Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Tacksam för tips på datorkonfiguration för ny dator ca 10000-15000
utan skärm som skall användas främst för Photoshop CS4 och Lightroom.
- Intel eller AMD?
- ATI eller Nvidia?
osv...

Tommy
 
Jag beställde en här om dagen som jag tänkt använda mycket till bildbehandling.

Processorn blev en AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz, det finns lite vassare för en liten slant ytterligare men jag valde ändå denna eftersom den avger mindre värme än de lite snabbare (mindre värme betyder mindre behov av kylning och därmed mindre brusljud från datorn). Mycket prestanda för pengarna tycker jag.

8GB RAM-minne kommer att kännas befriande eftersom min nuvarande konfiguration ibland tvingas använda swapfilen och bli segt. Jag har 4GB men eftersom jag kör Win XP 32 används bara 3 av dem. Det blir lite småtungt när man har igång Nikon Capture, Photoshop och ytterligare något. Med Windows 7 64-bitars kommer kommer 8GB till sin rätt.

Grafikkortet blev ett billigt men kompetent Radeonkort med passiv kylning. Tyst och helt klart tillräckligt för Photoshop och de enstaka spel som jag kanske kommer köra. Det har nog ingen större betydelse ifall man väljer Radeon eller nVidia. Jag har för närvarande ett nVidia-kort men har innan det haft en rad kort från Radeon. Trivdes bättre med kontrollpanelen för Radeon men det är inget viktigt. För enbart bildbehandling är ett budgetkort fullt tillräckligt.

Om du bryr dig lika mycket som jag om att datorn låter lite kan det vara idé att välja chassi med omsorg. Flera stora långsamtgående chassifläktar är mycket trevligare än enstaka små snabba.

Många som jobbar med bildbehandling förespråkar ritplatta. Jag har personligen inte riktigt kommit överens med den sortens styrdon. Föredrar en mus med några extra programmerbara knappar. En knapp är givetvis dedikerad för Ctrl+Z, antagligen mitt mest använda kommando i och utanför Photoshop.
 
Tackar så mycket för ditt utförliga svar.
Glömde nämna att jag gärna lägger extra för att få en hyfsat tyst dator. Men du nämnde ju även detta.
Tack igen...

Hälsningar
Thommy
 
Tacksam för tips på datorkonfiguration för ny dator ca 10000-15000

Varför inte en synnerligen prisvärd Dell Studio XPS 435MT med Intels nya i7-processor, 64-bitar och 12 GB internminne?

Både Lightroom och CS4 går blixtrande snabbt. Jag kan verkligen rekommendera denna dator. Dessutom är den tyst.
 
Varför inte en synnerligen prisvärd Dell Studio XPS 435MT med Intels nya i7-processor, 64-bitar och 12 GB internminne?

Både Lightroom och CS4 går blixtrande snabbt. Jag kan verkligen rekommendera denna dator. Dessutom är den tyst.

Konstigt, i några av de första googleträffarna skriver de om att den låter för mycket. Kanske har åtgärdats i någon ny version?
 
Konstigt, i några av de första googleträffarna skriver de om att den låter för mycket. Kanske har åtgärdats i någon ny version?

Jag kan bara referera till mina egna erfarenheter. Tyst som en mus är den och jag har mycket god hörsel ;-).

Kanske erfarenheterna från Google beror på att många köpt datorn som en billig speldator, och sedan överbelastat datorn med en ett grafikkort som egentligen skulle kräva ett dubbelt så kraftfullt nätaggregat.
För arbete med bilder krävs inte de absolut häftigaste grafikkorten. Då räcker nätaggregatet till mer än väl. Processorn belastas inte så mycket att fläkten går upp i högvarv och väsnas.
 
Senast ändrad:
Tacksam för tips på datorkonfiguration för ny dator ca 10000-15000

Varför inte en synnerligen prisvärd Dell Studio XPS 435MT med Intels nya i7-processor, 64-bitar och 12 GB internminne?

Både Lightroom och CS4 går blixtrande snabbt. Jag kan verkligen rekommendera denna dator. Dessutom är den tyst.

Hej och tack för svaret. Jag har också läst in mig på DELL 435 och det står mycket om hur den låter mer eller mindre illa.

h/Thommy
 
Jag är också i farten med att köpa en ny dator och lutar starkt åt följande konfiguration som jag tror skulle passa dig också.

 
Jag kan bara referera till mina egna erfarenheter. Tyst som en mus är den och jag har mycket god hörsel ;-).

Kanske erfarenheterna från Google beror på att många köpt datorn som en billig speldator, och sedan överbelastat datorn med en ett grafikkort som egentligen skulle kräva ett dubbelt så kraftfullt nätaggregat.
För arbete med bilder krävs inte de absolut häftigaste grafikkorten. Då räcker nätaggregatet till mer än väl. Processorn belastas inte så mycket att fläkten går upp i högvarv och väsnas.
En dator som behöver ett dubbelt så kraftfullt nätagg låter inte alls. Eller jo den låter "poff" en gång, i vissa fall ackompanjerat av en liten rökslinga från nätagget, sedan är den tyst.
Jag är också i farten med att köpa en ny dator och lutar starkt åt följande konfiguration som jag tror skulle passa dig också.

Ser ut att vara en bra konfiguration. Det skulle vara väldigt trevligt med en SSD för system och swapfiler. Win 7 lär ju vara lite bättre på att nyttja dem har jag hört.
Men varför inte mer än 4GB RAM? Det är ju så billigt nu för tiden.
 
Precis, exakt vad jag skrev. Problemet är ju att man sätter dit ett maffigt kort utan att förnya nätaggregatet.
Måste ha missförstått dig. Visst blir det problem om man gör så men inte högre ljud än om man haft ett tillräckligt nätagg.

Såg förresten att Windows 7 Home saknar XP-mode. Det blir Pro för min del eftersom jag tror att detta kan vara en nyttig sak.
Det skulle varit trevligt att ha Windows 7 på den andra datorn också så att man kan dra nytta av de förbättrade funktionerna för lokala nätverk.
 
i7 processor (grymt bra processor) 12gb minne 275gfx nvidiakort 3,5 tb med hårdisk utrymme och två skärmar + windows 7 ultimate:) de e fina fisken det :)
 
Sitter själv och funderar på ny dator, och har länge funderat på om man ska byta till Mac eller inte.

Jämförde just en Dell Studio XPS med i7-processor och 8 GB RAM med motsvarande nya iMac 27" med i7 och 8 GB...

ca 12000 mot ca 25000...?!?!? För all del en 27" skärm på Mac'en men ändå...
 
En Core i7 med ett Radeon 5850 är det mest prisvärda du kan köpa i dagsläget.

Oavsett prestanda går det att få en tyst burk. Det finns alltid bra lösningar på det problemet.
 
För att krångla till det hela så finns Core i7 till två olika moderkortsplattformar; 1156 och 1366, så kolla noga om du vill bygga din egen dator.(i7 860=1156, i7 920=1366)

Den något enklare men fortfarande oerhört kompetenta Core i5 har även den 1156 till moderkort

Grafikkort då? Radeon 5850 är ett mycket bra grafikkort, men kanske mest för spel. Jag är osäker om arbete i Photoshop snabbas upp så mycket att det är värt att lägga ut runt 2500 kr. Jag tror att du får mycket mer prestanda och piggare dator med en SSD och ett enklare grafikkort.

Mvh
Boek
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.