Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omfattande översikt av den optiska kvaliteten hos olika objektiv på Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina slutsatser av detta lilla test blir att 70-200/2.8-zoomen vinjetterar mest, 105/2.8 VR därefter medan 105/2 har liten synlig vinjettering på f2.8. Ur mittskärpesynpunkt visar objektiven små skillnader men 70-200/2.8 VR verkar ge bäst sådan, följd av 105/2 och sist 105/2.8 VR.

Eftersom jag primärt använder 105/2 för porträtt på f2-f2.8 med avsikt att få kort skärpedjup och bra bokeh tror jag den visar sig kunna vara bättre på en Nikon D3 än vad det franska testet indikerar.
 
nikons 200/2 vr

200/2 vr Ett helt underbart objektiv att använda tillsammans med D3an. Fast lite dyrt och tungt.
Om man nu ska jämför med zoomen 70-200 så är den optiskt sett betydligt bättre. skarp redan på största öppning är ett lite slitet uttryck.

Visst 200 är bra skarp på 2, fast det är klart synbart bättre på bländare 5.
vinjetteringen är mer på taglig på bländare 2 jämfört med f/8.
 
Jag tillhör dom som är hörnfixerade, resultatet ser jag främst med att flera objektiv fungerar bra på d2x och använder jag 5d så är skilnaden stor.
Eftersom jag också vet att 14-24, 17-35 fungerar utmärkt på d3 samtidigt som jag vet att vissa Canon objektiv uppträder sämre vid en jämförelse.

Det är alltså en fråga om vad för resultat man har fått och får med olika glabitar framför kameran, Vill man gå vidare så kan man alltid jämföra med det resultat exv en billig Mamiya 35mm ger tillsammans med deras "mellanformat digitalare" eller Hasselblads vidvinkel.

Tyvärr verkar jag vara är en av de få som ställer höga krav på viss optik,möjligen för just jag vet att andra kan uppnå ett bättre resultat.

50mm/1,2 från Canon, jag har aldrig testat ett exemplar som är illerskarpt på bl 1,2 , snarast ganska mjuk och kommer ordentligt vid 2,8 i mitten. Och är bra på bl 5.6 över hela ytan tillsammans med 5d. Dessutom lider optiken av ganska ful ca och är flarebenägen. I en ren jämförelse med Canons 50/1,4 så såg jag ingen direkt skilnad förutom prislappen.

Redan i en gammal Nikontråd berättade jag att min gamla Nikon zoom 80-200 åker 8 or runt min Canon 70-200(mest pga att det också är flarebenäget) och dessutom var min gamla zoom bättre än då nya 70-200 VR som kom

Vi har lite olika erfarenhet verkar det som och hur viss optik uppträder eller kan uppträda.
 
Makten skrev:
Hmm, om det där är 100% så ser det ju riktigt uselt ut i samtliga fall tycker jag. Ligger fokus verkligen rätt?

Actual pixels och rödmarkerat mitt jämförande utsnitt (betänk att det är utan skärpning i kameran eller i efterhand):
 

Bilagor

  • view nx-080420-1007-4.jpg
    view nx-080420-1007-4.jpg
    74.6 KB · Visningar: 451
macrobild skrev:
Jag tillhör dom som är hörnfixerade

Hej Mikael!

Jag hoppades att du skulle hugga på det betet ... :)

resultatet ser jag främst med att flera objektiv fungerar bra på d2x och använder jag 5d så är skilnaden stor.
Eftersom jag också vet att 14-24, 17-35 fungerar utmärkt på d3 samtidigt som jag vet att vissa Canon objektiv uppträder sämre vid en jämförelse.

Det är alltså en fråga om vad för resultat man har fått och får med olika glabitar framför kameran, Vill man gå vidare så kan man alltid jämföra med det resultat exv en billig Mamiya 35mm ger tillsammans med deras "mellanformat digitalare" eller Hasselblads vidvinkel.

Tyvärr verkar jag vara är en av de få som ställer höga krav på viss optik,möjligen för just jag vet att andra kan uppnå ett bättre resultat.

50mm/1,2 från Canon, jag har aldrig testat ett exemplar som är illerskarpt på bl 1,2 , snarast ganska mjuk och kommer ordentligt vid 2,8 i mitten. Och är bra på bl 5.6 över hela ytan tillsammans med 5d. Dessutom lider optiken av ganska ful ca och är flarebenägen. I en ren jämförelse med Canons 50/1,4 så såg jag ingen direkt skilnad förutom prislappen.

Ok, här får jag erkänna att jag begått en synd: jag har litat på uppgifter från en av de Canon-fotografer jag råkar vara bekant med (jo, jag är så godtrogen ibland). Enligt honom var skillnaden mellan 1,4- och 1,2-varianten märkbar. Men jag har inte provat själv så jag kan inte säga emot dig.

Redan i en gammal Nikontråd berättade jag att min gamla Nikon zoom 80-200 åker 8 or runt min Canon 70-200(mest pga att det också är flarebenäget) och dessutom var min gamla zoom bättre än då nya 70-200 VR som kom

Jag råkar ju själv använda en AF-S 80-200 som (kan jag glatt erkänna) är skarpare i hörnen än 70-200 på D3. Men här kan jag komma med ett erbjudande: Om någon D3-fotograf känner att de inte står ut med sin 70-200/2,8 VR längre så kan de få byta den jämnt mot min vackert åldrade 80-200. (Den är lite bucklig, metallen är ganska repad, stativfästet är skevt, både motljusskyddet och själva objektivet (...) är lagat med tejp, men glasen är fina och den tar härliga bilder :)

Vi har lite olika erfarenhet verkar det som och hur viss optik uppträder eller kan uppträda.

Jag tror inte så mycket att det är olika erfarenheter, snarare olika prioriteringar. Jag vill med en dåres envishet hävda att hörnskärpa hos en 70-200/2,8 inte är dess viktigaste egenskap. Skulle Nikon göra en ny version med VR II, nanocoating och då få med bättre hörnskärpa utan att offra övriga egenskaper (t.ex. vikt och pris) -- heder åt dem och det objektivet skulle säkert sälja som glass på Skansen.

Men skulle det få perfekt hörskärpa och bli kännbart tyngre och avsevärt dyrare ... Då skulle i alla fall jag hellre köpa den första versionen.

Vad jag i grunden vill ha sagt är att alla objektiv är kompromisser i någon form och att 70-200/2,8 fortfarande är en ruskigt bra kompromiss. Vi blev kanske lite bortskämda med att den synbarligen inte hade några svaga punkter på kameror med DX-sensor och därför blev besvikelsen nu stor när den inte visade sig vara lika snudd på perfekt på D3.

Men som press- sport och reportageobjektiv är det fortfarande ett grymt bra och prisvärt objektiv.
 
Å jag som hade fått för mig att objektiv som presterade sisådär på en D2X presterade bättre på D3:an pga den generösare pixeldensiteten...?
 
Grevture skrev:
Alla användbara objektiv är kompromisser i något avseende. That's life.


Så här mycket kloka (och icke stötande) ord i ett och samma inlägg, var det mycket länge sedan jag läste här på FS.

Men Martin glöm inte... Alla kameror är också en kompromiss. Precis som med bilar, den bilen som är snabbast på grus och på en F1 bana finns inte.

Man får helt enkelt som du säger - backa ett par steg, och kolla vad det verkligen behöver.

Å andra sidan har jag för mig att du är akrediterad vid större sportevenemang, så du måste ju se nyktert på situationen. Jämförelsevis med en galet glad entusiast, som vill att sitt inköp skall vara bäst i alla funktioner.

Hälsningar

Adam
 
Fotografera upp och ner, inte du men håll kameran upp och ner och se efter att oskärpan har flyttat sig till andra hörnet.
 
Hur skulle det kunna göra någon skillnad om jag håller kameran upp och ner? (Förutom att då oskärpan förstås flyttar sig till högersidan.)
 
såg skilnad med ett tele , samma objektiv upträdde inte på samma sätt med en annan kamera, felet uppstod efter en service.
Misstänkte samma sak med en nyare kamera men där var det snäckan som glappade något på ett av mina nyare objektiv och gav upphov till det du visade.
 
Tyckaren skrev:
Alla kameror är också en kompromiss. Precis som med bilar, den bilen som är snabbast på grus och på en F1 bana finns inte.


Eh..? D3? Stort dynamiskt omfång, och mjuka fina brusfria bilder som håller för rejält med interpolering.. Så nära mellanformatskänsla man kan komma, men man får hastighet också :)

Men detta gäller förstås bara om man använder CaptureNX till råfilerna, i ACR är skillnaden mot 5D ganska liten.
 
Olika bud (som vanligt?) beträffande hur bra objektiv presterar på D3. Ken tycker 135/2 är bra medan den gluggen fick uselt betyg i det franska testet. "Vem i hela världen kan man lita på!"

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/lenses.htm

Någon som testat 35/2 eller för den delen något objektiv ur Sigmas ljusstarka trio (20/1.8, 24/1.8 och 28/1.8) på D3:an?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.