Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om att ge nedlåtande kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig, som är både relativt ny här och i fotograferingens värld, så måste jag säga att sifferbetyg är helt värdelöst.
Anledningen till att jag finns här på FS är för att jag vill utvecklas som fotograf och en dag kunna fånga de där bilderna som existerar i mitt huvud. Vägen dit är lång men att publicera "kritikbilder" här är ett bra sätt att avverka avståndet snabbare.
Skulle en 2:a göra mig glad eller ledsen? Troligtvis ingetdera, bara konfunderad. En siffra på min bild säger inget.
Skulle "jag gillar inte ditt motiv" leda mig någonstans? Nej, för jag har förmodligen försökt fånga den där bilden, men misslyckats. Om jag tänkt till har jag även lagt till en beskrivning till min bild där jag beskriver vad jag ville uppnå och vad jag inte är nöjd med.
Jag vill ha konstruktiv kritik, må hända att det är mycket "negativt" på en gång men det hjälper mig framåt, och då är tanken god.
Sen tycker jag väl att det hör till att avsluta med något uppmuntrande om man påpekat många missar...

Min röst läggs på att ta bort sifferbetygen på kritikbilder men behålla dem på utställningar. Skapar man en utställning så ska man visa upp bilder man "avslutat", och då kommer nog sifferbetygen mer till sin rätt.
 
Japp. Som jag sa, jag tycker inte det är en tävling.

Jag tycker inte heller att det är en tävling, men jag antar att alla vill ha beröm eftersom det betyder att kritikerna uppskattat bilden. Om bildkriteriet för att få beröm är att man lyckats genomföra sin bildidé kommer de fotografer med lättast realiserbara bildidéer ha lättast att få beröm (eller högt betyg eller vad man nu kallar positiva omdömen). Alltså leder man fotografer med torftiga men väl utförda bilder att tro att de är bättre än de är. Det är inte konstruktivt.

Allmänt om feedback: jag anser att bra feedback är konkret, exemplifierande och omfattar vad kritikern uppskattade samt vad han skulle vilja se bättre utfört. Om man vill föra någon slags statistik krävs kvantifierbara betyg (siffror) men om man vill förstå ett kvalitativt omdöme passar ord bättre. I detta fallet är därför formulerande omdömen bäst.
 
Jag håller med dem som vill införa två betyg.

Jag anser att betygen fyller en funktion, de gör det t.ex. lättare att jämföra två av sina egna bilder. Det gör det också lättare för kritikern (vissa av dem/oss i alla fall), eftersom man då i siffror kan utrycka det man har svårt att utrycka i ord. Öh...det där lät flummigt! Låt oss säga så här; jag ger betyg en 5:a!

Inför ett betyg för det rent tekniska (exponering/skärpa/m.m.) och ett för estetik/motivval/o.s.v.

Tycker jag...

/Micha
 
I fotosidans barndom fanns det två betyg. Sök i forumet så hittar ni diskussionerna kring det.
 
michap skrev:
Jag anser att betygen fyller en funktion, de gör det t.ex. lättare att jämföra två av sina egna bilder. Det gör det också lättare för kritikern (vissa av dem/oss i alla fall), eftersom man då i siffror kan utrycka det man har svårt att utrycka i ord. Öh...det där lät flummigt! Låt oss säga så här; jag ger betyg en 5:a!/Micha
Jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna jämföra två bilder utifrån betyg/en siffra eller två siffror om det nu skulle vara flera betyg, iaf inte som betygsättningen ser ut på fotosidan eftersom medelbetyget som ges är ca 4,5. Med tanke på medelbetyget tvivlar jag också på att många tycker att det är lätt att uttrycka sig i betyg. Säger inte ord mer än siffror?

Kul iaf att någon motiverar varför man vill ha dem:) det verkar inte heller särskilt vanligt.
 
Senast ändrad:
Hmmm, olika tycke det här..

Själv sätter jag både betyg och ger kommentarer på bilder både som jag tycker om och tycker mindre om.

Ser jag en "tumnagel" som inte verkar för mig intressant överhuvudtaget så tittar jag inte på en förstoring av bilden heller. Sätter jag ett lägre betyg motiverar jag då även varför. Och oftast vad som kunde gjorts på annat sätt för att bilden skulle bli mer intressant för mig och mitt tycke.


Därimot tycker jag folk är för dåliga på att ge kommentarer som hjälper fotografen att bli bättre. Att bara skriva "Dålig bild, inget bra" hjälper ju ingen, varken fotografen eller andra.
Och det som stör mig mest av allt är kommentaren "Superbra bild MEN horisonten lutar", osse sätter ni ett lågt dåligt betyg och en tråkig kommentar på en annars perfekt bild. Tänk om det är meningen att den ska det då? Fråga kanske istället om den ska det eller inte så har ni underlag för era kommentarer.
 
Håller med dig Benny. Vem kan bestämma hue en bild SKA se ut? Ingen, och tur är väl det. Vore ganska tråkigt om alla bilder uppfyllde en rad förutbestämda regler.
 
"Därimot tycker jag folk är för dåliga på att ge kommentarer som hjälper fotografen att bli bättre. Att bara skriva "Dålig bild, inget bra" hjälper ju ingen, varken fotografen eller andra.
Och det som stör mig mest av allt är kommentaren "Superbra bild MEN horisonten lutar", osse sätter ni ett lågt dåligt betyg och en tråkig kommentar på en annars perfekt bild. Tänk om det är meningen att den ska det då? Fråga kanske istället om den ska det eller inte så har ni underlag för era kommentarer."

fast man förutsätter väl ändå att det "är meningen" att horionten ska luta om den gör det?
om man nu inte har missat att den gör det. det borde inte ändra min uppfattning eller min känsla för bilden om horisonten är en "miss" eller om den är väl medveten. tycker jag att lutningen är en nackdel för bilden så tycker jag väl det oavsett om fotografen säger att avsikten var att horisonten skulle luta?
 
Det har du rätt i Anna men då ska man inte bara skriva att bilden är dålig eller nått.. Man läser på 77% av alla bilder med motiv där det finns en horisont på att den lutar. Kanske lite tråkigt. Ge tips istället hur personen kan få kameran att ligga rätt, typ stativ, riktmärken, hur ni gör själv mm..
 
Hejsan.

Jag ar inte radd for att saga om det suger.
Men jag har till vanan att gora sa har:

"Personligen tycker jag att bilden hade blivit battre om..."

Kanske detta ar en god vana?

Dessutom har jag en vana av att lagga upp bilder som jag sjalv ar tveksam om, de ar pa snudden till kassa... bara for o se vad ni tycker och for att fa mig tips om hur de kunde forbattras...

Jag ser allt for ofta folk som lagger upp klockrena bilder och bara starvar efter sina 5:eek:r som om detta vore hogskole provet...

Personligen tycker jag nog att "vederborande" hade blivit battre fotografer om de fick lite go kritik pa deras nagot missade eller kassa bilder an en klapp pa axlen som bara sager, nu har du varit duktig... lille "Fredrik" nu fick du en 5:a igen...

Nog sagat.

Kor hart.

smiles

Timo
 
Timo - Detta tycker jag är en perfekt och mycket god vana: "Personligen tycker jag att bilden hade blivit battre om..."
 
Dar ser ni, det ska va en skaning till saken...

:)

Lite saninng ligger i det hela, konstruktivt ska det va, annars kan det va...

T
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.