Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orange- eller gulfilter för svartvitt analogt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
För att få bättre kontrast på himlen med vita moln etc., kan man ju använda färgade filter när man fotar analogt svartvitt...effekten torde variera beroende på filtrets färg/styrka (och kanske också täthet?

Så vad rekommenderas av er som har erfarenhet - gult eller orange? Vilken film som används kanske också spelar in, för mig varierar filmvalet mellan Ilfords FP4 och HP5 (iso 125 resp 400), och Kodaks Tri-X och Tmax, båda iso 400.

Filtren brukar nog också ha en faktor för exponeringskompensation, något/några bländarsteg, att överexponera ett halvt till ett bländarsteg sa nån visst till mig för länge sedan.

Ett filter 48 mm serie VII rekommenderas uppenbarligen för Leica 21 mm f3,4 Super Angulon, så att filtret kan användas tillsammans med original motljusskydd 12501. Jag har ett tämligen ljust gulfilter i en annan gängdiameter, men det ger försumbar effekt tycker jag.

Några kommentarer eller rekommendationer från er?
/B
 
Senast ändrad:
Om du ska fota människor ska du använda grönfilter eller inget filter alls, röd och orangefilter ger onaturligt kritvita spöklika hudtoner och svarta otäcka ögon. Det är extremt poppis bland nybörjare för det ger huden en slätare yta men ser så fruktansvärt amatörmässigt och "fel" ut så man vill gråta. En studiofotograf i världklass kan dock med fördel använda sig av effekten vid porträtt vilket går att se på många gamla svartvita porträtt på skådisar tex.
Till natur /landskap fungerar de utmärkt och kan ge en väldig punch då tex blå himlar blir väldigt mörka så vita moln framhävs kraftigt (se Ansel Adams landskapsbilder). Rödfilter kan även med fördel användas vid foto av tex blad/ grönska då gör det gröna mörkare och ger illusionen av högre kontrast.

Tri-x är utan tvekan den bästa filmen, alla de andra är som ett skämt i jämförelse, de ser "digitala" ut även vid mörkrumskopering, framförallt Tmax - visst det går att jobba bort den digitala looken i mörkrummet men varför ge sig själv extra arbete i onödan?

Gulfilter kräver ca 1 steg extra exponering, orange kräver 2 steg och rödfilter kräver 3.

Tänk även på att iso-talen på film är "glädjesiffror". Tri-x bör exponeras efter iso 250 och HP5 visar sin bästa sida om den exponeras efter iso 200 och underframkallas lite.

Ska du skanna negativen så är är det bättre med lite tunnare negativ så då ska du exponera mer nära filmens angivna iso-tal.

Tänk på att skanning av svartvita småbildsnegativ framhäver och förstorar kornet väldigt kraftigt, det kommer inte se sådär "slätt och mjukt" ut som gamla bilder från förr även om du kör med iso 100. Kopiering i mörkrum är det bästa för högsta kvalité, annars finns ju Imacon-skannrar för den förmögne.
 
Senast ändrad:
Om du ska fota människor ska du använda grönfilter eller inget filter alls, röd och orangefilter ger onaturligt kritvita spöklika hudtoner och svarta otäcka ögon. Det är extremt poppis bland nybörjare för det ger huden en slätare yta men ser så fruktansvärt amatörmässigt och "fel" ut så man vill gråta. En studiofotograf i världklass kan dock med fördel använda sig av effekten vid porträtt vilket går att se på många gamla svartvita porträtt på skådisar tex.
Till natur /landskap fungerar de utmärkt och kan ge en väldig punch då tex blå himlar blir väldigt mörka så vita moln framhävs kraftigt (se Ansel Adams landskapsbilder). Rödfilter kan även med fördel användas vid foto av tex blad/ grönska då gör det gröna mörkare och ger illusionen av högre kontrast.

Tri-x är utan tvekan den bästa filmen, alla de andra är som ett skämt i jämförelse, de ser "digitala" ut även vid mörkrumskopering, framförallt Tmax - visst det går att jobba bort den digitala looken i mörkrummet men varför ge sig själv extra arbete i onödan?

Gulfilter kräver ca 1 steg extra exponering, orange kräver 2 steg och rödfilter kräver 3.

Tänk även på att iso-talen på film är "glädjesiffror". Tri-x bör exponeras efter iso 250 och HP5 visar sin bästa sida om den exponeras efter iso 200 och underframkallas lite.

Ska du skanna negativen så är är det bättre med lite tunnare negativ så då ska du exponera mer nära filmens angivna iso-tal.

Tänk på att skanning av svartvita småbildsnegativ framhäver och förstorar kornet väldigt kraftigt, det kommer inte se sådär "slätt och mjukt" ut som gamla bilder från förr även om du kör med iso 100. Kopiering i mörkrum är det bästa för högsta kvalité, annars finns ju Imacon-skannrar för den förmögne.
Tack Daniel! Mkt informativt svar...som precis var den info jag behöver!
Ha en fin midsommar!
/B
 
Gulfilter kräver ca 1 steg extra exponering, orange kräver 2 steg och rödfilter kräver 3.

Tänk även på att iso-talen på film är "glädjesiffror". Tri-x bör exponeras efter iso 250 och HP5 visar sin bästa sida om den exponeras efter iso 200 och underframkallas lite.

Ska du skanna negativen så är är det bättre med lite tunnare negativ så då ska du exponera mer nära filmens angivna iso-tal.

Tänk på att skanning av svartvita småbildsnegativ framhäver och förstorar kornet väldigt kraftigt, det kommer inte se sådär "slätt och mjukt" ut som gamla bilder från förr även om du kör med iso 100. Kopiering i mörkrum är det bästa för högsta kvalité, annars finns ju Imacon-skannrar för den förmögne.

(dvs gäller förstås inte mig - jag är ganska oförmögen i många avseenden, t.o.m. pekuniärt trots att jag äger en Leica... /BN).
Sent om cider...

Svar/ny fråga från mig: Bör/måste jag ta bort UV-filtret -Skylight först från objektivet? (Leica Super Angulon 21 mm f3,8 fr 1962) innan jag skruvar dit orangefiltret? - Dels har jag original-motljusskyddet alltid påsatt på objektivet, dels har detta filtret en ganska sällsynt gängstorlek (48 mm Skylight, inte UV som jag skrev förut) så det är det enda av mina Leica-objektiv som det här orangefiltret passar på....
 
Sent om cider...

Svar/ny fråga från mig: Bör/måste jag ta bort UV-filtret -Skylight först från objektivet? (Leica Super Angulon 21 mm f3,8 fr 1962) innan jag skruvar dit orangefiltret? - Dels har jag original-motljusskyddet alltid påsatt på objektivet, dels har detta filtret en ganska sällsynt gängstorlek (48 mm Skylight, inte UV som jag skrev förut) så det är det enda av mina Leica-objektiv som det här orangefiltret passar på....
Ja, ta bort skylightfiltret.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar