Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Opemus 6x6: synpunkter önskas!
- Trådstartare FredrikB
- Start datum
hasse lundberg
Aktiv medlem
Min första förstoringsapparat var en Opemus 6:a.
Det är ju en kondensorapparat så det blir mycket skarpa bilder.
Den står fortfarande i källaren.
Köpte ett Ilford multigrade filterset som jag klippte ned så att dom passade i filterlådan ovanför linsen.
Apparaten kan användas för både mellanformat och småbild, du får ju byta optik för respektive format. Det finns 35mm filmhållare men du kan använda den som är för 120 film om du vill.
Kondensorn behöver ej bytas, enligt uppgifter jag fick en gång i tiden.
En fördel med apparaten är att den har en lutande pelare vilket gör att du kan göra stora bilder med den.
Tycker apparaten är stabil och stadig.
En mycket bra apparat att börja med om man inte vill/kan lägga ut alltför mycket pengar.
Det är ju en kondensorapparat så det blir mycket skarpa bilder.
Den står fortfarande i källaren.
Köpte ett Ilford multigrade filterset som jag klippte ned så att dom passade i filterlådan ovanför linsen.
Apparaten kan användas för både mellanformat och småbild, du får ju byta optik för respektive format. Det finns 35mm filmhållare men du kan använda den som är för 120 film om du vill.
Kondensorn behöver ej bytas, enligt uppgifter jag fick en gång i tiden.
En fördel med apparaten är att den har en lutande pelare vilket gör att du kan göra stora bilder med den.
Tycker apparaten är stabil och stadig.
En mycket bra apparat att börja med om man inte vill/kan lägga ut alltför mycket pengar.
lenell
Aktiv medlem
jag har själv en sådan och är nöjd med den.Men sen har jag ett problem med 6x6, maskinen i sig fixar det men neg hållaren på min är lite tajt klippaer av bilden så den svarta ramen blir jag utan. Vet inte om det är normalt på denna maskin.För att åtgärda detta skall den lämnas in för att fräsas upp på en verkstad då det ska göras noga.
Sen att man kan köpa till ett färghuvud till den för 2000-2500kr är inte helt fel. Men en fin maskin som man kan komma över billigt och den verkar hålla för evigt.
Lycka till
Sen att man kan köpa till ett färghuvud till den för 2000-2500kr är inte helt fel. Men en fin maskin som man kan komma över billigt och den verkar hålla för evigt.
Lycka till