Annons

Optimal dator för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter själv och funderar på ny dator, och har länge funderat på om man ska byta till Mac eller inte.

Jämförde just en Dell Studio XPS med i7-processor och 8 GB RAM med motsvarande nya iMac 27" med i7 och 8 GB...

ca 12000 mot ca 25000...?!?!? För all del en 27" skärm på Mac'en men ändå...

Jämförde lite snabbt XPS mot Imac. Båda med 27" skärm så blir priset väldigt lika.
Dell ca 23500 (2,66GHz)
Mac ca 23800 (2.8GHz)

Mest en smaksak tror jag, eller kanske framförallt en fråga om man behöver ny skärm :)
 
Kan vi återgå till trådskaparens fråga? En dator för 10-15kkr? Sist jag kollade låg 23000+ utanför det spannet :)

Och om man är sugen på att diskutera vilket OS som är bäst kan man använda nån av de andra, liknande trådar, t.ex. denna.

Så, SSD. Ja, själv väntar jag på en för att beställa resten av komponenterna och bygga en nu dator. Men om man ska ha ovannämnda Intel X25-M och köra det under W7 med TRIM (och det bör man kanske göra) ska man kanske vänta ett tag innan Intel har fått ordning på sin firmware. Den senaste verkar ha dragits tillbaka efter endast ett dygn eftersom den verkar göra mer skada än nytta. Finns en del att läsa om det på nätet, bl.a. här.
 
Utimata enligt mig vad du kan få för 15 000.
Anser själv att det bästa valet är I7 då är snabbare
och hanterar data bättre med ex 3 minnes kanaler osv.

Grafikkortet kan bantas lite om man känner för det
samt man kan börja med 6GB minne.

En extra hårddisk för lagring och möjligheten att sätta ihop en
dator hoppas jag att du har annars så har jag spräck din budget (=

http://img265.imageshack.us/img265/8343/i7dator.png


Fractal Design Define R2, Svart
Corsair TX 650W 80+
Asus P6T SE
Intel Core i7 920 2.66GHz
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
Gigabyte GeForce GTX 260+ OC 896MB
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, OEM
Samsung SH-D163B 16x DVD S-ATA OEM, Svart
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM

Totalt: 14 675 kr. (varav frakt 59 kr.)

Edit: Osäker på vilket grafikkort som är mest prisvärt i dagsläget.
 
Tack för alla bra tips!!
Skall läsa på lite vad gäller hårddiskar - det var ett tag sedan jag höll på och det har hänt en del.
15000 är väl inte direkt hugget i sten - kan nog offra lite mer för att få rätt grejer på plats.
När jag har ett optimalt paket på plats kommer jag visa vad jag valde.

Tack alla!!

h/Thommy
 
Utimata enligt mig vad du kan få för 15 000.
Anser själv att det bästa valet är I7 då är snabbare
och hanterar data bättre med ex 3 minnes kanaler osv.

Grafikkortet kan bantas lite om man känner för det
samt man kan börja med 6GB minne.

En extra hårddisk för lagring och möjligheten att sätta ihop en
dator hoppas jag att du har annars så har jag spräck din budget (=

http://img265.imageshack.us/img265/8343/i7dator.png


Fractal Design Define R2, Svart
Corsair TX 650W 80+
Asus P6T SE
Intel Core i7 920 2.66GHz
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
Gigabyte GeForce GTX 260+ OC 896MB
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, OEM
Samsung SH-D163B 16x DVD S-ATA OEM, Svart
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM

Totalt: 14 675 kr. (varav frakt 59 kr.)

Edit: Osäker på vilket grafikkort som är mest prisvärt i dagsläget.

Hej

Verkar vara mycket bra val du gjort. Det börjar närma sig köpläge ser jag. Batman gör nog susen men var monterar jag den ;-)

Thommy
 
Prisvärt?

En Core i7 med ett Radeon 5850 är det mest prisvärda du kan köpa i dagsläget.
Är verkligen ett Radeon 5850 prisvärt för just fotoredigering?
När det gäller Core i7 tycker jag att man måste specificera mer exakt för att säga att den är prisvärd.
i7 920 kan nog vara prisvärd i jämförelse med i7 950 eller i7 975.
Personligen tycker jag i7 860 verkar mest prisvärd.
 
Är verkligen ett Radeon 5850 prisvärt för just fotoredigering?
När det gäller Core i7 tycker jag att man måste specificera mer exakt för att säga att den är prisvärd.
i7 920 kan nog vara prisvärd i jämförelse med i7 950 eller i7 975.
Personligen tycker jag i7 860 verkar mest prisvärd.


Borde inte i7 till Socket 1156 vara mer som en i5, då de
sitter på samma moderkort? Skiljer förövrigt bara någon hundralapp på Inet.se.


Hej

Verkar vara mycket bra val du gjort. Det börjar närma sig köpläge ser jag. Batman gör nog susen men var monterar jag den ;-)

Thommy

Du "mountar" den lämpligen i DVD läsaren (a)


Edit: Hittade ett Test mellan I7 och I5 på Socket 1156
som även har med i7 920 på socket 1366.
http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel_lynnfield_core_i5_750_och_i7_870
 
Senast ändrad:
Utimata enligt mig vad du kan få för 15 000.
Anser själv att det bästa valet är I7 då är snabbare
och hanterar data bättre med ex 3 minnes kanaler osv.

Grafikkortet kan bantas lite om man känner för det
samt man kan börja med 6GB minne.

En extra hårddisk för lagring och möjligheten att sätta ihop en
dator hoppas jag att du har annars så har jag spräck din budget (=

http://img265.imageshack.us/img265/8343/i7dator.png


Fractal Design Define R2, Svart
Corsair TX 650W 80+
Asus P6T SE
Intel Core i7 920 2.66GHz
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800
Gigabyte GeForce GTX 260+ OC 896MB
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, OEM
Samsung SH-D163B 16x DVD S-ATA OEM, Svart
Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM

Totalt: 14 675 kr. (varav frakt 59 kr.)

Edit: Osäker på vilket grafikkort som är mest prisvärt i dagsläget.

Vettiga delar!
 
Några år sedan hade tidningen PROFFSFOTO en artikel om just detta. Kontentan var: processorhastighet spelar liten roll.Mer än 2 kärnor hjälper ej (men kostar inte så mycket mer). Grafikkort spelar liten roll f u för 3D grafik (nu vet jag att nyare program kan nyttja grafikkorten bättre men de är dyrare än RAM). Lägg pengar på RAM, snabba hårddiskar (scratchdisk) och i mindre omfattning, mer processorcache. Själv köpte jag en beg MAC PRO 2xdual core 2GHz och ökade på med upp till 7GB RAM. Lade till 2x500GB SATA hårddiskar och kör faktisk dessa i RAID 1 (spegling). XEON processorn har stor cache. MAC PRO är busenkel att uppgradera även för mig som inte är duktig på datorhårdvara. 4GB RAM kostar inte mer än dryga tusenlappen, mycket mindre än bättre grafikkort. Kör minsta hårddisken som scratchdisk (250GB) och operativsystemet på en fjärde hårddisk. Jag har 1DsII och kör alltid RAW och jag uppfattar inte någon seghet med Lightroom 2.5. Ett år sedan, datorn med 3GB RAM då, 2st SATA hårddiskar, 512 grafikkort, Airport, 23" Cinema Display gick loss på 19000:- beg. Någon datorkunnig kanske kan säga om det var bra affär eller ej. Hårddiskar och RAM blir ständigt billigare.
 
Några år sedan hade tidningen PROFFSFOTO en artikel om just detta. Kontentan var: processorhastighet spelar liten roll.Mer än 2 kärnor hjälper ej (men kostar inte så mycket mer). Grafikkort spelar liten roll f u för 3D grafik (nu vet jag att nyare program kan nyttja grafikkorten bättre men de är dyrare än RAM)

För några år sen kanske det var sant det där med att fler än två kärnor inte gör nån skillnad, betvivlar starkt att det stämmer i dagsläget...det har kommit uppdaterade versioner av både program och operativsystem (och processorer). En 4-kärnig i7 med ytterligare 4 virtuella kärnor jobbar på bra mycket bättre än en dual core-processor i alla lägen, även i program som inte direkt är optimerade för flera kärnor.

Bra grafikkort kanske inte hjälper jättemycekt i själva bildredigeringen, men snabbar däremot upp det grafiska i operativsystemet i allmänhet, så det är absolut inte av ondo (och heller inte så dyrt - radeon hd4890, exempelvis).

Just my 2 cents.
 
En mellanklass i5 tex är ju inte helt fel, men ska man bildbehandla vinner man ganska mycket på att satsa på en i7 som har stöd för hyperthreading.

Jag skulle satsat på en i5 750, ett mAtxkort typ Ga-P55m-ud2 för under tusenlappen och en enkel GPU typ 9800gt som fortfarande står sig bra (och fungerar ypperligt för vad jag ska göra)...

detta för att köra osx, ubuntu och windows 7 in en underbar trekant. Nvidia har bra stöd under linux, P55chipsetet har visat sig fungera utmärkt under osx86 och win7, ja varför inte :)
 
För några år sen kanske det var sant det där med att fler än två kärnor inte gör nån skillnad, betvivlar starkt att det stämmer i dagsläget...det har kommit uppdaterade versioner av både program och operativsystem (och processorer). En 4-kärnig i7 med ytterligare 4 virtuella kärnor jobbar på bra mycket bättre än en dual core-processor i alla lägen, även i program som inte direkt är optimerade för flera kärnor.

Bra grafikkort kanske inte hjälper jättemycekt i själva bildredigeringen, men snabbar däremot upp det grafiska i operativsystemet i allmänhet, så det är absolut inte av ondo (och heller inte så dyrt - radeon hd4890, exempelvis).

Just my 2 cents.

CS4sviten är GPU-accelererat... sett lite demon och benchmarks och det är väldigt imponerande.
 
Tacksam för tips på datorkonfiguration för ny dator ca 10000-15000
utan skärm som skall användas främst för Photoshop CS4 och Lightroom.

Hej

Nu lägger jag mig i diskussionen, tar gärna emot synpunkter på en bra bildbehandlingsdator till jobbet. Jag skall köra rawfiler i Photoshop CS4 och mycket LR2, har en 5D MkII. Vill ha bra prestanda så det inte blir segt. Har köpt en Eizo FlexScan S2432WSE skärm.


Har tittat på en i5 750 processor, 4GB 1600MHz DDR III.
Grafikkortet skall klara kraven för CS4. Shader model 3.0, Open GL 2.0
Blir lite orolig när jag läser problemen med Windows 7 och Adobes program Tänker skaffa Windows 7 Ultimate 64-bit.

Hur är det förresten med en sekundär disk till Photoshop idag, brukar det göra Photoshop snabbare?

Det är inte lätt att välja rätt och förstå vad som är viktigt för att det skall gå bra. Hoppas på råd av er FS läsare.

mvh Lise-Lott
 
Fick nyligen hem en fantastisk dator från Inet som skötte allt riktigt bra.

- Win 7 Pro (inga problem med Adobe-program för mig hittills)
Intel i7 860
- 8 GB RAM
- Gigabyte moderkort
- 160 GB Intel SSD (80 GB var slut överallt, annars hade det nog räckt). Just en SSD för system går inte att överskatta, bästa investeringen någonsin i en dator tror jag.
- 2 x 1,5 TB Seagate-lagringsdiskar
- Fläktlöst grafikkort med kylfläns
- Fractal Design R2 datorlåda
- Tyst processorfläkt från Noctua

Mer här:
http://www.stefantell.se/blogg/2009/12/ny-snabb-dator-for-photoshop-lightroom-och-capture-nx/

Bästa datorn hittills. Och den är verkligen helt tyst, min ettåriga son som sover i samma rum kan intyga.

När det gäller kärnor tror jag också att utvecklingen går framåt, Lightroom t ex gillar fler kärnor och kan göra fler saker samtidigt ju fler kärnor man har (bättre med fyra än två där).

Detta paket landande precis under 20.000 kr inkl. moms och frakt, men med en mindre SSD och färre hårddiskar borde 15.000+ gå att nå.
 
Ja den där burken ska nog duga ett tag :)
Jag hade faktiskt inte upptäckt att Inet monterade efter beställning.
Det hade nog passat mig bra. Nu har jag börjat beställa delar, bl.a. från just Inet, en i7 860 och ett Antec Solo chassi.

Kanske blir det en 80gb SSB för operativ och program. Får se vad sparkontot säger om saken. Jag nöjer mig nog med mindre hårddiskar eftersom jag inte fotograferar proffessionellt och försöker sortera bort ointressanta bilder. Blir troligen en SpinPoint F3 500gb och en WD GreenPower 500GB. Den sista som backupdisk
Det blir säkert utvecklande för tålamodet att få ihop allt själv men jag har hjälp inom räckhåll.
 
Blir troligen en SpinPoint F3 500gb och en WD GreenPower 500GB. Den sista som backupdisk
Det blir säkert utvecklande för tålamodet att få ihop allt själv men jag har hjälp inom räckhåll.

Jag skulle snarare rekommendera att du tittar var du får mest lagring/krona. Det brukar vara ganska liten stegring up dit. Har för mig att det ligger vid 1 TB fn. Bara dumt att köpa hårddiskar under den kapaciteten som ger mest. Du får betala fler kronor på GB och sparar ändå inte särskilt mycket pengar.
 
Jag skulle snarare rekommendera att du tittar var du får mest lagring/krona. Det brukar vara ganska liten stegring up dit. Har för mig att det ligger vid 1 TB fn. Bara dumt att köpa hårddiskar under den kapaciteten som ger mest. Du får betala fler kronor på GB och sparar ändå inte särskilt mycket pengar.

Det är nog ett bra tips som jag tar till mig. OM jag nu slår till på en SSD så kan ju en större disk få göra av med några extra watt och backupdisken kan ju stå i standby.
Jag hoppas på att datorn ska duga för mina behov i rätt många år. Min nuvarande P4 3,0GHz har efter lite minnesutökning och extra hårddisk fungerat tillräckligt bra i 5 år
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.