Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus XZ-2 vs. Sony RX100

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Bra att du såg EXIF!
Du kan redan på sajten förstora hela bilden, då ser du bättre skillnaden, ännu bättre vid ISO 1600 och uppåt.
Klart är det, de två kamerorna är värda sina pengar, inga problem vid meterförstoringar, skärpan räcker väl till!

Jag tittade på båda bilderna i full storlek, och då är de förstås olika stora eftersom 20 Mpixel är mer än 12 Mpixel. Jag har inte orkat skala om bilderna så att de blir lika stora för att göra en vettig jämförelse, men om du har lust med det så får du gärna göra det. Som sagt var så kan jag inte se att någon av kamerorna ger bättre resultat än den andra i just den där situationen. Dpreviews graf antyder dock att RX100 är lite handikappad vid längre brännvidder, så en mer noggrann jämförelse vore kanske intressant.

Eller så skiter vi i det och konstaterar, som du redan gjort, att bildkvaliteten räcker och blir över för oss vanliga dödliga. Precis som med de flesta andra moderna digitalkameror.

Det är alltså andra egenskaper som är avgörande vid val av kamera.
 
Jag tittade på båda bilderna i full storlek, och då är de förstås olika stora eftersom 20 Mpixel är mer än 12 Mpixel. Jag har inte orkat skala om bilderna så att de blir lika stora för att göra en vettig jämförelse, men om du har lust med det så får du gärna göra det. Som sagt var så kan jag inte se att någon av kamerorna ger bättre resultat än den andra i just den där situationen. Dpreviews graf antyder dock att RX100 är lite handikappad vid längre brännvidder, så en mer noggrann jämförelse vore kanske intressant.

Eller så skiter vi i det och konstaterar, som du redan gjort, att bildkvaliteten räcker och blir över för oss vanliga dödliga. Precis som med de flesta andra moderna digitalkameror.

Det är alltså andra egenskaper som är avgörande vid val av kamera.

Bra, att du lyckades läsa mitt inlägg, innan det togs bort, märkligt.
Bildkvaliten räcker vid meterförstoringar, minst sagt!
Alla kameror, inom samma segment ställs alltid emot varandra, så självklart!.
 
Det där är sidan på hos Dpreview som jag nämnde förut där de jämför sensorstorlekar och "ekvivalenta" bländaröppningar.
 
(. Den bästa finessen med XZ-2 måste nog ändå vara att man kan välja mellan 5 olika sorters bakgrundsmusik när man kör slideshow på skärmen med sina bilder. .)
 
Vilket inlägg handlar det om? Jag tror att alla websidor som refererats till finns i inläggen bakåt. Följ "skrev"-länkarna så borde du hitta en länk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.