genkakuzai
Aktiv medlem
35mm på fullformat, sannolikt samma på APS-C också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vid min genomläsning av denna tråd reagerar jag på några inlägg som ger uttryck för att personerna ifråga anser sig ha fel när de väljer en annan brännvidd än den dominerande 35 mm.
"Måste nog tyvärr säga 50mm"
"Hmm. Många röstar på 35 mm på ff. Jag själv lägger min röst på 50 mm på ff. Men måste nog kolla närmare på vad som är så bra med 35 mm"
Det brukar påstås att vi lever i en individualistisk värd där människor vill vara individer istället för del i en grupp. Det är bara skitsnack. Se på hur människor klär sig i den "individualistiska" huvudstaden.
Det är inte individualism. Inte heller tänker människor självständigt utan tänker inom de ramar som media lägger fast. Media är både auktoritet och huvudgrupp.
...
50 mm
...
den ger det perspektiv jag ser med ögonen och det är ju i första hand det perspektivet vi alla ser, och alla förstår.
Sant. Men i perspektiv är en viktig egenskap (kanske den viktigaste) relationen mellan objekten i bilden. d.v.s storlek och avståndsföhållandet mellan dem. Då kanske en 50mm i hans fall är närmare detta?
Vid min genomläsning av denna tråd reagerar jag på några inlägg som ger uttryck för att personerna ifråga anser sig ha fel när de väljer en annan brännvidd än den dominerande 35 mm..