Annons

Olympus OM-D

Japp. Det går alldeles utmärkt. Det finns dessutom ytterligare objektivtillverkare till Micro Four Thirds: Voigtländer, Sigma och Tokina gör objektiv till m4/3 (eventuellt fler).

(Notera dock att Four Thirds och Micro Four Thirds är olika system, så för att montera ett Four Thirds-objektiv på en Micro Four Thirds-kamera krävs en adapter.)
 
Inget PAL-stöd

Framför allt saknas PAL-standardens 25p & 50i. Fast helst skulle man ju även vilja ha den nyaste AVCHD 2.0, som vad jag förstår nu klarar 50p/60p med Full HD upplösning. 24p är ointressat utom för hardcore cineaster.

OM-D E-M5 Recording(Movie)
Recording format: MOV(MPEG-4AVC/H.264), AVI(Motion JPEG)

Movie Mode : [MOV]
Källkod:
Full HD Fine   : 1920x1080, 59.94i, 20Mbps, 16:9
Full HD Normal : 1920x1080, 59.94i, 17Mbps, 16:9
HD Fine        : 1280x720,  59.94i, 13Mbps, 16:9
HD Normal      : 1280x720,  59.94i, 10Mbps, 16:9

Movie Mode : [AVI Motion JPEG]
Källkod:
HD: 1280x720, 30fps, Aspect 16:9
SD: 640x480,  30fps, Aspect 4:3

Om nu sensorn är så modern som många hoppas på, den klarar ju snabbare AF än allt annat spegellöst, så sällar jag mig till de som undrar varför inte Olympus löpt linan fullt ut beträffande video? OM-D har ju nu IBIS för video samt en alldeles utmärkt vädertätad 12-50mm zoom med videoambitioner därtill?? Men även Panasonic's DMC-GX1 kamera, som många tror Olympus ärvt sensorn ifrån, är heller inte så värst avancerad för video. Kungen beträffande video är fortfarande Panasonic DMC-GH2 inom MFT.

Beträffande optimering för stillbild kontra video, så är inte Sony's NEX-7 så värst vidare på video heller enligt siten EOSHD, däremot knattingen Nikon V1 verkar bli mer uppmärksammad för dess unika egenskap att kunna ta högupplösta stillbilder simultant med att filma Full HD video. Så konstaterandet att det är en 'trade-off' beträffande stillbilds- kontra video-prestanda gäller nog fortfarande, men kanske också undantag som bekräftar regeln finns.

Vad man kan hoppas på, är att Olympus sekventiellt släpper på kranarna till kamerans videoprestanda, allt eftersom de ev. buggarna för stillbild avlusats. Åtminstone stöd för 25p/50i till PAL-regionerna tycker jag också man har rätt att kräva här i Europa.

Konsekvensen blir förstås att sensorn avläses med 100 fps resp 200 fps, så den snabba AF-prestandan i specifikationerna blir inte lika imponerande, som nu när kameran bara lanseras med NTSC-stuket. Hoppas i alla fall på en sådan f/w-uppdatering så småningom från Olympus, annars om nu kameran är attraktiv ur video-synpunkt, ett f/w-hack som öppnar upp nya möjligheter som för Panasonic DMC-GF2 & DMC-GH2.
 
COSINA Voigtländer 17.5mm ƒ/0.95 för MFT

Finns det något objektiv som motsvarar c:a 28 eller 35mm?

Det finns ytterligare ett objektiv som tillkommit, COSINA Voigtländer 17.5mm ƒ/0.95. Likt det tidigare, COSINA Voigtländer 25mm ƒ/0.95, så är det fråga om ljustarka objektiv med enbart antik manuell fokusmöjlighet. Mer om denna i en annan tråd här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=141955

Annars, så finns det lämpliga 'pancake'-objektiv med AF-möjlighet från både Olympus & Panasonic, som redan nämnts för de efterfrågade brännvidderna.
 
...
Vad man kan hoppas på, är att Olympus sekventiellt släpper på kranarna till kamerans videoprestanda, allt eftersom de ev. buggarna för stillbild avlusats. Åtminstone stöd för 25p/50i till PAL-regionerna tycker jag också man har rätt att kräva här i Europa.
...

Man kan alltid hoppas. Med PAL-stöd hade jag sannolikt valt en E-M5 över GH2, trots en ganska moderat bitrate på 20 Mbps. Å andra sidan var det ju först i firmware 1.1, som kom i december 2011, som GH2 fick officiellt stöd för 25p.

Är PAL-världen verkligen så ointressant att den kan prioriteras bort?
 
Är PAL-världen verkligen så ointressant att den kan prioriteras bort?

Är det viktigt får vi konsumenter både bråka på tillverkarna, samt öppna plånboken selektivare.

Ytterligare en funktion som GH2 har men ingen Olympus kamera ännu:
Okomprimerad video via HDMI-utgången. Lägg till audio, så har man full monitor-funktion här.

See here what dpreview writes about the D4:
http://www.dpreview.com/articles/7799914638/nikon-d4-overview/3
"However, what may prove to be the camera’s biggest feature is the ability to export its uncompressed video footage via its HDMI port. We suspect that this feature, beyond all others, may help endear the camera to the broadcast and movie crowd. Whether using this for recording the camera’s best quality footage or to use an external monitor as viewfinder, it’s a feature we expect to become increasingly common".
 
Videofunktionen är intressant för många men personligen känner jag inget behov av att filma.
För mig är det lockande med en kompakt kamera som kan ge mig minst lika bra bildkvalitet som min Canon 40D.
Kanske kommer jag att sakna min ljusstarka normalzoom 17-55/2,8 men samtidigt är det lite lockande med ett fåtal ljusstarka fasta brännvidder.
De mest ljusstarka objektiven är förstås inte så kompakta men intressanta då de kan ge ett hyffsat kort skärpedjup.
Väntar med spänning på fler tester med bildexempel.
 
Undrar vad 60 mm Macro kommer att kosta?


//Bussmicke (www.bussmicke.se)

Det är väl inte gissningar du är intresserad av egentligen men så här tror jag;
Det står inte Leica på den som på Panasonics 45mm Macro och så är det lite bättre ljusstyrka än på Olympus 35mm macro (4/3) så jag gissar på 3.990:-

Cool klocka på din hemsida. Suveränt att den håller sekundvisaren när minutvisaren skall stega fram. Gillas.
 
För er som är intresserade, och ännu inte läst. Så har Robin Wong skrivit flera bra artiklar om att fota med OM-D i olika miljöer. Han tar upp lite olika fototekniker och han beskriver sin upplevelse med kameran. Kul och intressant läsning. Finns även små videoreportage. :)

http://robinwong.blogspot.com/
 
DPReview har jämförande testbilder för E-M5

Redan med 16 Mpix sensorn i Panasonic G3, så kunde man se att MFT tagit ett skutt framåt beträffande prestanda i svagt ljus. Oavsett om nya Olympus OM-D delar sensorn med DMC-G3 eller har en annan komplett ny sensor, så imponerar E-M5 i jämförelse mot andra aktuella kameror på marknaden. Vare sig man jämför i JPEG eller i råformat, så har betydelsen av skillnader i sensorformat reducerats till i de flesta fall till närmast en oväsentlighet.

E-M5 uppvisar t.ex. bättre prestanda än kameran med 20 Mpix försedda sensorn i Samsung NX200. Vidare ljusförlusterna hos Sonys SLT-kameror sätter de på skammen, som därmed hamnar på efterkälken i jämförelse mot Olympus nya OM-D.

Canons (APS-C sensorförsedda = EF-S) EOS-600D, samt Sonys (äkta APS-C försedda) NEX-5/-7 har naturligtvis de inneboende fördelarna av en i huvudsak bredare sensor (3:2 mot 4:3), som tar ut sin rätt vid riktigt höga ISO-värden. Men E-M5 hänger med bra riktigt långt upp på ISO-skalan, förmodligen mer än tillräckligt för de allra flesta.

Sen är det förstås aspekten att ISO-värdena åsätts olika på olika kameror, vilket inför en viss osäkerhet i tolkningen av de jämförda resultaten. Med anledning av detta spörsmål, hittade jag följande kommentarer från dess testare:

By R Butler
"The cameras are middle-grey matched. We think that showing you what the results look like when correctly exposed is far more useful that showing one camera under or over-exposed, since most people try to shoot correctly exposed images, rather than insisting on using a specific shutter speed and aperture.
Any differences should be accounted for when we test ISO within the review."


By R Butler
"Except, of course, that the ISO definition compensates for sensor size, such that they should all give the same results.
We've just taken a quick look at this and our early tests suggest the E-M5 is around 1/3EV under-sensitive at any given exposure."
 
Dynamik?

.
Vissa motiv ställer även krav på hög dynamik, men det hänvisade testet har inte fokuserat på den egenskapen. Det återstår att se hur väl E-M5 presterar där. Sonys EXMOR sensorer med integrerade A/D-omvandlare är ju idag den klarast lysande stjärnan för att uppnå bra DR, allt enligt testerna från DxO-lab.
 

Som Olympus-användare må jag vara partisk, men sensorformatet 3:4 är åtminstone för mig mer harmoniskt än 3:2. Resultatet är att jag slipper beskära bilderna lika mycket som när jag hade 3:2-sensorkameror. 4:3-sensorns proportioner ligger helt enkelt närmare de bildproportioner som jag oftast föredrar. Med mer långsmala sensorer känns det som om man eldar för kråkorna.

När jag ibland behöver göra riktigt långsmala bilder tar jag flera delbilder och låter ett panoramaprogram sy ihop dem. Det fungerar för det mesta alldeles utmärkt.
 
Har idag en EOS 40D med 17-55 f2.8 och vill ha något smidigare.
Tycker de testbilder jag sett verkar riktigt lovande och tror att jag kommer att bli nöjd med bildkvalitén. Så jag beställde helt enkelt en OM-D med 20mm f1,7. Det var inget kit men jag tror inte jag vill ha den där zoomen 12-50 även om jag fattar att det är en bra deal. Jag vill ha lite ljusstarka fasta gluggar.
Och ju mer jag tittar på exempelbilder desto mer gillar jag 4:3 förhållandet.
40D med 17-55 säljes :)
 
Jag tror inte att du kommer att ångra dig. De små fasta och hyfsat ljusstarka m4/3-objektiven är för mig systemets raison d'être. Du anar inte vilken pytteliten kameraväska jag har som rymmer en E-PL3, ett 17/2.8 och ett 45/1.8 (och har plats över för ytterligare ett litet objektiv eller andra småsaker).
 
Jag tror inte att du kommer att ångra dig. De små fasta och hyfsat ljusstarka m4/3-objektiven är för mig systemets raison d'être. Du anar inte vilken pytteliten kameraväska jag har som rymmer en E-PL3, ett 17/2.8 och ett 45/1.8 (och har plats över för ytterligare ett litet objektiv eller andra småsaker).


Så var det den där 45 1,8 ja...
Har du ingen zoom? Jag har 14-150 och är nöjd med den.
 
Så var det den där 45 1,8 ja...
Har du ingen zoom? Jag har 14-150 och är nöjd med den.

Jag tänkte göra det lite svårt för mig genom att inte skaffa någon zoom :) Back to basics, liksom.
Fast om jag vinner på Lotto eller nåt så blir det antagligen en vidvinkelzoom i alla fall.
 
Så var det den där 45 1,8 ja...
Har du ingen zoom? Jag har 14-150 och är nöjd med den.

Jag har ett M.Zuiko 14-45mm f/3.5-5.6 II R som följde med kameran. Alla mina övriga
m4/3-objektiv har fast brännvidd.

Jag har använt några gamla OM-teleobjektiv med adapter och det går väl ganska bra, men så småningom blir det nog ett Panasonic 45-200mm f/4.0-5.6. Det är rätt bekvämt med autofokus.
 
Jag har ett M.Zuiko 14-45mm f/3.5-5.6 II R som följde med kameran. Alla mina övriga
m4/3-objektiv har fast brännvidd.

Jag har använt några gamla OM-teleobjektiv med adapter och det går väl ganska bra, men så småningom blir det nog ett Panasonic 45-200mm f/4.0-5.6. Det är rätt bekvämt med autofokus.

Det objektivet har jag hört en del mindre smickrande omdömen om. Det gällde väl framför allt skärpan vid full zoom. Har du tittat på deras nya 45-175, som ett alternativ? Eller Olympus 40-150?
 
Jag vill ha ett teleobjektiv med bildstabilisering så Olympus-objektivet går bort. Panasonics telezoomobjektiv med motorzoom tror jag inte att jag skulle trivas med. Jag provade det korta PZ-objektivet på fotomässan i höstas och gillade det inte.

Varifrån har du hört mindre smickrande omdömen om Panasonic 45-200mm f/4.0-5.6? Photozone ger det ett hyfsat betyg.
 
Jag vill ha ett teleobjektiv med bildstabilisering så Olympus-objektivet går bort. Panasonics telezoomobjektiv med motorzoom tror jag inte att jag skulle trivas med. Jag provade det korta PZ-objektivet på fotomässan i höstas och gillade det inte.

Varifrån har du hört mindre smickrande omdömen om Panasonic 45-200mm f/4.0-5.6? Photozone ger det ett hyfsat betyg.

Nu har jag inte läst på om övrig optik som nämns, men 45-200mm från Panasonic har jag faktiskt läst ganska bra omdömen om. Det är ju ett ganska långt omfång, och det har väl sina för och nackdelar men utan att ha egen erfarenhet av att ha testat det verkar det som en prisvärd telezoom.

Litet tips är CyberPhoto har kampanj på just detta nu, man får någon "3D optik" på köpet, vad det nu ska vara bra för.. Kanske kul att testa. Dock fungerar detta bara med vissa Panasonic kameror.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.