Inget PAL-stöd
Framför allt saknas PAL-standardens 25p & 50i. Fast helst skulle man ju även vilja ha den nyaste AVCHD 2.0, som vad jag förstår nu klarar 50p/60p med Full HD upplösning. 24p är ointressat utom för hardcore cineaster.
OM-D E-M5 Recording(Movie)
Recording format: MOV(MPEG-4AVC/H.264), AVI(Motion JPEG)
Movie Mode : [MOV]
Källkod:
Full HD Fine : 1920x1080, 59.94i, 20Mbps, 16:9
Full HD Normal : 1920x1080, 59.94i, 17Mbps, 16:9
HD Fine : 1280x720, 59.94i, 13Mbps, 16:9
HD Normal : 1280x720, 59.94i, 10Mbps, 16:9
Movie Mode : [AVI Motion JPEG]
Källkod:
HD: 1280x720, 30fps, Aspect 16:9
SD: 640x480, 30fps, Aspect 4:3
Om nu sensorn är så modern som många hoppas på, den klarar ju snabbare AF än allt annat spegellöst, så sällar jag mig till de som undrar varför inte Olympus löpt linan fullt ut beträffande video? OM-D har ju nu IBIS för video samt en alldeles utmärkt vädertätad 12-50mm zoom med videoambitioner därtill?? Men även Panasonic's DMC-GX1 kamera, som många tror Olympus ärvt sensorn ifrån, är heller inte så värst avancerad för video. Kungen beträffande video är fortfarande Panasonic DMC-GH2 inom MFT.
Beträffande optimering för stillbild kontra video, så är inte Sony's NEX-7 så värst vidare på video heller enligt siten
EOSHD, däremot knattingen Nikon V1 verkar bli mer uppmärksammad för dess unika egenskap att kunna ta högupplösta stillbilder simultant med att filma Full HD video. Så konstaterandet att det är en 'trade-off' beträffande stillbilds- kontra video-prestanda gäller nog fortfarande, men kanske också undantag som bekräftar regeln finns.
Vad man kan hoppas på, är att Olympus sekventiellt släpper på kranarna till kamerans videoprestanda, allt eftersom de ev. buggarna för stillbild avlusats. Åtminstone stöd för 25p/50i till PAL-regionerna tycker jag också man har rätt att kräva här i Europa.
Konsekvensen blir förstås att sensorn avläses med 100 fps resp 200 fps, så den snabba AF-prestandan i specifikationerna blir inte lika imponerande, som nu när kameran bara lanseras med NTSC-stuket. Hoppas i alla fall på en sådan f/w-uppdatering så småningom från Olympus, annars om nu kameran är attraktiv ur video-synpunkt, ett f/w-hack som öppnar upp nya möjligheter som för Panasonic DMC-GF2 & DMC-GH2.