardp skrev:
Ja. Fast jag är likadan...

Klyschan "Det är fotografen och inte kameran som gör bilden" är verkligen passé. Tänk vad Ansel Adams kunde gjort med teknik från 2000-talet. Kanske hade han fått fram mer än bara ett par bra bilder om året. Även en bra fotograf begränsas av tekniken.

Att tro att Ansel Adams skulle tagit fler bättre bilder med en H1 än en 500C är helt befängt. Den tid han lade ned på varje bild gör att han absolut inte hade varit i behov av en snabbare utrustning med fler automatiska möjligheter.

Det vet väl alla att man med en lös ljusmätare samt en helt manuell kamera kan göra exakt samma saker som med ett teknikmonster, sen är det en annan sak att man kanske kan bli lite snabbare med automatik & AF, nu tror jag dock inte att gamle Ansel hade så bråttom med sina naturmotiv...

Jag har själv gått bakåt från digitalt till helmanuellt & lös ljusmätare & har hittills mycket goda erfarenheter av vad lite eftertanke & "långsamhet" kan ge naturfotografin, jag är dock ingen bakåtsträvare & kan mycket väl köra DSLR om ett tag...

Vad det gäller piratoptik som tråden gäller så köper jag det jag har råd med som kan ge mig den kvalite samt tillförlitlighet jag kräver, vad det står på objektivet skiter jag i.
 
OscarH skrev:
Känslan för ett objektiv är en faktor jag tar hänsyn till när jag handlar. Det kan var utseendet, märket eller annat oväsentligt, trots att det inte påverkar bilden. Är tex. villig att betala 5000 för en ny vidvinkel trots att det finns en begagnad i nyskick för 3500 som ger samma bildresultat. Det känns helt enkelt trevligt att fota med ett objektiv ingen annan ägt. Korkat men sant för mig. Detta tror jag är en anledning till att många vill ha original, en irrationell känsla, trots att "pirater" kan ge lika bra/bättre bilder.

Huvudet på spiken, skulle jag tro...
 
Ni som är märkespuritaner. Gäller det allt? De av er som har Nikon köper väl en coolwalker som mellanlagringsmedia. Det är ju den som är original.

Men om ni sen har en mac hemma. Då måste ni ju ha en ipod. Hur gör ni då?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.