Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omslag till bok: prissättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutad150803

Avslutat medlemskap
Hej!

Ska skicka in ett prisförslag till ett bokförlag om att göra bilden till ett bokomslag. Det är alltså ett omslagsfoto på en studiebok för studenter.

Beräknar att arbetet kommer att ta ungefär en arbetsdag (8 tim): från iscensättning till redigering.

Någon här som har erfarenhet för hur mycket ett rimligt prisförslag kan ligga på för denna sortens arbete?


Tacksam för svar
 
Ja, jag förstår hur du tänker där.

Saken är mer den att det var ett bra tag sen jag gjorde ett fotouppdrag och har aldrig tidigare gjort något för ett förlag heller. Vet inte heller hur lång tid det exakt kommer att ta.

Och då jag inte fått jobbet utan endast ska skicka in ett prisförslag så vill jag inte skrämma iväg dem eller lägga mig allt för lågt. Men jag skulle gärna vilja ha det här jobbet.

Så min tanke var om någon hade erfarenhet av detta och vad som är en rimlig nivå att lägga sig på?
 
det finns rek prislistor från bla blf där det står vad ett bokomslag kan kosta beroende på hur många det trycks. Varför vänder du inte på det hela, vad du vill ha betalt?
Om du ska jobba en hel dag så har du då räknat in tid för resa o redigering etc? för som lägsta pris skulle jag ta 800 kr timmen om du inte vill rea ut dig ;-) Problemet ä att om du rear ut dig så är det väldigt svårt att få upp priserna efter om du inte är noga med att skriva ut att det är rabatt på detta uppdrag.

Konsten är inte att vara billig utan att få rätt betalt för sin kunskap.
 
Tack för svar. Jag uppskattar det mycket.

Jo, det är någonting man måste fundera på, att inte lägga sig för lågt med tanke på framtida uppdrag.

Omslagsbilden kräver inga resor, det är själva utförandet som kan ta mest tid och självklart redigeringen... uppskattningsvis borde det kunna göras på en hel arbetsdag.

Fick veta att första upplaga kommer att tryckas i 800 ex. Skulle gärna vilja veta vad det i BLF står för rek pris ang. denna upplaga?
 
Vet inte riktigt vad upplagan har för betydelse. Själv tycker jag att min tid och kompetens är lika mycket värd oavsett om köparen trycker sin tidning i 15000 eller 300000 ex.

Priset har ju två delar; täckning för arbetstid och kundnyttan. Används en bild i ett större sammanhang har kunden större nytta av bilden och därför högre prislapp.
 
Angående SFF's prislista. Det ni tittar på under läromedel gäller ju vid försäljning av arkivbilder, alltså bilder som man redan har i sin bildbank.

I TS fråga så uppfattade jag det som att det gällde ett uppdrag för att ta fram en bild för ett bokomslag och då är det ju fråga om uppdragsfotografering och inte ren bildförsäljning och bör beräknas annorlunda.

Hur många timmar behöver TS lägga totalt på projektet, kundträffar för genomgång, förberedelser, fotografering, efterarbete/bildbehandling mm. Detta ger ett antal timmar att multiplicera med timdebiteringen + vad man vill betalt för själva bildanvändningen.
 
Priset har ju två delar; täckning för arbetstid och kundnyttan. Används en bild i ett större sammanhang har kunden större nytta av bilden och därför högre prislapp.

Så om jag tänker köra min Volvo 5000 mil om året borde den vara dyrare att köpa än om jag bara kör 1000 mil om året?
 
Vet inte riktigt vad upplagan har för betydelse. Själv tycker jag att min tid och kompetens är lika mycket värd oavsett om köparen trycker sin tidning i 15000 eller 300000 ex.

Ja, din tid och kompetens är lika mycket värd men användaren köper ju i princip 15000 eller 300000 kopior (publiceringar) av din bild och det kan,och gör så ofta, påverka priset.
 
Detta ger ett antal timmar att multiplicera med timdebiteringen + vad man vill betalt för själva bildanvändningen.

Det är knappast praxis att ta betalt både för timmar och publicering. När du tar ett uppdrag på timme är det normala att det ingår publicering i det sammanhang som avsågs, i det här fallet ett bokomslag.

Om kunden i ett senare skede vill använda bilden igen så kan det bli fråga om en ny debitering, beroende på hur avtalet ser ut. Denna andra gång säljs alltså bildrätten som om den vore en arkivbild.

Numera vill allt fler kunder vill att delad bildrätt ska ingå i timdebiteringen, det vill säga att kunden får använda bilderna obegränsat för eget bruk, men inte sälja vidare. Det kan vara en grund till att förhandla upp timpriset.
 
Det är knappast praxis att ta betalt både för timmar och publicering. När du tar ett uppdrag på timme är det normala att det ingår publicering i det sammanhang som avsågs, i det här fallet ett bokomslag.

Om kunden i ett senare skede vill använda bilden igen så kan det bli fråga om en ny debitering, beroende på hur avtalet ser ut. Denna andra gång säljs alltså bildrätten som om den vore en arkivbild.

Numera vill allt fler kunder vill att delad bildrätt ska ingå i timdebiteringen, det vill säga att kunden får använda bilderna obegränsat för eget bruk, men inte sälja vidare. Det kan vara en grund till att förhandla upp timpriset.

Håller helt med dig, meningen med mitt inlägg var egentligen inte att man skulle ta betalt för publicerade antal i sig utan mer påtala att användning och kundnytta kan vara en faktor som påverkar priset utöver fotografens timmar. Jag tänkte mig att kundnyttan kunde vara betydligt större på en stor reklamkampanj än på en liten. Skulle nog utvecklat mitt inlägg lite mer.
 
Numera vill allt fler kunder vill att delad bildrätt ska ingå i timdebiteringen, det vill säga att kunden får använda bilderna obegränsat för eget bruk, men inte sälja vidare. Det kan vara en grund till att förhandla upp timpriset.

Det betyder att du i så fall har ett varierande timpris beroende på köparens användning av bilden och det är väl heller inte så bra. Det blir ju samma sak som att ha ett fast timpris + ett påslag beroende på kundens användning av bilden.
 
Ja, din tid och kompetens är lika mycket värd men användaren köper ju i princip 15000 eller 300000 kopior (publiceringar) av din bild och det kan,och gör så ofta, påverka priset.

Om de köper en arkivbild skulle det möjligen vara en aspekt värd att fundera över. Inte när de köper min arbetskraft.
 
Det betyder att du i så fall har ett varierande timpris beroende på köparens användning av bilden och det är väl heller inte så bra. Det blir ju samma sak som att ha ett fast timpris + ett påslag beroende på kundens användning av bilden.

För mig fungerar det utmärkt, men min poäng med inlägget var mest att berätta vad som är praxis i branschen. Timpris + påslag har jag aldrig stött på, varken som fotograf eller bildköpare.

Antingen tar du en uppdragsfotografering till timpris, eller så säljer du en arkivbild.
 
Timpris + påslag har jag aldrig stött på, varken som fotograf eller bildköpare.

Verkar ju lite konstigt om det är så ovanligt när man läser SFF's prislista där man flera gånger nämner att priset många gånger varierar beroende på användning även vid uppdragsfotografering.

Från SFF's Vad kostar en bild.

"BILDANVÄNDNING
En bildköpare erhåller en användningsrätt till bilden, dvs en licens att använda bilden
i enlighet med en överenskommelse. Licensens omfattning i tid och rum är ytterligare
en aspekt som påverkar prisets storlek
. Licensen kan vara exklusiv och därmed
förbehållas enbart beställaren eller icke exklusiv vilket gör att fotografen även har
en rätt att licensiera bilden till andra. Utgångspunkten vid uppdragsfotografering är
att upplåtelsen är icke exklusiv om inte annat överenskommits. Vid licensiering av
fotografier gäller upphovsrättslagens regler."

Under rubriken uppdragsfotografering står det:
"DET SOM INGÅR I DET TOTALA fotograferingsarvodet är
ersättning dels för produktion – arvode, material, utlägg
– dels för rätten att använda bilden på det sätt och i den
omfattning som överenskommits. Ibland är ersättningen för
användningsrätten inkluderad i arvodet, ibland debiteras
den separat. Det sistnämnda är vanligt vid omfattande
användningsområde/ −tid
."

Under rubriken Kommersiella uppdrag står det:
"AN VÄNDNINGSR ÄTT
I priset ingår rätten att använda bilderna i Sverige inom två överenskomna användningsområden under ett år.
Vid samtidig publicering i tryck och på webben, vid överenskommen utökad användning eller återanvändning rekommenderas
en ersättning motsvarande 50 % av det totala grundarvodet.
Vid omfattande, ej preciserad användning, rekommenderas en ersättning på mellan 100–300 % av grundarvodet beroende
på kundens storlek och omfattning av verksamhet.
Vid användning utanför Sverige rekommenderas ett procentuellt påslag på det totala grundarvodet med 10 % för ytterligare
land (ej USA), 25 % Norden, 50 % Europa, USA, Asien, 100 % Hela världen.
EFTERBESTÄLLNING"


Detta med bild- och uppdragsförsäljning kanske vore något för någon driftig att fixa en kurs i, t ex "Att driva företag som fotograf".
 
Verkar ju lite konstigt om det är så ovanligt när man läser SFF's prislista där man flera gånger nämner att priset många gånger varierar beroende på användning även vid uppdragsfotografering.

Jag kan se att du är ivrig att reda ut detta, men dessvärre kan jag inte hjälpa till mer än jag gjort. Det förekommer säkert att fotografer tar betalt både för sin tid och publiceringen. Allt jag säger är att det enligt min erfarenhet inte är praxis.
 
När jag själv köper bilder av "reklamfotografer" är det standard att betala först för arbetstiden och sedan för rättigheten till de bilder jag väljer. Vill jag ha helt friköpta bilder blir prislappen högre.
Ofta är priset uppdelat i tre delar: arbetstid, leverans/bildfix och rättighet.

Om det är annan praxis för redaktionella bilder har jag ingen aning om eftersom jag själv bara jobbar med reklam.

/ K
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar