Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omöjligt att ändra exponeringen i manuellt läge

Produkter
(logga in för att koppla)

RG78

Aktiv medlem
Har en 30D som mest fungerar som reservkamera. I manuellt läge har det helt plötsligt blivit omöjligt att ändra exponeringen. Den står fast vid +2 och det gör förstås att alla bilder blir överexponerade. Väldigt frustrerande. I alla andra lägen än manuellt verkar kameran fungera felfritt.
Någon som vet vad detta fel kan bero på? Har återställt kameran, testat med andra objektiv etc etc.

I manuellt läge är det bländare, tid och iso som avgör exponeringen. Exponeringsmätaren är just bara en mätare och kan inte ställas in som i dom halvautomatiska lägena.

(Jag kanske har missförstått frågan? :))

Vilket är det som inte går att ändra? Är det tiden, bländaren eller ISO? För det är de tre variablerna som du har att spela med i läge M.

Det låter lite som om du försöker ändra exponeringskompensationen i läge M. Det går inte på en Canon. Istället visar då skalan du refererar till om du har ställt in exponeringen, med någon av de tre variablerna, så att du får det kameran kallar en normalexponering. Nu visar den att du har minst två stegs överexponering.

Instämmer med föregående.

Det låter ju lite märkligt att du upplever detta nu "helt plötsligt".

Kan det vara så att du satt vredet för on-off i läget som de-aktiverar snurrhjulet och det är därför du upplever att du inte kan ändra exponeringen??

I manuellt läge är det bländare, tid och iso som avgör exponeringen. Exponeringsmätaren är just bara en mätare och kan inte ställas in som i dom halvautomatiska lägena.

(Jag kanske har missförstått frågan? :))

Exponeringskompensation fungerar fortfarande i manuella läget så står mätaren i plus två och man går på kamerans rekommendation när man ställer in bländare, tid och iso blir det förstås två stegs överexponering.

Kör man autoiso ställer ju kameran in iso även om du ställer in bländare och tid så då blir det också fel två steg.

Det jag tänker på är väl att exp.komp. inte bör visa 2+ hela tiden i manuellt? Det låter lite så på TS att den gör det.

Även om TS ställer in bländare, slutare och ISO borde väl mätaren visa lite lägre siffror ibland, vid mörkt ljus t.ex. eller?

I och för sig kan det ju vara så att TS har ställt in värden för beckmörker :)

/Staffan

Exponeringskompensation fungerar fortfarande i manuella läget...
Inte på en Canonkamera, kanske det funkar på Nikon.

Blev i och för sig osäker på om det funkade på 30D då jag aldrig ägt någon, men om man tittar i manualen under Exposure compensation (hittade endast engelsk manual när jag googlade) så står det vid första punkten:

"1 Turn the Mode Dial to any Creative Zone mode except <M>."

(Sid. 93: https://startit.artic.edu/kb/student_faculty/manuals/Canon_EOS30D_Instr_Manual.pdf )

Det finns inga systemkameror från Canon där exp kompensationen fungerar i M-läget. Många hade nog jublat om det hade funnits för den enda gången den är till nytta i M-läget är ju vid användning av Auto ISO.

/Stefan

Det finns inga systemkameror från Canon där exp kompensationen fungerar i M-läget. Många hade nog jublat om det hade funnits för den enda gången den är till nytta i M-läget är ju vid användning av Auto ISO.

/Stefan
Ja, det är lite märkligt det där faktiskt. Man kan ju hävda att kompensation inte ska finnas just för att det är ett manuellt läge, fast då är det märkligt att man ens kan välja Auto ISO i det läget för då är det ju plötsligt inte helmanuellt.

Jag är nog en av de som hade jublat. Fast jag hade nog nöjt mig om bara AE-lås funkade med M+AutoISO.

Inte på en Canonkamera, kanske det funkar på Nikon.

Det funkar på Nikon. Tror jag i alla fall :) (Edit, jodå det funkar)

/Stefan

Det verkar ju helknäppt (förrutom att trådskaparen får två stegs överexponering när den står i +2 i manuell läge ...)

Man slutar ju inte använda ljusmätaren bara för att man ligger i manuellt läge och därmed kan man mycket väl vilja slå på kompensation, t ex om man fotar snö i några timmar eller som jag alltid vill ha mina bilder +1/3 överexponerade (för två av mina objektiv). Det måste också vara förvirrande om man byter från auto till manuellt läge att plötsligt få annan rekommendation från kameran om bländarval och tid. Åtminstone jag funkar så att jag i första hand använder +/- och om det inte räcker, så slår jag över i M och vill då kunna utgå från samma slutartid och bländare som jag just hade.

Det är riktigt att på Canon fungerar inte exponeringskompensationen i manuellt läge med auto-ISO. Det har varit upp i många trådar och jag är en som saknar detta väldigt mycket...

Fast ljusmätaren fungerar, så trycker man halvvägs kan displayen säga 2 steg underexponerat och då får man ratta lite. Om man inte vill ha det så :)

För de som vill försöka ha lite exp komp så¨finns nödfallet att använda sif av bracketing. Den funkar i M och Auto ISO. (iaf 5D Mk3)

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar