Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om exponering i Terjetråden

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Det diskuterades i Terjetråden att han hade ställt exponeringsmätaren i sin Nikon F3 på ASA 6400 för att kunna mäta ljuset på kvällen.
Jag undrar om exponeringsmätaren får ett större mätområde med detta förfarande?
Är det inte så att kamerans exponeringsmätare hade ett visst omfång, kopplat till tid och bländare, oavsett ASA (iso) inställning eller exponeringskompensation?

Här finns manualen till F3: http://tinyurl.com/6ab5ozy

I den står det bland annat:
"The camera's meter may be used only within the shutter speed range covered by the exposure value (EV) range of the meter, which varies with the aperture and ASA/ISO settings."

Det finns vidare ett diagram över mätarens omfång vid olika inställningar, men det är inte läsbart i den version jag länkade ovan. Det kan mycket väl vara så att mätaren inte kan indikera längre tider än säg, 1S. Om du då väljer en högre isoinställning och får ett värde under en sekund så kan du själv räkna ut hur du ska kompensera för din film om den är långsammare än 6400.

På min gamla Minolta från 60-talet kan jag ställa ASA till 6400. Det påverkar inte mätaren i sig, men det påverkar läget på den ring som ska passas in mot mätarnålen på samma sätt som att vrida på tidsratten. Det är helt enkelt en förkjutning av tidsskalan man gör.
Vad är det som är konstigt med att F3 kan ställas till 6400?

Petter ...

På min gamla Minolta från 60-talet kan jag ställa ASA till 6400. Det påverkar inte mätaren i sig, men det påverkar läget på den ring som ska passas in mot mätarnålen på samma sätt som att vrida på tidsratten. Det är helt enkelt en förkjutning av tidsskalan man gör.
Vad är det som är konstigt med att F3 kan ställas till 6400?

Petter ...

Ingen har påstått att det är något konstigt att kunna ställa ISO på 6400. Läs inlägget! Det är inte så långt.
Det frågan handlar om är hurivida mätarens känslighet ökar.
Det är tydligen som jag misstänker; mätaren blir inte mer känslig, men omfånget förflyttas så att det täcker den tid/bländarkombination som faktiskt finns på kameran.

Här finns manualen till F3: http://tinyurl.com/6ab5ozy

I den står det bland annat:
"The camera's meter may be used only within the shutter speed range covered by the exposure value (EV) range of the meter, which varies with the aperture and ASA/ISO settings."

Det finns vidare ett diagram över mätarens omfång vid olika inställningar, men det är inte läsbart i den version jag länkade ovan. Det kan mycket väl vara så att mätaren inte kan indikera längre tider än säg, 1S. Om du då väljer en högre isoinställning och får ett värde under en sekund så kan du själv räkna ut hur du ska kompensera för din film om den är långsammare än 6400.

Längsta tid som F3 visar är 8s. Eftersom det vbar det "lägsta" ASA som gav nåt mätresultat så låt oss säga nåsnstans mellan 4 - 8s typ 6s då. Med en 100ASA film får vi då 6 steg (64x) men säg att varje sekund då skull ebli en minut (60x) dvs 6 minuter exponering med ASA 100 i kameran.
Sen behöver vi lägga på en ganska stor faktor för reprocitetseffelten i filmen: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=56439

Nu hittade jag ingen fullständig tabell men för T-max 100 ger 10 sek +0,5 steg och 100 sek +1 steg uppskattar till typ 1,5 steg vilket skulle ge en exponering i typ 15 miuter kanske...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar