Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Nu vill jag se lite bra teleobjektiv till m4/3, som matchar E-M5. En fast 200/2.8, t.ex. och gärna en 300 också.

Vad är det du inte gillar med Steve Huff?? Personligen gillar jag hans tester då dom inte är några tekniska djupdykningar.

Nu ligger min Canon 7D pyrt till..

Hehehe...själv skall jag komplettera min FF utrustning med en mindre kamera/system...avvaktar dock ett tag för att se vad Canon kommer med...om det inte ser/verka lovande ut när Canon väl visar upp sitt spegellösa system så blir det m4/3 och då OM-5.

Vad är det du inte gillar med Steve Huff?? Personligen gillar jag hans tester då dom inte är några tekniska djupdykningar.

Det är alltid lite besvärande, när någon inte delar en uppfattning om något man tycker är riktigt bra. När det gäller testet av Vogt 25/0.95; fick jag en känsla av att "testaren" inte ens gillade objektivet innan han satte igång. Testbilderna var dessutom överexponerade (i vissa falll) eller riktigt fula. Annars håller jag med dig om tekniska djupdykningar, -tycker inte heller om för mycket av den varan.

Bilder från OM-D med Canons objektiv.

Hej!

Jag lade upp några bilder i ett album som heter "Olympus OM-D EM-5 med Canonobjektiv" här på fotosidan om någon är nyfiken på hur det blir med de objektiven jag har. Jag använde endast mitt nästan tio år gamla macro 100 mm USM f2,8 samt mitt nya kompakta 70-300L IS USM f4-5,6 för alla dessa bilderna.

Min OM-D är utsrustad med batterigreppet vilket jag anser vara ett måste, annars känns till och med macro 100an för stor på det lilla kamerahuset. Nu skall jag bara övertala en kompis att låta mig prova hans gamla manuella pentaxglugg 200mm F2,5 som han har liggande, kanske har den gluggen en mindre känslig fokusring än min 70-300? Vad säger du Jonas? Dags att leka litet med dina Pentaxgluggar!

Senast ändrad:
Testbilder i album.

Använde du jpg eller RAW?

Hej Jan-Olof!

Jag fotograferar endast i RAW, har så dålig erfarenhet av jpeg från min 5DMkII. I kameran har jag ställt in neutral färgton och brusreduceringen är avstängd. Jag upplevde nämligen de första bilderna jag tog i början av maj alldeles för mättade och varma i tonen.

För att "framkalla" bilderna använder jag Capture One Pro 6.4.2 som har fullt stöd för de nya olympusfilerna. Jag justerar endast ljuset i exponeringen om det behövs och hittils tycker jag programmets default-inställningar fungerar för mig. Vitbalansen tas från kamerans mätning. Standardinställningarna använder väldigt litet digital skärpning samt brusreducering och jag har inte haft någon anledning att pilla med dessa ännu.

Jag har inte provat det programmet som följer med kameran och jag har inte Lightroom så att jag kan testa det. Det vore intressant att veta om någon har jämfört Capture one pro med Lightroom mm vid framkallandet av OM-Dns raw-filer. Jag kör windows 7 och en hemmabyggd Mac (sk hackintosh) med osx-snowleopard och eftersom man får installera Capture One pro på två datorer när man köper det så har jag det på bägge. Det fungerar mycket bra för mig. Det är visseligen dyrt att köpa första gången men när man har fullversionen och det kommer en ny så kostar det endast runt 550 kr att uppdatera. Jag vet inte vad det kostar att uppgradera från Lightroom 3 till 4 men det är nog liknande.

Om du vill prova någon av mina raw-filer i det programmet du använder kan jag maila den filen till dig.

M v h

Stefan

Mediamarkt i Barkarby har två E-M5 inne (eller hade för någon timme sen åtminstone). Den ena var reserverad av någon och den andra var demoexemplaret, så jag köpte ingen. Jag frågade om säljaren kunde ge rabatt på demoexemplaret men det kunde han inte.

Det reserverade exemplaret kommer nog snart att bli oreserverat eftersom den som skulle köpa det inte hade kommit in än, och det var hög tid för det.

Och nu hänger du på låset?

Nej, jag besökte MM bara för att känna och klämma lite på en E-M5. Jag har inte jättebråttom med att köpa en. Nu när kamerorna börjar finnas i lager lte mer (titta t.ex. på Mediamarkts lagerstatus i de olika butikerna) så kanske priset börjar sjunka lite så småningom. Vi får väl se om det har hänt något med priset i slutet av sommaren.

Det är alltid lite besvärande, när någon inte delar en uppfattning om något man tycker är riktigt bra. När det gäller testet av Vogt 25/0.95; fick jag en känsla av att "testaren" inte ens gillade objektivet innan han satte igång. Testbilderna var dessutom överexponerade (i vissa falll) eller riktigt fula. Annars håller jag med dig om tekniska djupdykningar, -tycker inte heller om för mycket av den varan.
Fast han har väl inte testat Voigtländern? Jag hittade inget test, mer än att han använde både 17/0.95 och 25/0.95 i testet av OM-D, och verkade väldigt positiv till bägge, det enda klagomål han verkade ha var storleken och vikten.

Därmed testade han SLR-Magic 50/0.95 för ett tag sen och verkade inte direkt förtjust i den. Och han är inte den ende recensent som har varit måttligt impad av kontrast och färgåtergivning med det objektivet.

Nej, jag besökte MM bara för att känna och klämma lite på en E-M5. Jag har inte jättebråttom med att köpa en. Nu när kamerorna börjar finnas i lager lte mer (titta t.ex. på Mediamarkts lagerstatus i de olika butikerna) så kanske priset börjar sjunka lite så småningom. Vi får väl se om det har hänt något med priset i slutet av sommaren.

Känner samma sak, har inte bestämt mig för om jag ska behålla Canon 7D ännu. Säljer jag 7D och köper OM-D kanske jag säljer EP-3 ev. Behåller den som backup. Den lösa sökaren (EVF?) passar ju X-z1 kompaktkamera som jag funderar på lite. Kan ju vara skönt att slippa stå med raka armar även där...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Jag kommer nog att behålla min E-PL3 när jag köper en E-M5. Något direkt behov av en kompaktkamera känner jag inte när jag har en E-PL3.

Sökarna VF-2 och VF-3 passar ju på en E-M5 också, om man vill. Kanske kan vara användbart vid makrofoto?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar