Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Optimal dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
för mig existerar inget "tillräckligt bra" när det gäller prestanda...ju snabbare desto bättre. alltid. ;)

Angående tillräckligt bra.
För mig kanske det får bli en konventionell HDD, alltså tillräckligt bra,som systemdisk också för det där med att ställa in AHCI som det tydligen skall vara för Intels SSD och få de andra diskarna att funka verkar lite skrämmande.
 
För några dagar sedan fick jag äntligen hyffsad ordning på min ny dator.
Jag fick ju för mig att skruva ihop delarna själv och det gick rätt bra det mesta trots att jag var nybörjare.
Problem uppstod dock med den inbyggda TurboBoost-funktionen som processorn, i7 860, begåvats med. Datorn stängde av sig strax efter uppstart om den funktionen var aktiverad.
Nu har jag stängt av en energisparfunktion ( C37C6/C7 ) och då fungerar även Intel Turbo boost.

Fast jag är nog lite sugen på en SSD som system/program-disk :)
 
Beställde delar till min nya dator idag:

Corsair Obsidian 800D chassi
Corsair TX650W nätagg
Corsair H50 CPU-vattenkylning
Asus P7P55D-E PRO moderkort
Intel i7 860 propp
BallistiX 1600MHz CL8 4x2GB minne
Sapphire Vapor-X HD5770 grafik
2x Intel X25-M G2 80GB SSD i Raid-0 för system & apps
4x Spinpoint F3 1TB HD i Raid-5 för bilder & filmer
1x Samsung DVD
Win 7 Pro 64-bit

Summa 21K

Tar någon vecka innan alla delarna kommer, sen blir det till att skruva. Skall bli spännande att testköra när den är klar. Hoppas den går som djävulen själv!
 
Ni som har beställt eller redan fått era nya datorer för fotoredigering, vilken skärm använder ni? Förslag på bra och prisvärda skärmar lämpliga för fotoredigering mottages gärna

/Micael
 
Jag är mycket nöjd med min 24" Benq FP241W och min 26" ViewSonic VP2650wb, båda med upplösning 1920x1200.

Sök på prisjakt.se
Välj upplösning 1920x1200
Välj bort paneltyp TN
Leta färgåtergivning >90% eller så, om de inte anges får du leta efter dessa uppgifter
Läs omdömen eller tester
De flesta av de som du då hittar gör nog jobbet för amatörbruk.
Finns alternativ från knappt 5000kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.