Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Xz-2

Produkter
(logga in för att koppla)
Storlek

Visar jämförelse mellan Canon EOS M med 22mm/2 och XZ-1

Självklart blir M större med standardzoomen som sticker ut 75mm från kamerahuset.
Pannkaksobjektivet 22mm/2 är kompakt och mycket skarptecknande. Motsvarande brännvidd fullformat är 35mm.

Bilagor

• EOS_M_OlyXZ_1.jpg
    EOS_M_OlyXZ_1.jpg
    96.4 KB · Visningar: 61
XZ-2 (som är ungefär lika stor som XZ-1) blir större om man monterar en VF-2 på den. Bifogar ett par jämförelsebilder.

Man kan notera att en OM-D E-M5 inte ser mycket större ut, men när man håller den i handen känns den markant större än XZ-2. Notera också hur mycket större objektivet är på E-M5:an, och då har det ändå inte samma räckvidd som objektivet på XZ-2:an. Livet består av kompromisser.

Panasonic GF3 är mindre än XZ-2, och har också inbyggd blixt, men den blir förstås klumpigare så fort man sätter på ett objektiv på den.

Idag var det också gråtrist ute, men jag tog ändå med XZ-2:an på hundpromenaden i skogen. Inga höjdarbilder, men den blir helt klart en mycket bättre kamera med VF-2:an monterad. Att använda en kamera utan sökare verkar inte vara något för mig.

Bilagor

• E-M5_XZ-2.jpg
    E-M5_XZ-2.jpg
    201.3 KB · Visningar: 49
  • GF3_XZ-2.jpg.jpg
    GF3_XZ-2.jpg.jpg
    119.8 KB · Visningar: 48
Jag råkar också har VF-2 sökaren.
Det är onekligen lättare att hålla kameran still när man håller den "traditionellt".
Jag köpte sökaren delvis för att ev. skaffa ett PEN-system men nu blev det inte så.
Det är lockande att byta upp från XZ-1 till XZ-2.

Dagens ilandsproblem

Nu vill jag ha en så liten väska som möjligt som rymmer en XZ-2 med monterad VF-2. Jag har en Lowepro Apex 110 AW, men den är lite onödigt stor.

Jag har även en Lowepro Apex 60 AW och den fungerar om man monterar av VF-2:an och lägger den på tvären bredvid kameran, men det är ju en rätt så opraktisk lösning.

En Lowepro Apex 100 AW kanske skulle passa?

Tips emottages tacksamt. En ny väska behöver förstås inte vara en Lowepro, utan allt som fungerar slimmat med XZ-2 och VF-2 kommer jag att överväga noga.

Jan Olof, vad använder du till din XZ-1 med VF-2?

Låter som Think Tank Retrospective 5 skulle kunna passa. Kanske inte den allra minsta, men liten nog. Dessutom får man plats för plånbok och nycklar och pass och vattenflaska. Och så är den snygg.

Låter som Think Tank Retrospective 5 skulle kunna passa. Kanske inte den allra minsta, men liten nog. Dessutom får man plats för plånbok och nycklar och pass och vattenflaska. Och så är den snygg.

Den är säkerligen rymlig nog, men den är ännu större än Lowepro Apex 110 AW som jag tycker är för stor.

Vad jag är ute efter är en vardagsväska, så något behov av plats för pass och vattenflaska har jag inte. Det jag söker är en väska som är den minsta möjliga som rymmer en XZ-2 med en VF-2 monterad.

Det är ganska fiffigt att kunna använda kamerans vanliga bärrem även när den är omsluten av ett fodral. Då behöver inte väskan/fodralet rymma kamerans bärrem.

Hur vattensäkert är det där fodralet? En stor fördel med många av Lowepros väskor är att de har inbyggt regnskydd. I den här delen av världen är det något som jag nästan ser som obligatoriskt.

Den är säkerligen rymlig nog, men den är ännu större än Lowepro Apex 110 AW som jag tycker är för stor.

Vad jag är ute efter är en vardagsväska, så något behov av plats för pass och vattenflaska har jag inte. Det jag söker är en väska som är den minsta möjliga som rymmer en XZ-2 med en VF-2 monterad.

Jag har emellertid märkt att det kan vara ganska käckt att just ha plats för annat också. Jag tycker också att väskan är så pass liten, att man lätt kan ha med den i alla sammanhang - har faktiskt börjat användad en i de flesta sammanhang, med kamera och annat i.
Men, man ska ha det man behöver, inget annat. Låter som om du kunde ha kameran i fickan, faktiskt.

Det enklaste vore förvisso att ha kameran i en jackficka, men det krävs en ganska rymlig ficka för att få plats med kameran när den elektroniska sökaren är monterad. (Att förvara VF-2:an avmonterad i en ficka tycker jag är ett dåligt alternativ eftersom det tar tid att montera den).

Problemet för mig är att de jackor jag använder för skogspromenader ofta har diverse skräp i fickorna. :) Det blir så när man bor på landet och har hundar.

Jag vill ju inte få en massa smuts och skräp på min nya fina kamera. :)

En slimmad väska vore därför det bästa.

Jag har gjort så med mina Olympuskameror (7070W och XZ-1) att jag borrat ett litet hål i bakre delen på skyddet över blixtskon och fäst snöret där. Vill jag bara ta en enstaka snabb bild så drar jag bara av linslocket och låter det hänga på baksidan på kameran och tycker jag att det är i vägen ändå så drar jag bara locket bakåt så lossnar blixtskoskyddet och följer med locket ner i fickan.

"Supermakro" och blixt

I läget "Super Macro" kan man fokusera så nära som en centimeter från motivet. Det är rätt trevligt, men blir lite trångt. Brännvidden är fixerad vid 6mm (vidvinkligast) i det läget.

Tyvärr är den inbyggda blixten avstängd då, vilket är lite konstigt (men det står i manualen, så det är inget fel på kameran). Jag misstänker att det kan vara för att blixten skuggas av objektivet i det läget.

Dock borde ju blixten kunna användas som styrblixt till TTL-slavblixtar även i "Super Macro". Det hade varit väldigt praktiskt att kunna ställa en slavblixt eller två på lagom avstånd och i rätt vinkel för bra belysning av motivet. Men det går inte heller, alltså.

Jag har också provat att köra med en gammal Olympus T20 på XZ-2:an, vilket går alldeles utmärkt. T20:an har en egen ljussensor så det är bara att ställa in samma bländare och ISO på blixten som på kameran och fota på.

XZ-2:an triggar en blixt som sitter i blixtskon även i "Super Macro"-läget, men en blixt som sitter där kommer alldeles för högt ovanför objektivet för att kunna belysa ett motiv en centimeter framför objektivet.

Jag provade också att sätta FL-LM1 och FL-LM2 (småblixtarna som följer med vissa Pen-modeller och OM-D-kamerorna) i blixtskon, men de passade inte. Det sitter en lite klack som hindrar blixten från att skjutas in helt i AP2-kontakten nedanför blixtskon. Lite trist, för en sån blixt kan ju agera styrblixt till en TTL-slav.

Vet nån här vad kortaste blixtsynktid är på XZ-2 (eller XZ-1 som antagligen har samma)? Jag hittar inget om det i manualen. Kan det vara så att kameran synkar på alla slutartider? (Får väl prova lite).

Vet nån här vad kortaste blixtsynktid är på XZ-2 (eller XZ-1 som antagligen har samma)? Jag hittar inget om det i manualen. Kan det vara så att kameran synkar på alla slutartider? (Får väl prova lite).

Ja, den synkar på alla slutartider, likt många andra digitala kompaktkameror.
Kör en test, med olika slutartider, det bör stämma.

Tack, Lars! Det ser ut att stämma. Man får nog se upp lite på längre avstånd bara. Med kortaste slutartiderna och hög blixteffekt lär blixten brinna längre än slutartiden och då blir bilden underexponerad ...

Här är f.ö. ett självporträtt jag tog i går när jag experimenterade med "Super Macro".

Bilagor

• Självporträtt.jpg
    Självporträtt.jpg
    446.1 KB · Visningar: 70
LC-63a

har ett sådant till min XZ-1. Inge vidare tycker jag eftersom kameran blir ännu tjockare med den på :)
Nu har jag inhandlat det "automatiska" objektivlocket LC-63A, och det gör kamera bara ett par millimeter tjockare jämfört med det medföljande objektivlocket. Det tycker jag nog att det är värt för att kunna ha ett automatiskt objektivlock.

En slimmad väska vore därför det bästa.

Jag köpte en Lowepro Apex 100 AW igår att ha min XZ-2 i. Slimmad kan man nog inte kalla den, men kameran går precis i med en VF-2 monterad. Det blir förstås en del luft i väskan också, men å andra sidan gör det att halsremmen går att pula ner ganska enkelt, så det blir nog bra.

Kuriosa:
Jag köpte den i en Kjell&Co-butik och fick prova kameran i väskan. De brukar vara snälla och trevliga med sånt i den butiken. Vi konstaterade att formen på kameran var lite spretig med sökaren monterad, och jag visade att den var löstagbar. Försäljaren undrade vad den var till för så jag visade. "Har du den för att spara ström?" undrade han. "Skärmen drar väl en del?". Jag försökte visa att det är mycket bättre att fotografera med sökare än med skärm, men han tycktes inte riktigt förstå poängen med det.
:)

Jäklar! Jag skulle ha väntat. :)

Nu blir det chicken race för er som tänker köpa den. Det gäller att vänta på det lägsta priset innan kameran utgår helt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar