Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattsen skrev:
Den säger väl en hel del - att bilden man har lagt upp för kritik "går hem". åtminstone hos den personen som skrev "Jättebra bild".

Det är utomordentligt tråkigt att du formulerar dig så här. Det finns många här på fs - inte minst "nybörjare" - som inte vågar skriva någonting. Och att då läsa en kommentar som din gör ju att de blir än mer osäkra på vad man "får" och inte får skriva i en bildkommentar.

EN DEL AV bildkritiken är just att få en bekräftelse på att en bild gillas - och väljer man bort betyget då fungerar en kommentar som denna alldeles utmärkt! JA, det räcker tom med "-Gillas!".

Däremot skall man undvika fåordiga negativa kommentarer - dessa skall alltid utvecklas.

För mig är det alldeles solklart; Bättre med "jättebra" än ingen kommentar alls.

Den som kan stava till PEDAGOGIK vet att
uppmuntran och positiv feedback är guld värt för att man skall utvecklas och sporras att gå vidare.

Precis!
Kunde inte sagt de bättre själv! ;))
 
Mattsen skrev:
Den säger väl en hel del - att bilden man har lagt upp för kritik "går hem". åtminstone hos den personen som skrev "Jättebra bild".

Det är utomordentligt tråkigt att du formulerar dig så här. Det finns många här på fs - inte minst "nybörjare" - som inte vågar skriva någonting. Och att då läsa en kommentar som din gör ju att de blir än mer osäkra på vad man "får" och inte får skriva i en bildkommentar.

EN DEL AV bildkritiken är just att få en bekräftelse på att en bild gillas - och väljer man bort betyget då fungerar en kommentar som denna alldeles utmärkt! JA, det räcker tom med "-Gillas!".

Däremot skall man undvika fåordiga negativa kommentarer - dessa skall alltid utvecklas.

För mig är det alldeles solklart; Bättre med "jättebra" än ingen kommentar alls.

Den som kan stava till PEDAGOGIK vet att
uppmuntran och positiv feedback är guld värt för att man skall utvecklas och sporras att gå vidare.
Du ger din åsikt om att "För mig är det alldeles solklart; Bättre med "jättebra" än ingen kommentar alls" utan att jag kritiserar den även jag inte håller med, men det som är lite förvånande med FS är att om man inte håller med så är det klassat som olyckligt.

Jag står fast vid att en kommentar så som "Jättebra bild" är den sämsta kritiken då det inte är kritik och faktiskt inte ger nått svar på vad det är som är bra eller vad personen i fråga anser att en bild är för nått.

Sedan undrar jag vad du menar med "Den som kan stava till PEDAGOGIK vet att
uppmuntran och positiv feedback är guld värt för att man skall utvecklas och sporras att gå vidare".

Skulle de som inte kan stava till PEDAGOGIK inte kunna uppmuntra till positiv feedback och är att tala om vad man "inte" gillar så ohyggligt att man inte bör uppmuntra till detta?

Är nybörjare verkligen så svaga att de måste skyddas från negativ kritik här på fotosidan eller vad är det du menar?

Givetvis är det alltid kul att höra om hur duktig och bra man är, men sanningen är oftast det man har mest nytta av.
 
HDFS) (KGS skrev:
Det har hänt att jag bara lämnat en :) på en bild, inte ofta, men vafan när klockan är tre o whiskyn slut sen två... vad ska man göra?

/kg, lycklig i sin värld

Borde det inte bli en ;( om Whiskyn är slut redan vid två..? ;)
 
Mattsen skrev:
Den säger väl en hel del - att bilden man har lagt upp för kritik "går hem". åtminstone hos den personen som skrev "Jättebra bild".

Det är utomordentligt tråkigt att du formulerar dig så här. Det finns många här på fs - inte minst "nybörjare" - som inte vågar skriva någonting. Och att då läsa en kommentar som din gör ju att de blir än mer osäkra på vad man "får" och inte får skriva i en bildkommentar.

EN DEL AV bildkritiken är just att få en bekräftelse på att en bild gillas - och väljer man bort betyget då fungerar en kommentar som denna alldeles utmärkt! JA, det räcker tom med "-Gillas!".

Däremot skall man undvika fåordiga negativa kommentarer - dessa skall alltid utvecklas.

För mig är det alldeles solklart; Bättre med "jättebra" än ingen kommentar alls.

Den som kan stava till PEDAGOGIK vet att
uppmuntran och positiv feedback är guld värt för att man skall utvecklas och sporras att gå vidare.

Jag är helt enig, och är man inte det tycker jag man ska ignorera den typen av kommentarer när man får dem och gå vidare vad man nu gör. Att begära att folk ska sluta ge positiv feedback, oavsett hur enkel, är ju bara för dumt.
 
Mattsen skrev:

EN DEL AV bildkritiken är just att få en bekräftelse på att en bild gillas - och väljer man bort betyget då fungerar en kommentar som denna alldeles utmärkt! JA, det räcker tom med "-Gillas!".

Håller med dig om det gäller en bild utanför poolerna.
Gäller det däremot en bild i t.ex poolen Bildkritik håller jag inte alls med dig. Där står det dessutom att man måste följa FS:s regler för kritikkommentarer som talar om att sådana kommentarer är olämpliga.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Håller med dig om det gäller en bild utanför poolerna.
Gäller det däremot en bild i t.ex poolen Bildkritik håller jag inte alls med dig. Där står det dessutom att man måste följa FS:s regler för kritikkommentarer som talar om att sådana kommentarer är olämpliga.

/Johan
Tja, det ena behöver väl inte utesluta det andra.
Vi kan ju t ex ta ett par av kommentarer du själv har gett andra i just poolen Bildkritik:

"Jättegulligt! Trist kommentar men det var vad jag kom mig för att skriva :)"

"Mycket vackert. Är också nyfiken på hur du framställt den här?"

"Bra, gillar den lite råa stilen."

"Den här är hur bra som helst. Den lille ser nästan ut att förtvivlat be om hjälp."

"Snyggt och stilrent med en intressant komposition."

"Sicket vackert porträtt, fantastisk gråskala. Hon ser lite busig ut."

"Vilken fullträff! Har försökt fånga dessa tingestar i flykten men utan större framgång. Grattis till en mycket fin bild!"

"Jättekul bild! Birgitta har sagt det som behöver sägas."

osv

Jag tycker du kommenterar bra. Men om man kikar närmare på t ex detta urval, så skriver du ju egentligen "Snyggt" själv. Enda skillnaden är ar du ibland talar om vad du gillar eller ställer en fråga....
 
Mattsen skrev:
Jag tycker du kommenterar bra. Men om man kikar närmare på t ex detta urval, så skriver du ju egentligen "Snyggt" själv. Enda skillnaden är ar du ibland talar om vad du gillar eller ställer en fråga....

Tack, men jag håller inte med dig om att urvalet var prov på bra kommentarer. Jag skriver dock inte bara "Gillas" eller liknande men behöver också själv förbättra mitt kommenterande.

Men vi kan väl vara eniga om att kortkommentarer som "Gillas", "Snygg bild" mm inte är lämpliga i förhållande till kritikreglerna?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Men vi kan väl vara eniga om att kortkommentarer som "Gillas", "Snygg bild" mm inte är lämpliga i förhållande till kritikreglerna?
/Johan

Svar ja. Men, jag vidhåller ändå att ett kort "snyggt" är ok om man gillar bilden och inte har något direkt att anmärka på eller om man inte anser sig vara tillräckligt kunnig för att bedöma bilden enligt fotokonstens alla regler.

För mig är det i varje fall ibland rent av viktigt att få veta om en bild tilltalar eller ej. Och om det inte är ok att skriva tex "snyggt" så får jag ju aldrig veta det. Vidare så är ju en dylik kommentar ett uttryck av en "känsla" för bilden, och detta nämns ju oxå i "kritikreglerna". Jag tycker att reglerna bör tolkas mer som rekommendationer eller fingervisningar om hur man skall skriva kritik.

Sen är det naturligtvis bra med kritik som pekar på saker som kan förbättras. Det har jag fått själv, flera gånger, och den typen av kritik är ovärderlig. Men som sagt, ett kort "gillas" är också - som jag skrev tidigare - en form av feedback och kan på så vis oxå klassas som "kritik".

Vi får inte glömma bort att de flesta bildbetraktarna här på fs inte är experter och därför känner att de inte kan uttrycka i en kommentar vad som skulle kunna göras bättre. Men de (vi) är ändå viktiga "kritiker" eftersom de representerar den stora "massan" som ju många fotografer har som målgrupp.
 
Mattsen skrev:
Svar ja. Men, jag vidhåller ändå att ett kort "snyggt" är ok om man gillar bilden och inte har något direkt att anmärka på eller om man inte anser sig vara tillräckligt kunnig för att bedöma bilden enligt fotokonstens alla regler.

För mig är det i varje fall ibland rent av viktigt att få veta om en bild tilltalar eller ej. Och om det inte är ok att skriva tex "snyggt" så får jag ju aldrig veta det. Vidare så är ju en dylik kommentar ett uttryck av en "känsla" för bilden, och detta nämns ju oxå i "kritikreglerna". Jag tycker att reglerna bör tolkas mer som rekommendationer eller fingervisningar om hur man skall skriva kritik.

Sen är det naturligtvis bra med kritik som pekar på saker som kan förbättras. Det har jag fått själv, flera gånger, och den typen av kritik är ovärderlig. Men som sagt, ett kort "gillas" är också - som jag skrev tidigare - en form av feedback och kan på så vis oxå klassas som "kritik".

Vi får inte glömma bort att de flesta bildbetraktarna här på fs inte är experter och därför känner att de inte kan uttrycka i en kommentar vad som skulle kunna göras bättre. Men de (vi) är ändå viktiga "kritiker" eftersom de representerar den stora "massan" som ju många fotografer har som målgrupp.

Jag tror den "stora massan" inte är medlemmar här. Här finns fotointresserade individer som är snäppet bättre än vardags- och semesterfotografen. Inbillar jag mig i alla fall.

Vi är ju alla olika. Men har jag lagt upp en bild i Bildkritik och får ett mail om att det finns en kommentar att läsa känns det lite snopet om det är en sån där kortkommentar.

Å andra sidan är inte det här huvudproblemet. Jag tycker det kommenteras för lite.
Mina två sist upplagda bilder har fått noll respektive en kommentar. De är inga superalster som inte kan göras bättre och därmed inte behöver kommenteras. De är heller inga utomordentligt kassa och hopplösa bilder som inte förtjänar någon respons. Kommunicerar de? Ingen aning, och det är ett problem om du frågar mig.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tror den "stora massan" inte är medlemmar här. Här finns fotointresserade individer som är snäppet bättre än vardags- och semesterfotografen. Inbillar jag mig i alla fall.

/Johan

Jodå, att en majoritet av medlemmarna här har ett intresse av foto det är ju klart. Sen är det ju oxå en fråga om vad man vill ha kommenterat. För mig är en "experts" utlåtande om bilden av stor vikt. Men ur en annan synvinkel är jag lika intresserad av vad en mer "vanlig" människa tycker (nä, fotografer är inte vanliga människor hehe). Mao om bilden förmedlar något som tilltalar betraktaren - bortsett från tekniska missar som färgstick, skärpa, brus, komposition osv.

Men jag förstår vad du menar Johan. Kanske skall man ha lite tur för att en bildkunning individ skall intressera sig för bilden och bemöda sig att skriva en kommentar. Vi kanske skall gå vidare med fotosidan och erbjuda medlemsskap i en anna form. T ex ett kritikmedlemsskap till ett högre pris som garanterar kommentarer från duktiga fotografer som avlönas med medlemsavgiften? Hmm, en affärside kanske!
Kanske man ska starta en distansundervisning - fotoskolan.nu och avlöna några fotografer - kanske någon här som är intresserad?
Jag har själv varit handledare i en distansundervisning på högskolenivå (inte foto!) -och det fungerade alldeles utmärkt.
 
Intressant läsning...
de klagas över för få kommentarer...
de klagas över att vissa ger för många kommentarer...
de klagas över att kommentarerna inte är kontruktiva...
de klagas över för korta kommentarer typ "bra bild" eller "snygg"...
DE KLAGAS!

Kanske dags att KOMMENTERA LITE SJÄLVA!

/Eva
 
Bra kommentar!
Egentligen måste jag erkänna betyder en aldrig så liten kommentar en hel del i alla fall för mig ( om den inte är elak dvs subjektivt dömmande i stil med "din bild är helt meningslös och saknar all kvalitet" jag ser ingen bild här som i alla aspekter är helt meningslös, en sån kommentar kan man stoppa upp nån stans )
 
Ge konstruktiv kritik!

Jag sökte en diskussion om bildkritik och fann den här. Bra!
Efter en aktiv tid som FS-surfare har jag konstaterat att det finns så otoligt många bilder att det är nästan omöjligt att hinna titta på alla fastän man sitter till långt in på natten.
Vidare konstaterar jag att det är de bilder som folk tycker bäst om som kommenteras. Många kommentarer är, som påpekats här i inläggen, korta och positiva men utan egentlig konstruktiv kritik.
Alla behöver uppmuntran men om du skriver "fint" fråga dig också *varför* och skriv ditt svar i kommentaren!
De bilder som behöver kommentarer för att de skulle kunna förbättras, får sällan någon kommentar, de gås bara förbi i tysthet.
Kan man inte hitta på något sätt för att få FS medlemmarna att börja ge kommentarer till mindre lyckade bilder också?
T.ex en sådan kommentar per beundrande kommentar?
Som flera påpekat är det ju konstruktiv kritik som utvecklar ens fotograferande och fotoseende.
Detta var vad jag hade på hjärtat nu.
Hälsningar
Gunilla
 
Du har så rätt Gunilla...men tyvärr så är det inte alla som uppskattar att få rak och konstruktiv kritik.
Tyvärr så blir folk ofta arga och kommer i försvarsposition när de får förslag om förbättringar och förändringar.

Så åtminstonde jag (och några till, vet jag) vågar inte ge så mycket konstruktiv kritik.

Jag tar tacksamt emot alla råd och tips som det bara går att få och har lärt mig massor av alla duktiga fotografer här på fotosidan.
Men det verkar som om de som sitter inne med
värdefull kunskap, tröttnar att ge och skriva
konstruktiv efter en tid.
Margareta
 
personligen tycker jag inte att man ska missunna de - som kan ta kritiken på rätt sätt - deras konstruktiva kommentar bara för att det finns rötägg som inte fattat vad fotosidan är till för.
det är bara att strunta i folk som blir förbannade, för det är bara synd om dom själva att dom inte kan ta kritik och utvecklas.
ignorera det bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.