Annons

Olympus Xz-2

Produkter
(logga in för att koppla)
XZ-2 med samma fina glugg

Utläsningen från en CMOS-sensor är ju väsentligt snabbare än från en CCD, så AF vid video borde vara i klass med PEN-orna nu.

Trist är dock att video-inställningarna bara är konfigurerbara för NTSC-länder, typ 30p. Varför har inte Olympus uppmärksammat 25p, 50p, 50i för oss med PAL-historik?

I övrigt så har XZ-2 fått en ergonomisk uppfräschning med nya intressanta kontrollmöjligheter. XZ-1 har varit mig en trogen följeslagare sedan januari 2011, som med den nya BSI-CMOS sensorn i XZ-2 fått utökade möjligheter i sämre ljus.

Den vinklingsbara LCDn är inte nödvändig för mig, men kanske tycker Olympus marknadsavdelning att kameran berhöver fler 'features' i den allt hårdare konkurrensen i detta entusiast-segment?
 
Ursäkta bumpen...

Vilken kamera köpte ni till slut? Står själv just i detta nu mellan XZ-2 och G15, och ev. RX100.

Vilka är för och nackdelarna mellan dessa? Dela gärna era erfarenheter av kamerorna...

Mvh!
 
Jag köpte en XZ-1. Kunde inte med att pröjsa så mycket mer för en kompaktkamera. Optiken är verkligen helt outstanding på den. Däremot så ligger den ju lite efter pga åldern mest. Men för 2000 kronor helt klart ett bra köp ändå. Den har faktiskt blivit min nya "resezoom" brukar t om ha den ibland som normalzoom som komplement till E-M5'an med en fast ljusstark glugg. Riktigt bra faktiskt.

(Det är dock två saker jag stör mig på, den filmar inge vidare, det skulle funnits EN knapp till för ibland så ska man åt den andra funktionen och då ligger den inte lätttillgänglig utan gömt i menyn, Oly har lite att lära på menyfronten)
 
Har inte XZ-1 möjlighet att tilldela "multi function" tlil en knapp på samma sätt som man kan göra med Olympus m4/3-kameror?
 
Nej, det finns ingen Fn-knapp och fyrvägsknappen går inte att ändra som på E-M5. På XZ-2 går det däremot.

"Antik" :) det var ju att ta i. Men visst höga ISO är inge vidare, det var lite det jag menade att den ligger efter med åldern. Men i låg ISO tar den riktigt bra bilder, kolla t ex en heldag när jag fotade ett event:
http://www.flickr.com/photos/dannesholk/sets/72157635331927610/

/edit: just det, den ljusstarka optiken gör det möjligt att hålla sig på ganska låg ISO. Jag fotade en biljardkväll också, nu finns inte så många bilder online, men här är en (inte bästa exemplet för den ser mer brusig ut här pga efterbehandling, men ändå):
http://www.flickr.com/photos/dannesholk/9682914802/

Hur som helst. Var och en får överväga prestanda/pris/behov. Det kommer ju komma en ny high end kompakt snart också.
 
Just nu säljs XZ-2 för 2490 kr av flera handlare, så jag slank in hos Fotokungen och gav mig själv en försenad julklapp. Kameran står på laddning, så det dröjer väl tills i morgon innan jag kan rapportera om mina intryck. Kameran känns dock väldigt välbyggd och gedigen i handen. Var jag däremot inte gillar är att man måste ladda batteriet i kameran. Det kanske finns lösa laddare att köpa?
 
1990 är ett trevligt pris, men är inte den antik, snudd på - visst, fint glas och ljusinsläpp - men jag är lie osäker på hur den presterar vid högre ISO.

Den har varit känd för från början att kunna ta riktigt fina bilder. Den tar väl fortfarande fina bilder, även om det kommit en efterföljare. Det brukar inte vara så stor skillnad, om ens någon, på bildkvalitet mellan två generationer kameror, uppdateringarna handlar mest då om design/layout och det elektroniska. Skillnaderna är sannolikt knappast märkbara vid praktisk fotografering.
 
XZ-2 har en CMOS-sensor medan XZ-1 har en CCD-sensor, så det är lite vanskligt att förutsäga bildegenskaperna hos XZ-2 baserat på erfarenheter av XZ-1.

Jag har ingen XZ-1 så jag kan inte jämföra direkt, men jag ska berätta i morgon vad jag tycker om XZ-2.
 
Visst har 2:an en bättre sensor.
Kan man vinna bättre kvalitet på högre ISO så är det värdefullt.
Den tiltbara skärmen på 2:an är bonus.

Jag gillar min 1:a men försöker köra på så låga ISO som möjligt.
Optiken håller verkligen toppklass.
 
XZ-2 har en CMOS-sensor medan XZ-1 har en CCD-sensor, så det är lite vanskligt att förutsäga bildegenskaperna hos XZ-2 baserat på erfarenheter av XZ-1.

Jag har ingen XZ-1 så jag kan inte jämföra direkt, men jag ska berätta i morgon vad jag tycker om XZ-2.


Om du ställer upp på att skicka mig en bild på 400 ISO när du testar kameran vore jag tacksam.
Eller lägger upp den i originalstorlek på webben.
Jag är lite sugen på att byta upp mig. Det är en härlig fickkamera och skön att ha med sig lite överallt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.