ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Som vanligt, halv-nedtryckt avtryckare aktiverar stabiliseringen. Om man har den funktionen påslagen, vill säga.
njae , halv-nedtryck aktiverar stabiliseringen men gör att förstorad bild försvinner på min kamera . Ni har kanske inte fokusering genom halvt nedtryck.

En annan fråga .
Ang. Manualen. Finns det bokmärken i den svenska versionen? Är det något som man kan aktivera?

Bilagor

• sve manual.jpg
    sve manual.jpg
    68.1 KB · Visningar: 462
  • eng manual.jpg
    eng manual.jpg
    76.4 KB · Visningar: 470
Dpreviews artikel om E-M5 tar upp det. (En bit ner på sidan, under rubrikerna "Image stabilization in the viewfinder..." och "...and for legacy lenses".)

Sektionerna "C" och "D" i inställningsmenyn.

Den artikeln är nästan bättre än manualen. Mycket väl värd att läsa igenom om man vill få ordning på sin E-M5.
Tack
Jag skall läsa den artikeln igen. Den hjälpte mig att överhuvudtaget komma igång. Det blir till att läsa igen.

Ibis

Jag är väl inte så där jätteimponerad av IBIS i min kamera

45mm 1/80 f3,2 Jag satt ner på stol och hade visst stöd för höger arm mot bord

Bilagor

• 45mm_1_80s f2_8.jpg
    45mm_1_80s f2_8.jpg
    81 KB · Visningar: 440
  • 45mm_1_80s f3_2.jpg
    45mm_1_80s f3_2.jpg
    78.5 KB · Visningar: 439
1/60 ser klart stabilare ut än 1/80, känns lite inkonsekvent?

Det är flera på t ex DPReviews forum som rapporterat att det är problem Med IBIS vertikalt vid slutartider mellan 1/60 -1/125.
Löjligt nog så verkar det som att man inte får hålla för stadigt i kameran. ( jag menar inte stativ utan handhållet)

Det är flera på t ex DPReviews forum som rapporterat att det är problem Med IBIS vertikalt vid slutartider mellan 1/60 -1/125.
Löjligt nog så verkar det som att man inte får hålla för stadigt i kameran. ( jag menar inte stativ utan handhållet)

Jag har läst det där också, men aldrig lyckats reproducera problemet. Antingen är det en fysisk skillnad hos olika fotografer eller så är det något som skiljer mellan olika exemplar av kameran.
Jag provade igen på en åttiondel med och utan stöd för armbågen mot armstödet (och samma objektiv): Ingen som helst tendens till skakighet på någon av bilderna.

Apropå IBIS så är jag glad att det funkar på stativ - IS1 (det enda jag testat)

Den verkar klara 600mm (teleskop efl1200mm) på stativ. Nedan är bild från idag, mulet och 1/30s
åsså två 100%-tare. Har även 1/20 och 1/25 som ser helt bra ut. Så här lågt är problemet inte kamera/stativ/stadig hand - utan motivets - en rörlig fågel - som är problemet.

Bytt från e-3 till e-m5 och det känns. Har inget batterigrepp än och det är bara ett måste - den är ju fan liten som en jäkla leksakskamera ;-). Beställt 3st "pirat"batterier från ebay, få se när de kommer om de kommer.

Bilagor

• P7290080.JPG
    P7290080.JPG
    61.8 KB · Visningar: 867
  • hacke-100-eye.jpg
    hacke-100-eye.jpg
    92.8 KB · Visningar: 865
  • hacke-100-rygg.jpg
    hacke-100-rygg.jpg
    76.3 KB · Visningar: 864
Bytt från e-3 till e-m5 och det känns. Har inget batterigrepp än och det är bara ett måste - den är ju fan liten som en jäkla leksakskamera ;-). Beställt 3st "pirat"batterier från ebay, få se när de kommer om de kommer.

Batterigreppet, eller iaf handtaget, gör en enorm skillnad! Klart värt pengarna. :)

Piratbatterierna kommer du nog bli besviken på dessvärre, åtminstone om det är samma som jag köpte. Mitt gick inte att ladda... om dina funkar kan du väl meddela var du köpte dem :)

Ingick laddare med din? För som jag förstår det så går inte "pirat" batterierna att ladda i olympus egen laddare. Mina kommer med laddare, så vi får se, inte fått dem än.

Nej, till mitt batteri ingick ingen laddare. Jag har också hört talas om att de kräver en speciell laddare, men det stod inget om det i beskrivningen. Jag fick tillbaka pengarna av säljaren så fort jag skrev till honom att den inte gick att ladda, så jag var väl antagligen inte den första som haft det problemet.

Nu är jag sugen på att se vad som händer om jag monterar OM-Dn på mitt XT8i (1200mm, f/5,9). Lite svårt att handhålla dock...

Vad använder du för adapter?

http://www.telescopeadapters.com/

Jag använder en "2" UltraWide Prime Focus Telescope Adapters" för Olympus OM + en OM till 4/3s adapter med AF-chip.

Kolla länken om vad som kan passa ditt teleskop. Du kanske har 1.25" ?
Jag har även ett förlängningsrör på 80mm för att uppnå närfokus. Kan inget om din typ av teleskop, men detta kanske inte behövs om du ska fota stjärnor, men terresta objekt kanske kräver det.

Nej, till mitt batteri ingick ingen laddare. Jag har också hört talas om att de kräver en speciell laddare, men det stod inget om det i beskrivningen. Jag fick tillbaka pengarna av säljaren så fort jag skrev till honom att den inte gick att ladda, så jag var väl antagligen inte den första som haft det problemet.
Om du söker på ebay, så ser du att de laddare som kommer med batterierna har färre piggar än olympus laddare. Förmodligen för att de är nån form av identifieringskontakter eller nåt liknande.

Om du söker på ebay, så ser du att de laddare som kommer med batterierna har färre piggar än olympus laddare. Förmodligen för att de är nån form av identifieringskontakter eller nåt liknande.

Vad jag har hört är någon av piggarna till en temperatursensor som avbryter laddningen om batteriet blir för varmt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar