ANNONS
Annons

om du måste välja EN brännvidd, var är ditt val?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter min lilla utflykt i ett intressant sidospår är det väl bäst att hålla sig lite till ämnet också (dvs följer auktoriteter och grupptryck :)

Om jag utgår från ett empiriskt perspektiv, alltså att min viktigaste brännvidd är den jag hittills använt mest så kan jag kika i min största Lightroom-databas. Om jag bara listar de brännvidder som kommer upp i 1000 bilder eller fler ser det ut så här

Brännvidd - antal bilder
15 - 1679 (jag har en 15-30 som jag ofta använder)
24 - 1384
30 - 2734 (under mina DX-år satt Sigma 30/1,4 i stort ett ständigt på kameran)
50 - 5845 (numera är det istället en 50/1,4 som oftast sitter på kameran)
55 - 1425 (jag tar mycket produktbilder med en gammal Micro 55/3,5)
70 - 1754
80 - 1438
85 - 3008 (tycker mycket om min 85/1,4)
105 - 1225
120 - 1142
130 - 1066
135 - 2683
145 - 1007
155 - 1042
180 - 1255
200 - 8834
300 - 21849 (hoppsan!)
400 - 4744
420 - 3577 (300 + TC-14)
500 - 1462
550 - 1054 (400 + TC-14)

Alltså, utifrån de här siffrorna skulle en 300 vara mitt mest använda objektiv och den brännvidd jag borde välja.

Eller?

Nja, om jag istället räknar samman all bilder (även på de brännvidder som inte kommer upp i 1000 bilder) tagna i intervallet 70-200 mm så blir summan 36346 bilder. Jag gillar verkligen 70-200 ... :)

Men, inte heller den siffran säger allt. Här drabbas vi av fenomenet att statistik måste tolkas. Man kan inte bara läsa siffror som de här rakt av. (Och nej, tvärt emot en mycket spridd uppfattning: statistik i sig själv ljuger nästan aldrig - däremot görs ofta felaktiga eller direkt lögnaktiga tolkningar av statistik)

Antal bilder är helt enkelt inget exakt mått på hur ofta man använder en viss brännvidd. Att jag har så ohyggligt många tagna bilder (över 50000) tagna med kombon 70-200 + 300 beror på att jag använder den kombon för sport, event och liknande där man just tenderar att ta väldigt många bilder men sedan i praktiken bara använder få av dem.

Om jag istället ser till hur ofta jag använder olika objektiv, alltså antal fototillfällen, ja då är det ganska jämnt skägg mellan 50 och intervallet 70-200. Så någon av de två är viktgast för mig? Nja, inte heller antal fototillfällen är det enda giltiga måttet på hur viktig en brännvidd är ... Jag är ju frilansfotograf, så en inte ointressant fråga är vilken brännvidd har jag tjänat mest pengar på. Och då dyker plötsligt den oansenliga Micro 55/3,5 upp med sina 1425 bilder - där jag fått betalt för majoriteten av det antalet ...

Skulle jag säga vilka två objektiv jag inte kan vara utan, som frilansfotograf, så blir det gamla manuella Ais Micro 55/3,5 (tack Henrik för lånet förresten!) och min 70-200/2,8.

Men nu var originalfrågan vilken brännvidd jag skulle välja om jag bara fick ha en enda ... Och då blir faktiskt svaret, baserat på en blandning av statistik och magkänsla - 300 mm.

Som du säger så handlar det inte bara om hur många bilder man tagit med det eller det objektivet, kanske är inte heller antalet fototillfällen med ett visst objektiv avgörande.

Man kan också välja ut, säg, de hundra bilder man själv tycker är starkast, (eller är mest nöjd med) och se vilka objektiv/brännvidder som använts.

Fördelen (som jag ser det) att resonera på det sättet är att man skalar bort faktorn "antal bilder på hårddisken" samt att alla mediokra bilder inte inverkar.
Hellre 100 bra bilder än 1524218832 mediokra som ruttnar på hårddisken.

Fast inom yrkesfoto kan man ju inte resonera på det sättet kanske...

Jag lutar också åt 35 mm på FF. Tycker att 50 är lite för trångt oftast. Har en 50/1.8 till min FF och den är ljusstark och trevlig men använder nog oftare 24-105/4-zoomet på cirka 30mm ändå. 24-änden är "bra att ha" men det är sällan jag använder den i det ändläget.

Jag hade ganska länge bara ett 24/2,8 till min analoga systemkamera. En brännvidd som jag trivdes ypperligt med. Skulle jag återigen vara tvungen att välja bara en brännvidd till min 5d så skulle det nog bli 24 mm igen.

600/f4. fottar man till 90% fågel så blir det mitt självklara val. (tror inte att man orkar bära med sig flera heller) smile

500/4, samt en konverter om det är tillåtet =)

Skall jag vara mer realistiskt utifrån min plånbok säger jag 300/2,8.

Började fundera ordentligt på frågan och kom fram till att det är ju just för att jag inte måste som jag köpte en systemkamera...

antingen 35 eller 50 på fullformat, antagligen 50 ändå då 35 är lite väl mycket vidvinkel för porträtt.

Fick jag välja två hade jag nog velat ha en 35mm och en 85mm.

det jag närmast tänkte på var det att jag får samma distans eller behåller proportionerna med ett Normal, tänkte inte direkt på bildvinkeln

hmm, men vänta nu?!

Perspektiver förändras väl inte med brännvidden? Det förändras med avståndet och vinkeln till objektet/objekten!
Att zooma genom att förflytta sig närmare eller längre bort från objektet förändrar perspektiv. Men förändring av brännvidd ändrar bara utnitt (så länge som du står kvar på samma plats).

Petter ...

Jo, men har man en sån där aktafötternavidvinkel frestas man ju lätt att knalla närmare än vad som är hälsosamt för perspektivet på det motiv man försöker fånga.

Skulle jeg vælge bliver det Zeiss Planar T* 85/1,4 ZE. Det er et fantastisk objektiv, og følelsen af at holde det og bruge fokusringen er ubeskrivelig.

Jag har redan valt ca 65-80 mm på FX lite tidigare i tråden men har funderat en del över val av motiv och brännvidder. Insett att mina vanor förändrats en hel del. Började min bana för en herrans massa år sedan :) med en 28, en 50 och en 200. Använde nog 50:an till 99,99% av bilderna. Gick sedan mer mot vidvinklar. Använde en 24 mycket intensivt under de sista analoga åren. Det var mycket vyer. Inte så mycket exprimenterande pga kostnaden för framkallning. Dock har den röda tråden hela tiden legat mot människor. Dvs mina huvudmotiv har hela tiden varit människor

När jag bytte till DSLR våren 2003 så hade jag en 28-105 och 70-210. Upptäckte telemotiv :) och hur kul det var att begränsa utsnitten. Även för annat än rena telebilder. 28:an var ju allt annat än vidvinklig på en 1,5 cropkamera.

I dag använder jag allt. Tar jag bort sportbilderna som är majoriteten av mina motiv och tagna med 70-200 så är det nog normalzoomen som jag skulle få svårast att vara utan, den måste dock vara ljusstark så skärpedjupet kan hållas kort.

Jag skulle välja 50mm, men det är tur att jag inte
är i den situationen.
Allt mellan 12 och 800mm är bra att ha tillgång till.

Alla gånger ett 50 mm på min 5D2. Eller möjligtvis ett 40 mm, funderar på att köpa ett Voigtländer 40 f2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar