PMD
Aktiv medlem
Texten är grå med båda objektiv men det finns inget "auto" nånstans. Och det är ju helt sjukt att det fortfarande står "21 mm" när man monterat zoomen! På intet sätt framgår det att kameran vet om vad det sitter för objektiv på den.
När jag har ett zoomobjektiv monterat så visar kameran vilken brännvid som är inställd. Vrider jag på zoomringen så ändrar sig brännviddssiffran.
Den siffran syns i övre högra hörnet i sökaren när man vrider på zoomringen eller ändrar en exponeringsinställning. Dumt nog försvinner siffran efter några sekunder. Jag begriper inte varför den inte kan få stå kvar, och jag har heller inte hittat någon inställning som ändrar på det.
(Det finns en massa annan information som också visas i samma situation och som försvinner samtidigt med brännviddsangivelsen).
Som Jörgen redan påpekat så är brännvidden som visas i inställningen för IS den brännvidd man har matat in. I autoläget används inte det, utan det är till för när man använder objektiv som inte talar om sin brännvidd för kameran.