Annons

Organisation och beskrivning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

epep

Aktiv medlem
Hej!

När jag fotograferat har jag som princip att spara fotografierna i en mapp med namn som motsvarar det datum då jag flyttade filerna till datorn, tex 2005_06_20, eventuellt med ett serienummer om jag tömt flera CF-kort under dagen.
Sedan sparar jag undan filerna, med katalogstrukturen, på CD.

Nu över till problemet. En betydande del av de foton jag tar är sådana där jag vill beskriva omständigheterna kring och plats där fotot är taget. Det system som jag använder är tämligen primitivt. Jag har ett perl-script som söker igenom en given katalog efter underkataloger (datumkatalogerna) och för varje bild i en sådan genererar en fil med lite basinformation. Sedan fyller jag de genererade filerna med information rörande plats, motiv, varifrån bilden är tagen, och omständigheter kring fotot efter ett givet system (för att sedan tex lägga in det i en databas eller som IPTC). ENORMT ARBETE!! Vissa delar av denna information upprepas dock på ett flertal bilder och det är förmodligen där huvuddelen av arbetsbesparingen kan ligga (utöver klipp och klistra!)

Jag letar efter ett smidigare sätt att lösa detta problem.

Det jag INTE vill ha är ett system som låser mig till en produkt. Jag vill tex inte använda ett program där det inte smidigt och otvetydigt går att exportera informationen batch (jag har alltför många gånger hamnat i ett läge där arbete har fått göras igen pga låsningar till proprietära system).

Rent principiellt så är det inte någon skillnad mellan att lagra informationen i IPTC eller i egen fil (bortsett att jag inte vet om det finns några begränsningar i mängden data i IPTC).

Jag har funderat kring ett program som sparar informationen, antingen i IPTC eller i en egen fil, och som på ett enkelt sätt kan välja flera bilder att associera informationen till.

Känner någon till något sådant program?
Hur löser ni problemet med att associera dylik information till bilderna?
 
Jag var också inne på en "öppen" lösning men jag gav upp efter cirka 2 veckors grävande. Det närmaste jag kom var att använda produkter som kunde exportera sin data som ren XML - gärna med en beskrivade XSD eller DTD.

Till slut tog dock den praktiska latmasken fullständigt över min kropp - och nu kör jag Adobe Bridge, som inte är perfekt - men väl så bra, med guldstjärna i kanten för sin fina integration med de andra Adobe produkterna.

// Lazze
 
Synd!
Jag får väl försöka utveckla mitt eget system då, om inte någon annan har någon behändig lösning.

/ep
 
Har tittat lite på pixvue www.pixvue.com och det verkar vara ganska ok. Programmet verkar kunna annotera flera filer åt gången och kan använda templates mm. Annoterar dessutom filerna genom IPTC resp XMP så man låser sig rimligen inte.

Är det någon som har erfarenheter av programmet?
 
Jag kör ett Bash skript (Linux) i katalogen med bilder, skriptet gör 700px kopior och tumnagelkopior och så många "kontakt-kartor" i samma storlek som CD-fodral som behövs. Skriptet gör sedan en index-sida i html med alla tumnaglar som är klickbara och leder till en html-sida innehållandes 700 pixlars kopian. Skriptet plockar också ut lite utvald exif-info som skrivs in på html-sidan för bilden i fråga. I dessa html-filer kan jag ju sedan skriva in all ytterligare info om bilden som jag vill ha där. Skriptet lägger givetvis också länkar till nästa/föregående bild och en länk tillbaks till index-sidan med de klickbara tumnaglarna. Givetvis kan jag ju sedan använda operativets vanliga sökfunktioner för att söka på ord i dessa html-filer, det är ju bara vanlig text.

Skriptet hittas här för den som vill testa. Det är beroende av exif/libexif, crwinfo (för canon RAW) och ImageMagick. Ge mig gärna lite feedback, det kanske kan väcka gnistan att utveckla det vidare intresset har sas. gått i stå lite grann.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.