Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Och ingen AF, och ingen springbländare. Marknaden för sådana objektiv att sätta på en digital småbildskamera är nog rätt liten, även om den förstås finns.
 
Tack. Lite blandade resultat. De bilder han publicerade var ju bra, men man ska nog inte tro att en E-M1 med en 4/3 300/2.8 är någon match när det gäller AF-prestanda för en spegelreflex.
 
Både DxO och DpReview har nu testat E-M1. Det var väldigt snabbt måste man säga.

DxO delar ut 73 poäng, en aning mer än E-M5.

DpReview förärar E-M1 Gold Award och 84%, ett mycket bra betyg.

Se här: http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m1

Och här: http://www.dxomark.com/Reviews/Olym...e-Sensor/Olympus-OM-D-E-M1-sensor-performance

Om man jämför med de stora kanonernas APS-C-kameror så klår E-M1 Canon men inte Nikon vad gäller sensorprestanda, enligt DxO. Och enligt DpReview tycks autofokusegenskaperna vara jämförbara med de bästa APS-C-spegelreflexerna om man använder micro 4/3-objektiv. Med 4/3 går det långsammare men funkar, kan man väl sammanfatta.
 
Testat

Jag har haft förmånen att testa E-M1 och kan väl säga så mycket som att Olympus lyckats ta fram en riktigt vass kamera. Det är sällan jag blir imponerad... men tusan vilken kamera. :)
 
Hjälp mig förstå

Med risk för att drabbas av en flodvåg av troll-anklagelser och påhopp från M43-fanatiker måste jag ändå fråga: Vad är grejen med E-M1?

Jag förstår att den är liten, 443gr mot Nikon D7100 675gr, men den går ju ändå inte ner i fickan. Då kan man väl lika gärna ha en kamera med bra grepp, utrymme för knappar, mm? Jag har en RX100 som platsar i fickan.

Prestandamässigt verkar den inte slå Nikon D7100.

E-M1 är 6000kr dyrare än D7100 med kit-objektiv..

Jag som gillar att ta kort på mina barn och släkt skulle föredra den större sensorn på D7100 för kortare skärpedjup vid porträtt.

Missförstå mig inte, jag hänger bara inte med i utvecklingen så bra längre. Kanske börjar bli gammal?
 
Grejen är att...

Med risk för att drabbas av en flodvåg av troll-anklagelser och påhopp från M43-fanatiker måste jag ändå fråga: Vad är grejen med E-M1?

Jag förstår att den är liten, 443gr mot Nikon D7100 675gr, men den går ju ändå inte ner i fickan. Då kan man väl lika gärna ha en kamera med bra grepp, utrymme för knappar, mm? Jag har en RX100 som platsar i fickan.

Prestandamässigt verkar den inte slå Nikon D7100.

E-M1 är 6000kr dyrare än D7100 med kit-objektiv..

Jag som gillar att ta kort på mina barn och släkt skulle föredra den större sensorn på D7100 för kortare skärpedjup vid porträtt.

Missförstå mig inte, jag hänger bara inte med i utvecklingen så bra längre. Kanske börjar bli gammal?

Grejen är ATT den slår Nikon D7100. Prestandamässigt. Detta enligt min alldeles egna, subjektiva, uppfattning. Kan tilläggas att jag inte är någon M43-fanatiker, jag fotar Canon idag. Överväger seriöst Olympus dock.
 
Tar 7100 tio bilder/sekund? Är den vädertätad? Min ljusstarkaste glugg har f/0.95, hur mycket kortare blir skärpedjupet med en 35/1.4 på en 7100?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Räknade lite. Min 25/0.95 borde ge ungefär samma skärpedjup och bildvinkel som en 35/1.3 på en 7100. Säkert en glugg alla 7100-ägare går runt med

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Utöver bra prestanda, är det nog fjärrstyrningsmöjligheten som är den största grejen för mig. Att kunna sitta inne i stugvärmen med surfplattan och köra kameran i stället för att behöva krypa i ett lerigt dike är ganska tilltalande.
 
Räknade lite. Min 25/0.95 borde ge ungefär samma skärpedjup och bildvinkel som en 35/1.3 på en 7100. Säkert en glugg alla 7100-ägare går runt med

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Så du menar att ALLA m4/3-ägare går runt med 25/0.95:an? Inte helt säker på det.
Och varför skulle då inte d7100-ägare kunna ha Sigmas erkänt superba 35/1.4 och få autofokus för några kronor till? Den är givetvis inte lika hipstrig som en MF-lins med flott namn, men för oss som inte bryr oss om dylikt?
 
Med risk för att drabbas av en flodvåg av troll-anklagelser och påhopp från M43-fanatiker måste jag ändå fråga: Vad är grejen med E-M1?

Jag förstår att den är liten, 443gr mot Nikon D7100 675gr, men den går ju ändå inte ner i fickan. Då kan man väl lika gärna ha en kamera med bra grepp, utrymme för knappar, mm? Jag har en RX100 som platsar i fickan.

Prestandamässigt verkar den inte slå Nikon D7100.

E-M1 är 6000kr dyrare än D7100 med kit-objektiv..

Jag som gillar att ta kort på mina barn och släkt skulle föredra den större sensorn på D7100 för kortare skärpedjup vid porträtt.

Missförstå mig inte, jag hänger bara inte med i utvecklingen så bra längre. Kanske börjar bli gammal?


Ja Olympus kameror har en mindre sensor, ja dom säljer kameror som är dyra. Hur ska vi kunna hjälpa dig att förstå här på ett forum vad som är grejen med E-M1?

Vill du ha kort skärpedjup ska du välja en annan kamera. Och kanske är väl då inte Nikon D7100 det bästa valet heller?

Varför väljer vissa en kamera framför en annan? Är det bara hur den tekniska datan ser ut på papperet
eller är det något annat? För mig är nog det viktigaste kriteriet känslan och handhavandet när jag fotograferar, mina olika kameror fyller dom behoven för mig.

Vad är viktigast för dig? Stor sensor och så kort skärpedjup som möjligt för porträtt fotografering? Ja då är kanske inte Olympus kameror rätt val för dig..

/Robert
 
Det finns väl knappast någon APS-C-kamera som är "bättre" än E-M1 i en samlad bedömning. Nikon 7100 har i och för sig lite bättre hög-ISO-egenskaper och högre upplösning, men E-M1 har andra fördelar som kanske kan överväga. D7100 är t ex rätt långsam och har liten förmåga att ta många bilder i följd i jämförelse. Ingen Canon APS-C har en sensor som slår den som sitter i E-M1 (och E-M5) och varken 7D eller 70D är knappast bättre än E-M1 vad gäller snabbhet och autofokus heller. Skillnaderna i skärpedjup mellan MFT och APS-C är marginella. Så som MFT utvecklas nu med bra hus, EVF som matchar optiska sökare och allt bättre objektiv så ser jag få anledningar att satsa på en APS-C spegelreflex.

Vill man ha något påtagligt bättre än MFT så blir det småbild som gäller. Och då blir det stort och tungt (Sony A7(r) är ännu inget seriöst alternativ även om de lockar).

Själv kommer jag inte att köpa en E-M1 eftersom skillnaden till E-M5 är för liten för att motivera en uppgradering. Jag väntar på nästa OM-D, som kanske får mer högupplöst sensor. Ryktas redan i vår. Men jag är lite lockad att skaffa en småbildskamera som alternativ till min E-M5, men inte för att ersätta den.
 
Bra då förstår jag lite mer. Vädertätad och 10 bilder per sekund är ju inte fel.

I övrigt har jag svårt att rättfärdiga det höga priset, men förstår att alla har olika behov och tur är är väl det för tillverkarna.

Generellt är dagens APS-C sensorer tillräckliga för mitt behov, även Canons. Själv kör jag 5D II just för att få bra kontroll på skärpedjupet och kunna köpa billiga gluggar. 40/2.8 för 1500kr, 50/1.4 för 3000kr 85/1,8 för 3500kr osv. Jag refererade till Nikon D7100 för det var den många jämförde med på dpreview.

Men 5D II är ju stor, därför tar jag oftast med RX100 på utflykter, promenader mm. M1 skulle fortfarande vara för stor för det ändamålet.
 
Ja precis. Med småbildsensor blir skärpedjupet märkbart kortare. Inte med APS-C.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Leverans av kamera

Finns det någon i Sveriges avlånga land som har lyckats komma över denna kamera.

Väntetiden verkar lång och trots att jag bokade den redan dagen efter tillkännande-
givandet har jag inte fått lägga rabarber på ett exemplar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.