Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Presenteras Olympus E-M1 månne den 10 september?

Enligt sajten http://www.43rumors.com/ kommer Olympus att presentera den nya Olympus E-M1 i morgon, tisdagen den 10 september. Visst är det bara ett rykte, men ett aptitretande rykte kan ju förgylla en grå måndag ;-)

Enligt sajten http://www.43rumors.com/ kommer Olympus att presentera den nya Olympus E-M1 i morgon, tisdagen den 10 september. Visst är det bara ett rykte, men ett aptitretande rykte kan ju förgylla en grå måndag ;-)

12-40/2, 8 kommer att presenteras också. Mycket intressant. Priset lär bli 999 euro dvs 8700 kr. Rätt mycket pengar, men ändå bra mycket billigare än motsvarande 24-70 för FF-kameror. Om det ärlika bra är det klart prisvärt!

Nu är den släppt. Kolla www.dpreview.com.

Några reflektioner över vad de gjort rätt:
Stor EVF med bra upplösning
Personliga inställningsmöjligheter
Bättre plats för knappar
Lite större än EM5 vilket är en fördel för 4/3 objektiv
Korrektion av CA

Jag är ändå fundersam. EM1 signallerar 4/3 systemets död i det att inga nya 4/3 kameror eller objektiv släpps. För 4/3 ägare ersätter denna då E-5. MEN gällande AF är denna ett steg ner där E-5 var enl vissa mätmetoder snabbast i världen och då har dpreview inte specifikt testat i dåligt ljus där sensor PDAF hitintills alltid varit betänkligt sämre än en separat PDAF sensor a la DSLR. 4/3 ägare får också övergå till EVF och här blir det intressant att se tester av huruvida den hackar betänkligt vid serietagning - nu kan ju inte 4/3 ägare välja mellan OVF och EVF längre i systemet.

Jag skulle tro att Olympus är nervösa idag. Det är den avancerade marknaden som är en relativt stabil ö då spegellöst i stort men ffa enklare kameror (sannolikt är det så att spegellösa i stor omfattning är enklare kameror och därför drabbas då försäljningen av de lägre segmenten sviktar) sviktar. Initialt i m43 satsade Oly överlag på lite enklare modeller men snabbt behöver in på semi-prosegmentet. De skulle säkert helst vilja släppa "bagaget" med 4/3 där de sannolikt inte säljer något idag. Men gjorde de det så skulle de ju ha svikit sina trogna kunder och gjort det väldigt svårt att få köpare att övergå till m43 - för annars kan de ju lika gärna byta märke. Nya köpare kanske skulle ha ångest över att köpa dyr optik från Olympus till m43 om Oly svikit 4/3 helt. Därför denna kamera - visa att man inte övergett 4/3 kunder så man kan sälja proffsoptik till m43 - en stabilare marknad.

Nu kommer ju frågan - de som har E3/E5 - kommer autofokus i EM1 räcka eller tappar nu Oly sina sista loyala 4/3 ägare?

Jag skulle tro att Olympus är nervösa idag.[/QUOTE sa:
Olympus har nog varit nervösa väldigt länge nu..

Om denna kamera lever upp till sitt rykte så får nog vi gamla 4/3 ägare i slutändan vara nöjda.
Alternativet skulle vara betydligt sämre. Personligen blir nog det svåraste att vänja sig vid den elektroniska sökaren..

MEN gällande AF är denna ett steg ner där E-5 var enl vissa mätmetoder snabbast i världen och då har dpreview inte specifikt testat i dåligt ljus där sensor PDAF hitintills alltid varit betänkligt sämre än en separat PDAF sensor a la DSLR.

MIng Thein sa:
http://blog.mingthein.com/2013/09/10/olympus-om-d-e-m1-review-1/
I had the opportunity to try an E-5 (itself no slouch at AF speeds) side by side against the E-M5 with the same lenses: I don’t see any difference in focusing speeds or ability to jump quickly and decisively to different subject distances.

(Jag utgår från att det ska stå E-M1, och inte E-M5 i hans text).

Intrycket jag får är att han inte har gjort några grundliga tester av AF-systemet, utan bara provat lite, så det ska bli intressant att se vad andra kommer fram till.

Pekka Potka och Robin Wong också. Jag klarar inte att posta länkar på mobilen, ni får söka själva. De är rätt nöjda.

Olympusfansen verkar nöjda, och då borde väl jag också vara det. :)

Jag gillar E-M1:s specifikationer (och hoppas att prestandan lever upp till dem), men jag är lite missnöjd med att den har blivit märkbart större än E-M5. Den saken och det förmodade priset gör nog att jag hoppar över den här och väntar på att samma finesser ska komma i ett mindre kamerahus (E-M4?, E-M6?).

Den ser ut att vara ungefär lika stor som en E-M5 med övre greppet, RRS- eller JB-grepp. Jag har alltid ett JB på min så det blir ingen skillnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar