Min process är helt enkelt att jag ser till att kombinationen mapp och filnamn är unik. Det gör att import, kompatibilitet, flyttar, backupper, sena återimporter, recovery, utbyte av filer med kollegor, partners etc "i fält" sker med stabila filnamn.
Det löser jag genom att konsekvent behålla orginalfilnamnet.
Kombinationen är unik. Mappnamnet innehåller alltid fotodatum, kameranamn och location tex . "2014-10-30 D4 Istanbul Pitchshoot Six students". Intill ligger ofta en version med "D4" utbytt mot "D800" eller tvärtom och någon gång ett index "B" om jag gått igenom 10000-vallen.
Så vid sökningar på enbart filnumret, även utan att göra en datumsök, och utan att behöva titta på tumnaglar så ser jag med mouseover var och när de respektive bilderna är tagna.
Jag är medveten om att inom 10 år kommer mina "4" sökträffar bli "8" vilket fortfarande är jordnötter att hantera, 80 vore värre, men inget stoppar mig från att en gång om året uppdatera "DSC" med aktuellt år, ex byta ut DSC_1234 mot D14_1234 i kamerorna, där 14 då är året. Eller varför inte D14 för D4 2014 och E14 för D800 2014 och V14 för V1 2014 osv. Men som sagt, så länge jag inte får mer än en handfull sökträffar och omedelbart (nåja inom några sekunder) kan hitta den fil jag är efter är det inget problem och jag kan när som helst byta numreringen om det börjar dra iväg och bli 12 sökträffar.
Det händer att jag döper om filnamn men det gör jag genom tillgägg på filmnamnet. DSC_1234_Jonasporträtt.NEF men det är ovanligt. Brukar helt enkelt skriva upp tidpunkt eller filnamn istället och det är sällan jag vill märka ut en enstaka bild, det brukar vara en sekvens.
Jpegbilder byter jag namn på hela tiden pga använding, men samma sak där, "vänsterdelen" heter alltid som NEF-filen.