Kommentar om kommentarer
Många verkar ha som hobby att vräka ur sig dumheter och spydigheter och dessutom anse att detta är av värde för fotografen... oerhört tröttsamt.
Självklart måste man kunna ge en bild ett lågt betyg, men personligen tycker jag inte det är särskilt konstruktivt att ge en bild ett dåligt betyg pga att jag som kritiker inte gillar motivet.
Ok, "familjebilder" kanske inte är den största av motivmässiga utmaningar, men de fyller en funktion för många och någonstans måste väl alla ha rätt börja sin fotografiska bana?
Varför skulle "familjealbumsbilden" vara sämre än någon annan typ av bild? Den som vill skildra ett landskap, en upplevelse (tex en solnedgång) eller någon annan händelse tycker jag har full rätt att göra detta. Dessutom kanske personen vill lära sig att skildra detta bättre - varför då hacka på denna person?
Jag är av åsikten att om den enda kritik man kan ge är "usch - tråkig" så är det bättre att avstå från att ge kritik alls. Kritik som inte är konstruktiv på något plan (motiv som teknik) är fullständigt meningslös. Kritik (med lågt betyg) som däremot innehåller konstruktiva förslag på vad som skulle lyfta bilden är självfallet relevanta.
Som tidigare påpekats kan kritik ges för (minst) två kategorier. Dels tekniskt utförande och dels motivmässigt. Vilken "typ" av kritik som fotografen skulle uppskatta mest brukar ofta gå att läsa i bildtexten som fotografen skriver.
Vad innebär föresten "tekniskt genomförande"? För mig är detta inte särskilt tydligt definierat. Menas en korrekt exponering? Hur förhåller sig då denna exponering mot motivet? Är fullständig teckning och perfekt fokus alltid det mest önskvärda?
Dessutom anser jag att det är stor skillnad mellan att bedöma fotografens insats som "fotograf", dvs arbetet bakom kameran, och arbetet som redigerare, dvs efterarbetet, oavsett det är digitalt "redigerat" eller manuellt/analogt "kopierat"...??
Vem är bättre fotograf?
Den som kan hantera kameran eller den som kan trolla med Photoshop (eller annat bildredigeringsprogram)??
Områdena flyter in i varandra och på ett sätt kanske datorn numera är det enda sanna fotografiska verktyget, kanske är det fortfarande "kameran" som gör bilden, eller så är det en kombination av kunnande som gör en bra fotograf??
Vad är det som gör en fotograf bra?
Är en fotograf som inte behärskar PS till fullo en sämre fotograf än en "mästare" på PS?
Är en fotograf som hellre ägnar tid framför datorn (och som uppnår samma alternativt ett mer konstnärligt resultat) nödvändigvis "mindre fotograf" än den som hellre spenderar mer tid bakom kameran och mindre framför datorn...??
Det är i mina ögon två områden som går in i varandra men som jag anser har hyggligt tydliga gränser. Först "tas" en bild som därefter "manipuleras" i olika hög grad. Ibland är detta tydligt - ibland handlar det om mindre tydliga "korrigeringar".
Det intryck jag får när jag läser bildkommentarerna är att det finns en tendens till att vilja överdriva efterbehandlingen av bilderna, dvs det jag betraktar som redigeringsarbete.
Minns inte var, men jag drar mig till minnes en kommentar om att tabort ett födelsemärke eftersom det "störde" kompositionen av porträttet... -månne ansåg kritikern att det "ultimata" porträttet är det som avbildar en perfekt docka, eftersom det tekniska tydligen var viktigare än bildens innehåll (som jag uppfattade bilden iaf)?
//Kjelle