Annons

Om thumbifiering av bild och bildbetraktelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Har funderat en del på sistone på vad sidor som Fotosidan och kanske egentligen hela internet gör för mitt sätt att se och skapa bilder.

Här på nätet 'säljer' en bild sig själv och sitt budskap oftast i riktigt liten storlek, kanske nånstans kring 50-100 pixlar stor. Ofta kan man klicka på bilden och få se den i betydligt större storlek, men om inte bilden fångar betraktaren även i liten storlek kommer klicken att bli betydligt färre. Det bör rimligtvis bidra till någon form av 'evolution'? Man skulle kunna kalla det en thumbifiering.

Jag är inte alls säker på att det nödvändigtvis är något negativt. När jag fotade med D70s brukade jag se den lilla LCD'n som ett användbart redskap när jag gjorde en första sållning av de bilder jag tagit - om bilden inte gjorde sig bra på den pluttiga skärmen skulle den inte hålla i sort utförande heller och kunde alltså kastas direkt. Den tanken tilltalar mig fortfarande, och jag tror att förhållningssättet hjälper mig att skapa renodlade och talande bilder.

Men thumbifieringen borde väl samtidigt innebära att komplexa bilder, som ställer högre krav på att betraktaren tar sig tid och utorskar en innehållsrik bildyta missgynnas? Får vi nån slags snuttifiering av bildskapandet, där inte bilden själv får möjlighet att göra sitt intryck och värderas, utan att istället först representeras av en miniatyr?

Jag kan tycka mig se uttryck för det inom alla genrer, inte minst inom djur- och fågelfotande som jag själv pysslar en del med. Här på FS ser man mycket tajta artporträtt, gärna där en fågel fyller hela bilden eller ännu mer. Det ska dessutom helst vara en art som snabbt lockar in betraktaren. Ofta är det tekniskt fulländade bilder, med fantastisk skärpa och slagkraftiga färger. Men det känns samtidigt ofta som om själva bilden blivit sekundär; bilden blev vad den blev för att visa sitt punchiga innehåll, den lever inte sitt eget liv. Den visar ingen spännande komposition, den lämnar inget för ögat att upptäcka och den lämnar inga obesvarade frågor. Och den rymmer inte så mycket mer än sitt huvudmotiv.

Om man skapade bilder med mål och mening att visas i tumnagelsformat vore det förstås en annan femma, men nu gör väl de flesta av oss bilder som vi vill helst ska fungera som allra bäst i ett betydligt större format. Men när mycket av vårt bilbetraktande sållas av tumnagelsilen så kanske det formas av det?

Per

.
.
.
Här på nätet 'säljer' en bild sig själv och sitt budskap oftast i riktigt liten storlek, kanske nånstans kring 50-100 pixlar stor. Ofta kan man klicka på bilden och få se den i betydligt större storlek, men om inte bilden fångar betraktaren även i liten storlek kommer klicken att bli betydligt färre. Det bör rimligtvis bidra till någon form av 'evolution'? Man skulle kunna kalla det en thumbifiering.
.
.

Per

Intressant reflektion av något jag har "observerat".
Tror det var något år sen jag framförde mina åsikter kring just tumnaglar - att de är just (för) små.

Det är svårt att avgöra om en bild i pytteformat "kan" vara så pass intressant att den är värd ett klick. Och svårare har det blivit iom att vi, till skillnad för ett par år sedan, har flera digitalfotografer som använder FS lite som en "bildvisarsida på nätet". Alltså laddar upp bilder som mest bara är intressant för de närmast sörjande...

Så jag föreslår det jag förslog för nåt år sen; Gör tumnaglarna kanske 50% -100% STÖRRE. Den tiden då många hade lååångsamma modem är i stort förbi. Så att det tar tid är inte längre ett argument. Dessutom har vi skärmar med betydligt högre upplösning än tidigare (tumnaglarna blir ju då ännu mindre).

Ett annat konkret förslag om man tror att detta är ett problem vore förstås att man i olika sammanhang ställer krav på att bilder visas i större storlek innan de kritiseras eller bedöms. Kanske skulle det t.ex. inte vara möjligt att rösta på bilder till GFS innan man tittat på dem i större storlek?

Per

... Det ska dessutom helst vara en art som snabbt lockar in betraktaren. Ofta är det tekniskt fulländade bilder, med fantastisk skärpa och slagkraftiga färger. Men det känns samtidigt ofta som om själva bilden blivit sekundär; ...
Per

Detta gäller alla typer av bilder. Bilden måste hoppa ut och slå dig i ansiktet för att du skall engagera dig i den. Jag tror att det mycket beror på den enorma mängd bilder som dagligen sköljer över oss, vi blir avtrubbade och triggar bara på det häftigaste. Jag är inte säker på att det skulle bli annorlunda med större "tumnaglar". Därmed inte sagt att jag motsätter mig större "tumnaglar".

Om man tar sig tid, slappnar av, lutar sig tillbaka och betraktar en bild under längre tid är chansen stor att man hittar kvaliteter som inte syns vid första ögonkastet.

Jag har också noterat denna snuttifiering och de moderna bildernas kamp för att sticka ut i mediebruset. Personligen tycker jag att denna trend är av ondo för bildskapandet. Bildens innehåll tenderar att bli underordnat dess presentation och omedelbara dragningskraft (i litet format).

Hög kontrast, klatschiga färger, brutal bildbehandling, snäv beskärning och minimalt innehåll tycks vara det bildspråk som främjas. Naturligtvis på bekostnad av djupsinninga, mångfasetterade, innehållsrika och lugna, vackra och konstnärliga bilder.

Större bildformat vid förhandsvisning, dvs avskaffande av tumnaglarna kan vara ett sätt att motverka denna trend.

Kanske är alltihop ett tidens tecken - fight for your 15 seconds of fame...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar