Annons

Om jag inte får betalt, vem äger mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

fusione

Medlem
Hej,

Jag har följt med och assisterat en fotograf vid några bröllop och porträttfotograferingar.

Nu har jag fått mail om att hon inte tänker betala mig (detta är för att vi blivit ovänner privat).

Jag har som tur är bara gett henne en bild, som nu är publicerad på nätet (utan att kreditrera eller betala mig) men resten har jag själv kvar och har lagt upp på min egen hemsida.

Hon hävdar dock att fast hon inte tänker betala mig och utan att vi hade ett avtal på det,
så får jag inte använda bilderna jag tog, någonstans, utan hennes godkännande.
Ber även mig att ta bort alla bilder från min hemsida.

Kan det verkligen stämma att jag inte får använda dom?
Inget avtal om att jag inte fick, bara muntligt ATT jag fick och nu ingen betalning,
då borde jag väl kunna göra vad jag vill med bilderna?

Tacksam för svar

Du har helt rätt och hon har helt fel, men är det värt att bråka om? Lös konflikten istället för att spä på den.

Hej,

Jag har följt med och assisterat en fotograf vid några bröllop och porträttfotograferingar.

Nu har jag fått mail om att hon inte tänker betala mig (detta är för att vi blivit ovänner privat).

Jag har som tur är bara gett henne en bild, som nu är publicerad på nätet (utan att kreditrera eller betala mig) men resten har jag själv kvar och har lagt upp på min egen hemsida.

Hon hävdar dock att fast hon inte tänker betala mig och utan att vi hade ett avtal på det,
så får jag inte använda bilderna jag tog, någonstans, utan hennes godkännande.
Ber även mig att ta bort alla bilder från min hemsida.

Kan det verkligen stämma att jag inte får använda dom?
Inget avtal om att jag inte fick, bara muntligt ATT jag fick och nu ingen betalning,
då borde jag väl kunna göra vad jag vill med bilderna?

Tacksam för svar

Hade ni gjort en överenskommelse, som hon påstår?

Hade ni gjort en överenskommelse, som hon påstår?

Även om muntliga avtal gäller och om de gjort ett avtal att personen inte får publicera dom så kvittar det eftersom uppdragsgivaren (hon) inte betalat för tjänsten (assisterande fotograf) därmed blir som fusione varit på plats och fotograferat för egen räkning.

Som ovan fast det finns ett muntligt avtal att publicering inte får ske utan hennes tillstånd och du får betalt av henne så äger hon ju rättigheterna.

/Stefan

Även om muntliga avtal gäller och om de gjort ett avtal att personen inte får publicera dom så kvittar det eftersom uppdragsgivaren (hon) inte betalat för tjänsten (assisterande fotograf) därmed blir som fusione varit på plats och fotograferat för egen räkning.

Som ovan fast det finns ett muntligt avtal att publicering inte får ske utan hennes tillstånd och du får betalt av henne så äger hon ju rättigheterna.

/Stefan

Jo, men min fråga var om det fanns ett avtal som säger att ersättning inte skulle utgå. Han skriver att hon säger att ett sådant avtal fanns.

Detta blir en av väldigt många trådar där bara den ena parten är med. Därför blir det oerhört svårt att tycka något om sakfrågan. Det enda jag kan konstatera är att OM det fanns ett avtal mellan dem där ersättning inte skulle utgå och OM det fanns ett avtal om att hon hade rätten till bilderna, då kan man inte kräva ersättning med hänvisning till avtalet.

Tack för alla svar.

Det finns inget på papper.

Muntligt var ungefär: "Hej Du får xxxkr/h om du hänger på och assisterar mig, du kan få plåta lite också om du vill lära dig lite mer. Självklart får du använda bilderna på din blogg och på facebook, men jag vill gärna ha kopior om det är några jag gillar"

Nu hävdar hon att jag måste ta bort bilderna från alla ställen dom ligger på och att hon inte tänker betala mig för timmarna jag assisterade.

Jag tyckte det lät orimligt, ok om hon inte betalar. (sånt är livet..)
Men det är ju JAG som tagit bilderna, så dom borde jag ju kunna använda, precis hur jag vill.

Du äger solklart bilderna.

Detta påvisar ÄNNU en gång (Du är inte ensam nämligen) vikten av att ha skriftliga avtal så fort det handlar om pengar, oavsett hur goda vänner man är.

/Peter

Muntligt var ungefär: "Hej Du får xxxkr/h om du hänger på och assisterar mig, du kan få plåta lite också om du vill lära dig lite mer. Självklart får du använda bilderna på din blogg och på facebook, men jag vill gärna ha kopior om det är några jag gillar"
Börja med att få henne till att bekräfta ovanstående avtal skriftligen, lämpligtvis via mejl.

Jag skulle försöka ställa frågan ungefär så här:
"Jag vill bara vara på säkra sidan, men visst var det så att vi var överens om att jag skulle få x kr för att assistera och att jag sedan skulle få använda bilderna i min blogg och på Facebook samt att du skulle få kopior på dem du tyckte var bra.
Och att du nu vill ändra det avtalet till att jag inte ska få betalt och inte heller använda bilderna som jag tagit i min blogg eller på Facebook. Är det korrekt uppfattat?"

Eventuellt skulle man kunna korta ned det sista stycket till "Och att du önskar ändra på det avtalet. Är det korrekt uppfattat?" för att inte

Blanda inte in några rättigheter, lagar eller andra personliga vendettor/känslor, utan försök fastställa det ursprungliga avtalet och sedan även hennes önskemål om förändring på det avtalet. Kort och gott: Etablera fakta.

När du kommit så här långt så är det dags att börja förhandla och det är först här som du ska ta fram dina trumfkort som ideell upphovsrätt, ej erhållit lön för utfört arbete osv. Men håll dina personliga känslor och vendettor utanför.

Precis men det kan vara en sån grej hon hakar upp sig på?

Sorry, jag var kanske otydlig.
HAR Du bilderna är det ju inget problem.
Var det hennes kamera och Du inte har tillgång till bilderna DÅ är det ju jobbigt.
Hon kan ju alltid hävda att hon har fotat. :(

Surt sådant här.

/Peter

Det skulle förstås vara intressant att höra andra sidan av historien också. Det låter ju väldigt konstigt att en fotograf inte har bättre koll på vem som har upphovsrätt till bilder.
Var hon missnöjd med din insats som assistent eller varför blev det en konflikt till att börja med?

Föreslå att hon får köpa exklusiva rättigheter till bilderna.

Det skulle förstås vara intressant att höra andra sidan av historien också. Det låter ju väldigt konstigt att en fotograf inte har bättre koll på vem som har upphovsrätt till bilder.
Var hon missnöjd med din insats som assistent eller varför blev det en konflikt till att börja med?

Föreslå att hon får köpa exklusiva rättigheter till bilderna.

Hon var absolut inte missnöjd med min arbetsinsats, konflikten är rent privat.
Hon vill bara hämnas (svårt att skilja på privat och jobb) och tänker därför inte betala eller låta mig använda bilderna. Hennes motivering till upphovsrätten lät ungefär så här: Mina kunder = mina bilder.

Jag har plåtat med min kamera och jag har alla bilder, men en fick hon direkt och den har hon nu publicerat utan mitt namn. Så den borde då JAG kunna kräva att hon tar bort?

Hon var absolut inte missnöjd med min arbetsinsats, konflikten är rent privat.
Hon vill bara hämnas (svårt att skilja på privat och jobb) och tänker därför inte betala eller låta mig använda bilderna. Hennes motivering till upphovsrätten lät ungefär så här: Mina kunder = mina bilder.

Jag har plåtat med min kamera och jag har alla bilder, men en fick hon direkt och den har hon nu publicerat utan mitt namn. Så den borde då JAG kunna kräva att hon tar bort?
OK, konflikten verkar inte ha med foto att göra, lös den eller gå vidare. Om du inte bryr dig om vad hon tycker eller säger till andra om dig kan du strunta i hennes tolkning av rättigheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar