Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ordförklaring

Produkter
(logga in för att koppla)

Wilhelm Gustavsson

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag undrar lite över vad en del vanliga ord inom fotografi igentligen betyder jag vet ungefär vad som menas med dem men jag skulle vilja ha en komplett förklaring

1.IS
2.Exponering
3.AF
tack på förhand/Wilhelm

1 IS = bildstabilisator som stabiliserar bilden vid tex lång slutartider

2 exponering = Exponering är det moment vid fotografering då fotograferingsmediet (en film eller en bildsensor) utsätts för ljus.

3 AF = autofokus ser til att du alltid har rätt fokus

Senast ändrad:
Hej!
Jag undrar lite över vad en del vanliga ord inom fotografi igentligen betyder jag vet ungefär vad som menas med dem men jag skulle vilja ha en komplett förklaring

1.IS
2.Exponering
3.AF
tack på förhand/Wilhelm

1. Förtydligande. IS på Canonspråk, heter annat på andra märken (VR=Nikon)
2. Saxat från Wikipedia
Exponering är det moment vid fotografering då fotograferingsmediet (en film eller en bildsensor) utsätts för ljus. Exponeringen mäts i exponeringsvärde (EV) – ju högre exponeringsvärdet är desto mer ljus tillåts träffa mediet. I fysiskt hänseende kan exponering sägas vara den totala mängd ljus som tillåts träffa fotograferingsmediet då en bild tas.

/FW

2 Exponering = det korta ögonblick när kamerans slutare är öppen och låter ljus falla in på bildchipet (digitalkamera) eller filmrutan (analog kamera) så att en bild registreras. (Chippet eller filmen "exponeras" för infallande ljus.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar