Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokusen funkar bra på en häst hade nog omd-5 klarat också.Men tex fåglar o dyligt, tycker att omd 5 var riktigt dålig just på fågelfoto(jämfört med nikon 5100 jag hade innan) skall bli intressant att se EM-1 hur den tar snabbare saker fåglar o dyligt ...14000 är mycket att betala om inte actionfotoprestandan har blivit mycket bättre då omd-5 redan tar väldigt bra vanliga bilder ...
 
Läste ett test där man jämförde EM1 med EM5 och Panasonic GX7. Där tyckte jag Panasonicen gav klart sämst bilder och att konstigt nog så var bilderna från EM5 bäst
 
Uppföljare E-M5

Olympuschefen sade i en intervju att E-M1 är inte en uppföljare till E-M5 och att det kommer komma en riktig uppföljare till E-M5!!!

(dvs (?), en high end med inbyggd EVF och utan inbyggt batterigrepp, och kanske rentav retrostyling också)
 
Olympuschefen sade i en intervju att E-M1 är inte en uppföljare till E-M5 och att det kommer komma en riktig uppföljare till E-M5!!!

Det har framkommit i flera artiklar tidigare. Det jag tyckte var intressant var det mr. Terada säger: " we strongly promote, especially in the Japanese and Asian market, cameras designed for the young generation with a focus on young females."

Den unga generationen med fokus på kvinnor? Ska det vara deras inriktning för framtiden måntro?

Jag saknar redan det gamla E-systemet, en kamera med topp-display, två kortplatser och rejält batteri..
 
Jag saknar redan det gamla E-systemet, en kamera med topp-display, två kortplatser och rejält batteri..

Det där med toppdisplay är för mig en stor gåta. När man kan se alla inställningar i sökaren (tack vare EVF), varför skall man då ta kameran från ögat, vinkla den uppåt för att bara se en del av inställningarna? Jag bara begriper det inte.
 
Det är för att när man har kameran för ögat som man ska slippa att ta ner kameran från ögat och
göra en inställning. Dvs. innan man lyfter upp kameran till ögat gör man en snabb koll på displayen och ser
vad man hade för inställning förra gången man fotade. Det är det som jag i alla fall har använt den för..

Men men, just den detaljen kan jag ju förstå att det inte finns plats för på en sådan liten kamera. Och det skulle väl inte det klena batteriet ha klarat av ändå.. :)
 
Japp, två saker saknar jag oerhört från min gamla Nikon D90 jft med de M43-kameror jag haft: af-on-knapp som ligger ergonomiskt rätt, och toppdisplay. Bägge beroendeframkallande.

Sedan finns ju utmaningen i storleken, GX7:an är ju så liten t ex, då annat tar plats ovanpå, att toppdisplayen hade blivit mkt liten. Men, men.
 
Vi har alla olika behov och krav.. Det tråkiga med Olympus är väl att man inte kan välja för
det finns ju inget annat alternativ..
 
Olympuschefen sade i en intervju att E-M1 är inte en uppföljare till E-M5 och att det kommer komma en riktig uppföljare till E-M5!!!

(dvs (?), en high end med inbyggd EVF och utan inbyggt batterigrepp, och kanske rentav retrostyling också)

Enligt nyhetsartikeln på Fotosidan om E-M1 så ska det komma en OM-D-modell som år lite enklare än E-M5.

Fotosidan sa:
Olympus gör ingen hemlighet av att att OM-D-serien ska växa med minst en modell till. En enklare modell jämfört med E-M5.
 
Japp, två saker saknar jag oerhört från min gamla Nikon D90 jft med de M43-kameror jag haft: af-on-knapp som ligger ergonomiskt rätt, och toppdisplay. Bägge beroendeframkallande.

Nästan vliken knapp som helst kan väl konfigureras att vara AF-ON-knapp? På min E-PL3 har jag ställt in att video-start-knappen ska vara AF-ON. Den sitter bra till för det.

Eftersom det är en Olympuskamera så går det att ställa in att den bara ska vara AF-ON i C-AF-läget, och det är så jag har gjort. I S-AF-läget tycker jag att det är bättre att halvtryck på avtryckaren aktiverar AF.
 
Enligt nyhetsartikeln på Fotosidan om E-M1 så ska det komma en OM-D-modell som år lite enklare än E-M5.

Jo det har man sagt sen länge. Dessutom lär det komma en E-M5 II rätt snart. Det har gått 1 1/2 år nu sen E-M5 kom. Och 1, 5-2 års cykler är väl det normala.

Det blir tre nivåer: amatör - entusiast - proffs.. Precis som canikon har på sina FF-kameror. (6D/D600 - 5DIII/800D - D4/1Dx)

Jag tror Olympus känner sig styrkta av framgången med em5 och alla förbeställningarna på em1 så man vågar satsa brett.
 
Ofta är det mycket skrik och lite ull när det kommer nya kameror, men just den här har en sak som jag länge har saknat, och som tidigare bara har kommit på en Samsung. Och det är nog det avgörande skälet till att jag kommer att skaffa endera OM-D E-M1 eller en efterföljare. Själva hopkopplingen är smart hos Olympus, men man kan ju undra varför det dröjde så länge.
http://www.stevehuffphoto.com/2013/09/09/the-olympus-om-d-e-m1-in-hand-quick-1st-look-report/

"Built-In Wi-Fi

The Olympus OM-D E-M1 includes built-in Wi-Fi, and the set-up is simple. By quickly scanning the QR code displayed on the camera’s LCD with a smart device, it syncs with the Wi-Fi network created by the camera. The free Olympus Image Share 2.0 smartphone app synchronizes a user’s smartphone and E-M1 so the camera’s “Live View” is effectively displayed on the phone, and the camera can be controlled by touching the smartphone display as if it were the camera. This is ideal for taking self-portraits, capturing images of wildlife from a distance and sharing images easily online. The E-M1’s remote shooting function has been improved for use in all main shooting modes (P, A, S, M and iAUTO). Users can now wirelessly adjust various settings, such as the shutter speed, aperture value, ISO and exposure compensation, as well as operate the Live Bulb shooting mode from their Wi-Fi devices. They can also use their smartphone to embed GPS information into their images."​
 
Hej!

Ursäkta att jag sticker emellan med en lite off topic-fråga. Men jag har börjat intressera mig för m4/3 och E-M1. Någon som har ett bra tips på var jag kan läsa in mig på systemet om hur det fungerar gällande hur stor brännviddsförlängningen är, vilka objektiv som passar o.s.v.? Jag har sedan tidigare en Canon APS-C och är allmänt fotointresserad.

Mvh
Pär
 
Börja läs här.

Svar på dina omedelbara frågor:

"Brännvidsförlängningen" (som är en term som borde bannlysas) är x2.

Alla objektiv avsedda för Micro Four Thirds passar. Alla objektiv med fattning för Four Thirds passar också med en adapter och då får man autofokus. De flesta manuella objektiv passar med olika adaptrar, men då får man varken autofokus eller automatisk nedbländning.
 
Julafton kom tidigt i år, igår blev den inköpt :)

Jag har bara provat den några timmar än så länge. Det första intrycket var: jäklar vad liten den är!
Personligen önskar jag att den vore någon cm högre, det vore mera bekvämt för handen.

Som vanligt när det gäller Olympus så känns det som om kameran vore byggd i solid aluminium och alla knappar/rattar känns bara perfekt. EVF som var ett av mina stora frågetecken är helt ok den kommer jag nog inte ha några problem att vänja mig vid. Men när jag sätter på den lilla blixten och tar kameran mot ögat så trycks blixten in i pannan, det känns inte alls bra och jag saknar en inbyggd blixt..

Autofokusen med mina gamla 4/3 objektiv är än så länge en besvikelse. I bra ljus är den oftast rapp men även i bra ljus känns den ofta osäker och får ibland jaga innan den hittar rätt. I dåligt ljus går hastigheten ner rejält. Man märker också att AF punkterna inte är korslaggda. På vissa saker man siktar på så fungerar det bara inte men vrider man på kameran så funkar det. Jag hoppas AF intrycket kommer förändras efter tiden jag använder kameran..

Är det någon som fått kameran i Sverige än?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.