ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Texten är grå med båda objektiv men det finns inget "auto" nånstans. Och det är ju helt sjukt att det fortfarande står "21 mm" när man monterat zoomen! På intet sätt framgår det att kameran vet om vad det sitter för objektiv på den.

När jag har ett zoomobjektiv monterat så visar kameran vilken brännvid som är inställd. Vrider jag på zoomringen så ändrar sig brännviddssiffran.

Den siffran syns i övre högra hörnet i sökaren när man vrider på zoomringen eller ändrar en exponeringsinställning. Dumt nog försvinner siffran efter några sekunder. Jag begriper inte varför den inte kan få stå kvar, och jag har heller inte hittat någon inställning som ändrar på det.
(Det finns en massa annan information som också visas i samma situation och som försvinner samtidigt med brännviddsangivelsen).

Som Jörgen redan påpekat så är brännvidden som visas i inställningen för IS den brännvidd man har matat in. I autoläget används inte det, utan det är till för när man använder objektiv som inte talar om sin brännvidd för kameran.

Jag tycker i alla fall fortsatt att det i den menybild som handlar om IS borde indikeras vilket objektiv ( eller brännvidd) som kameran känner av.
Skulle kunna kallas för användarvänlighet, ett fint sammansatt ord som innehåller ordet vänlighet. Det gillar man som kund :)

Senast ändrad:
I själva verket är det ett ganska välbyggt objektiv för att vara ett paketobjektiv.
Vanligtvis är paketobjektiv (från de flesta tillverkare) helt sanslöst plastiga, och liknar mer leksaker än kameraobjektiv. Det här objektivet är dock aningen bättre i det avseendet.
:)
Nä, jag ser ingen som helst fördel mot till exempel Nikon 18-55/3,5-5,6. Alltså, känslan i zoomringen är under all jävla kritik. Kärv, knastrig och eländig. Bildresultaten är lyckligtvis desto bättre.

Som Jörgen redan påpekat så är brännvidden som visas i inställningen för IS den brännvidd man har matat in. I autoläget används inte det, utan det är till för när man använder objektiv som inte talar om sin brännvidd för kameran.
Saken är ju att det inte på något vis framgår att man är i ett auto-läge när det gäller IS.

Jag skrev ett blogginlägg om kameran: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/olympus-om-d-kan-vara-den.htm

Ang. batteriindikatorn.
Den syns bara när man sätter igång kameran vad jag förstått.
Man kan dock i meny K välja nivå för batterivarning. Denna inställning är ett utmärkt exempel på österländsk mystik. Den går i fem steg från -2 till +2. Jag har ställt min på +1 och har nu vid ett tillfälle fått en varning, en orange batterisymbol som visade ett 2/3 fullt batteri. Tidigare, när indikeringen var satt i mitten läget 0, har jag upplevt att batteriet tog slut utan varning. Men jag kan ha missat förstås.

Det här stämmer inte riktigt. Batterisymbolen visas när man sätter igång kameran, och när den ändrar sig. Dvs när den hoppar ner från tre pluppar till två så visas symbolen i några sekunder. Och när det är nästan slut så blinkar den rött hela tiden.

Nä, jag ser ingen som helst fördel mot till exempel Nikon 18-55/3,5-5,6. Alltså, känslan i zoomringen är under all jävla kritik. Kärv, knastrig och eländig. Bildresultaten är lyckligtvis desto bättre.
Kitzoomen har en fördel till, faktiskt, även om somliga inte bryr sig. Den är intern. Det är inte så vanligt att kitzoomar är.

Nej, detta stämmer inte. På min kamera visas alltid brännvidden 85 mm, oavsett vilket objektiv som sitter på. Brännvidden som visas är den man ställer in för användning med helt manuella objektiv. Den har inget med brännvidden på det monterade objektivet att göra, utom när du monterar ett manuellt objektiv med just den brännvidd du har ställt in. I mitt fall är det manuella objektiv jag brukar använda ett Canon FD 85/1,8.

Stämmer....är som PDM säger/beskriver ovan men I.S.1 är Auto.

Sedan jag knappade in 200mm på IS så har jeg en ny favorit. Mitt Canon 200 mm 2.8 L + OM-D = 400 2.8 med fantastisk IS, ett snabbtest säger att det går ganska lätt att få skarpa bilder ner mot en 15/sek, sjukt bra.
Nu får det nog bli en Kiponadapter med bländarring igen.
Makten ondgör sig över sökaren som han anser vara sämre än i NEX 7, det håller jag inte med om, den enda fördelen med NEX är peakingen, resten upplever jag bättre, speciellt den stabiliserade bilden.

Jag har lagt ” focus assist” på fn2, men jag måste trycka på knappen flera gånger innan bilden förstoras. Någon som har en lösning till hands?

Jag har lagt ” focus assist” på fn2, men jag måste trycka på knappen flera gånger innan bilden förstoras. Någon som har en lösning till hands?

Du kan ha den helt automatisk så bilden förstoras så fort du rör fokusringen, om du använder manuella objektiv. Nackdelen då är att det kan vara lurigt att hålla koll på vad som ska förstoras och att bilden förstoras bara man råkar röra ringen.

Är du redan i gröna rektangelläget, genom att till exempel ha valt fokuspunkt genom att peta på skärmen, behöver du bara trycka en gång på knappen för att få förstorad bild. Och som som sagt, med m4/3-objektiv förstoras bilden så fort du rör fokusringen, förutsatt att du är i MF- eller S-AF+MF-läge.

Saken är ju att det inte på något vis framgår att man är i ett auto-läge när det gäller IS.

Jo, det står ju auto när man väljer IS1.

På sidan49 i (den engelskspråkiga) manualen framgår ganska tydligt att brännvidden man matat in bara används om man har ett icke-system-objektiv monterat.

Alltså, känslan i zoomringen är under all jävla kritik. Kärv, knastrig och eländig. Bildresultaten är lyckligtvis desto bättre.
Prova motorzoomläget. Det går mjukare (och förstås långsammare). Det är mera till för videofilmning, men ibland kanske det är bra även för stillbilldsfoto (fast jag använder det aldrig då).

Nu får det nog bli en Kiponadapter med bländarring igen.

Har du provat en sådan adapter förut? (Till NEX?) Jag är nyfiken på hur det blir när man bländar ner. Får man kraftig vinjettering?

F.ö. ser jag fram emot Kipons nya EF-adapter med elektrisk bländarstyrning.

Är du redan i gröna rektangelläget, genom att till exempel ha valt fokuspunkt genom att peta på skärmen, behöver du bara trycka en gång på knappen för att få förstorad bild. Och som som sagt, med m4/3-objektiv förstoras bilden så fort du rör fokusringen, förutsatt att du är i MF- eller S-AF+MF-läge.

Nåja, först måste man gå in i inställningarna och slå på "mf assist" eller nåt sånt. Eller så är mf assist på från början, bara att jag har slagit på och av det för många gånger för att minnas hur det var från början.

Att E-M5 är så väldigt mycket konfigurerbar gör att det ibland kan bli lite svårt att ge varandra tips om handhavandet ...

Focus assist + IBIS

När jag har förstorad bild i sökaren så är den väldigt skakig. Vad beror det på? Är det någon inställning man skall göra för att ha IBIS aktiverat i förstorat läge?

När jag har förstorad bild i sökaren så är den väldigt skakig. Vad beror det på? Är det någon inställning man skall göra för att ha IBIS aktiverat i förstorat läge?

Som vanligt, halv-nedtryckt avtryckare aktiverar stabiliseringen. Om man har den funktionen påslagen, vill säga.

Dpreviews artikel om E-M5 tar upp det. (En bit ner på sidan, under rubrikerna "Image stabilization in the viewfinder..." och "...and for legacy lenses".)

Sektionerna "C" och "D" i inställningsmenyn.

Den artikeln är nästan bättre än manualen. Mycket väl värd att läsa igenom om man vill få ordning på sin E-M5.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar