Annons

Olympus Sony eller något helt annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sabud skrev:
Själv skulle jag kunna tänka mig en A1 på grund av att den är ganska kompakt och får plats i min tankväska.

Med vertikalgreppet däremot växer den till ett "monster".

Praktiskt utan tvekan. Men mer grotesk än snygg.

Tycker jag :)

Bilden ljuger lite, så ofantligt stor är den ju inte jämfört med en DSLR. Men det är klart att någon kompaktkamera är det ju inte.
 
Testat kamerorna?

Jag kan kanske hjälpa med att säga att jag nyss har gått igenom samma vånda. Jag beslutade mig iaf för att köpa Minoltan, men sen när jag gick in i affären å fick prova flera kameror var det ingen tvivel om vilken som var "min". Gick därifrån utan kamera men förälskad i min sony 717. Så det blev läsa mer fakta på nätet å beställa hem min älskling! ;)

Mitt tips är att prova kamerorna.
/Lina
 
Re: Testat kamerorna?

Norrskenet skrev:
Så det blev läsa mer fakta på nätet å beställa hem min älskling! ;)

Mitt tips är att prova kamerorna.
/Lina
...och att kolla på nätet. Du vet väl att 717 är över ett år gammal och sannolikt en utgående modell? Strax släpps 828 som ska ha ganska stora förbättringar (bl.a.CF-kortplats) och kosta under 10000:-
Det kan vara värt att ha is i magen, även om 717 är en bra och omtyckt modell.
 
Haha!

Detta är ju verkligen en soppa. En trevlig sådan men ändå. IStället för att utesluta alla utom en kamera har ni plockat fram några till jag måste kolla på. Jag kollade ju som sagt på sony tidigare men den är ju ganska stor och klumpig. Var och klämde lite på 5050 idag och frågade lite om 5060. Frågan är ju om storleken har någon betydelse? Jag menar om man ändå inte kan ha den i fickan kanske det inte spelar så stor roll?
 
Re: Re: Re: Olympus Sony eller något helt annat?

larsaz skrev:
Har en känsla av att den skulle sålt mycket bättre om den tagit CF, då hade jag nog haft en trots bristfälligt vidvinkelomfång...

Larsa

Har inte hunnit kolla 828 men vi har en del adaptrar till 717, bla vidvinkeln.

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf717/page4.asp

ENDA anledningen till att vi vill uppgradera är att vi jobbar med tidningar och måste klara utfallande A3 i tryck. Behöver pixels, ANNARS finns ingen som helst anledning att byta ut Sonyn.

OK! vid riktiga långskott 2-400, sport eller motorevenemang, men då skjuter vi med vanlig Nikon, för oftast behövs ändå flera bilder /sek.
(ger dock klart sämre slutskärpa i tryck än Sonyn, varför? vet ej. Många steg, många felkällor kanske. Har ej tid med tester).

Enda tråkiga är att sökaren inte ger känsla av skärpa, som i en vanlig Nikon, men vet man att resultatet blir skarpt så gör det inte så mycket efter ett tag.

Helt klart går utvecklingen framåt och nya grejjor tas fram, som Foveons ccd:er i Sigman som nu enlig uppgift kommer i fler märken.
Huruvida gemene man har nytta av dessa pixlar hit och dit i slutprodukten har jag frågat mig i många forum, men då blir det plötsligt tyst. Så jag väntar vidare på det svaret.

Jag tycker dock att Sony gör bra produkter, som troligen räcker långt över vad gemene man har nytta av. Digital/Sony är ju ett gammalt koncept i video/TV-sammanhang, så de om någon, borde ju veta.
 
Re: Re: Re: Re: Olympus Sony eller något helt annat?

haze skrev:

Huruvida gemene man har nytta av dessa pixlar hit och dit i slutprodukten har jag frågat mig i många forum, men då blir det plötsligt tyst. Så jag väntar vidare på det svaret.

Jag hävdar att gemene man klarar sig gott och väl på 5mp.
 
Re: Re: Re: Re: Olympus Sony eller något helt annat?

haze skrev:
Har inte hunnit kolla 828 men vi har en del adaptrar till 717, bla vidvinkeln.

828:an har utökat zoomomfång ned till 28mm samt tar CF, dessutom så verkar Sony förbättrat handhavandet på den. Huruvida man behöver pixlarna får man väl bedömma själv, jag ser inte dom som den viktigaste skillnaden på 828 jämfört med 717...

Larsa
 
Senast ändrad:
Jag tycker det ska bli intressant att se hur stor skillnad det är i verklig upplösning mellan 717 och 828...sensorstorleken är ju den samma och pixlarna alltså klart mindre på 828..det borgar för sämre pixelkvalitet med mer brus.
Ska bli intressant att läsa Phils test sen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Olympus Sony eller något helt annat?

larsaz skrev:
828:an har utökat zoomomfång ned till 28mm samt tar CF, dessutom så verkar Sony förbättrat handhavandet på den. Huruvida man behöver pixlarna får man väl bedömma själv, jag ser inte dom som den viktigaste skillnaden på 828 jämfört med 717...

Larsa

Passar bara på att klargöra lite vad jag menade med pixlar. Jag behöver helt klart fler för att få större bilder, därav funderingar på 828an.

Däremot menar jag pixeldebatterna ang Sigmas Foveon teknik samt Sonys 8.0 Mega Pixel 2/3" 4 Color Super HAD CCD, samt övriga varianter. Ger dessa olika tekniker synbart olika resultat i slutprodukten?
Inte? Då vore det kanske logiskt att köra exv Sigma då de har gott om optik tex.
Som sagt, jag är jäkligt nyfiken om någon vet.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Olympus Sony eller något helt annat?

haze skrev:
Passar bara på att klargöra lite vad jag menade med pixlar. Jag behöver helt klart fler för att få större bilder, därav funderingar på 828an.

Som Kim skrev så kan det bli svårt för Sony att klämma in 8 miljoner pixlar på en så liten sensor i avseende på brusnivå. 717:s brusnivå har dom ju grejat bra så vi får hoppas att det lyckas i 828 också, min Minolta D7i brusar likt en större fors men ger dock ett utmärkt resultat efter brusreducering.

Om inte jag missuppfattat saker & ting så brusreducerar Sony 717 alltid bilderna i kameran vilket D7i endast gör vid riktigt långa tider, rätta mig om jag har fel? Jag har nämligen läst detta i amerikanska forum & vet inte om det bara är antaganden av sura D7i-ägare?

haze skrev:
Då vore det kanske logiskt att köra exv Sigma då de har gott om optik tex.
Som sagt, jag är jäkligt nyfiken om någon vet.

Sigmas Foveonsensor har ju inte varit problemfri i SD9 men enligt tidiga rapporter så fungerar den klart bättre i den nya SD10, om den däremot kan konkurrera med Canons 10D & dom andra var en annan femma. Har en känsla av att priset måste ned då.

Huruvida det finns mycket optik till Sigman vet jag dock ej eftersom den använder sigmas egna fattning.

Larsa
 
Senast ändrad:
Vad gäller upplösning på SD10 så ska den vara samma som på SD9 länk och den upplösningen är i nivå med 10D/D100/S2-PRO/E-1 länk..ingen dramatisk skillnad m.a.o
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Olympus Sony eller något helt annat?

larsaz skrev:


Huruvida det finns mycket optik till Sigman vet jag dock ej eftersom den använder sigmas egna fattning.

Larsa
Har jag missat nåt? Är inte Sigma primärt en optiktillverkare?
Varför skulle isåfall en sigmafattning vara fel? Kikar man i andra forum påstås dessa även vara av hög kvalitet.
Och kikar man på urvalet på denna sida lär man aldrig få råd att köpa hälften ens:
http://www.sigmaphoto.com/html/lenses.htm
 
Dom har en hel del bra optik till bättre priser än "motsvarande" hos respektive tillverkar. Men kör du Canon eller Nikon har du generellt sett tillgång till åtminstone 5 märken av optiken, kör du sigma har du bara sigmas linser i princip.

Vissa av sigmas linser kanske inte presterar riktigt lika bra som motsvarande canon eller nikon, men har oftast en betydligt vänligare prislapp.

t.ex. Sigma 70-200/2.8 APO HSM mot Canons 70-200/2.8 USM. Kollar man cyberphoto så skiljer det ca 5000 i pris. Enligt MTF(där man man debattera riktigheten i värdena i vissa fall, skiljer det 0.2 till canons fördel).

Frågan är då.. är den lilla extra kvaliten i byggnad och bild värt ett 50%(ur sigmans synvinkel) högre pris. För vissa ja.. för dom flesta, troligen inte, iaf inte för icke yrkesverksamma där service avtal och dylika saker iaf kanske inte blir aktuellt.
 
Ett problem med sigmafattning är ju (förutom det begränsade urvalet) att det i stort sätt inte finns någon begagnadmarknad.
 
Det begränsade urvalet tycker jag inte är så beklämmande i dom flesta fall. Dom har optik som täcker 12-500 samt 2x och 1.4x teleconverters utan större problem.

Snarare att det saknas begagnatmarknad och riktigt bra linser i alla segment. Saknas iofs lite flexibilitet med både OS och HSM, och lite sånt, men det är i många fall inte nödtvunget. Även om det är förbaskat användbart.

Men jag skulle gissa på att dom flesta faktiskt kan klara sig med att hålla sig till enbart sigma linser.

Även om jag själv skulle sakna min 50/1.8 något frukansvärt.
 
Damocles skrev:


Vissa av sigmas linser kanske inte presterar riktigt lika bra som motsvarande canon eller nikon, men har oftast en betydligt vänligare prislapp.t.ex. Sigma 70-200/2.8 APO HSM mot Canons 70-200/2.8 USM. Kollar man cyberphoto så skiljer det ca 5000 i pris. Enligt MTF(där man man debattera riktigheten i värdena i vissa fall, skiljer det 0.2 till canons fördel

Ok! det här är grekiska för mig, APO HSM 0,2 etc, jag är bara intresserad av slutresultat.
Skulle Sigmas optiker ge synbart sämre bilder i tryck är det ju inte så bra.
Å andra sidan skriver sigmaägarna så här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=15120&highlight=sigma
så kan det väl inte vara så dåliga grejjor.. eller?
 
Hmm.....lite väl mkt objektiv i min "köpa kamera tråd" tycker jag. Jag bryr mig inte särskilt mkt om vilket märke det är på optiken jag är mest ute efter bra bilder. Finn säker massor med bra trådar om såna där komplicerade mojänger redan.
 
Martin_einarsson skrev:
Hmm.....lite väl mkt objektiv i min "köpa kamera tråd" tycker jag. Jag bryr mig inte särskilt mkt om vilket märke det är på optiken jag är mest ute efter bra bilder. Finn säker massor med bra trådar om såna där komplicerade mojänger redan.

Sorry Martin, det var nog jag som spårade ur!
Men utan bra optik är alla kameror värdelösa.

Lägger därmed ner här och bif en länk till de som förstår det tekniska, 219 zoom lenses compared:
http://www.popphoto.com/assets/download/9242003161222.pdf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.