Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta skriver DP-Review:

"We spent some time shooting with a selection of Four Thirds lenses, including the 14-54mm F3.5-5.6 II and 12-60mm F2.8-4, to get a feel for how well the E-M1 is able to really support Four Thirds users. Our experiences were fairly positive, but only when seen from a 'DSLR trying to do live view' perspective, since the situation is comparable (a camera trying to focus a PDAF-optimized lens, without a standalone PDAF sensor). Focus is usually acceptably fast, though anyone coming from an E-3 or E-5 is likely to find themselves disappointed, in comparison."

Det lät väl inte så himla roligt.. Luftslottet som sprack kanske..?

Fortsättning:

"Is it as capable as a high-end Four Thirds DSLR would be? We don't think so. But it's certainly usable enough that Four Thirds lens owners will be able to get better-than-ever results with their glass.

The way see it is this: if you're a Four Thirds lens owner and you're expecting full DSLR performance, you're going to be disappointed. However, if you want a camera that offers a considerable step up in image quality, that allows you to continue to take great images with your existing lenses and welcomes you into an impressive and growing new system, then you'll be delighted.

Which isn't to say the focus is bad - our first impressions are that the performance is consistent with Canon's EOS 70D, which offers some of the best live view focus of a conventional DSLR. However, for the very best performance, the E-M1 should be used with Micro Four Thirds lenses"

Har haft OM-D:n och inget snack om saken, den där är ordentligt större.
Knappast ordentligt större. Märkbart större, som jag skrev förut, tycker jag är en bättre beskrivning.

En drömkamera om den haft APS-C;)

Jag tycker att de bildexempel som finns hittills inte direkt skäms för sig, även i jämförelse med en APS-C-kamera.

Större är alltid bättre, men ibland är lagom stort nog. :)

Gissar att de som gjort sig av med sina stora/tunga kamerasystem till förmån för det nätta m43 är lite mer känsliga för storleks/viktökningar;)

Det stämmer för en av oss åminstone. :)

Fast jag har kvar mitt Canonsystem, så om jag vill bära tungt kan jag alltid använda det.

Fan, GAS-tarmen håller på att spricka...
(fast jag hoppar över denna. e-m5:an lär räcka tre år till)

Inte egentligen. De hade ju ändrat uppfattning om den gamla E5:an snarare.

Ja precis. I en mycket märklig tråd på dpr krävdes att dpr skulle skämmas och be om ursäkt för att de hade mage att påstå att EM-1:s fasdetekterande autofokus inte var lika snabb som den hos en spegelreflexkamera. Sen kom Robin Wong och sa samma sak i sin blogg. Den är ändå mycket snabb anser han. Att den ändå inte hänger med de bästa spegelreflexkamerorna beror enligt RW på att de har många korslagda fokuspunkter, men denna teknik går inte att applicera på sensorbaserad fasdetektion. Inte ännu i alla fall. Troligen är E-M1 väl så snabb som lite äldre spegelreflexkameror med få fokuspunkter. En fördel hos EM-1 är att fokuspunkterna är spridda över nästan hela sensorytan, medan de hos spegelreflexkameror ligger mer koncentrerade i mitten. Innan man kan uttala sig för tvärsäkert om någonting får man nog ändå vänta på mer genomarbetade tester och mätningar.

Det är nog för mycket att hoppas på att E-M1 ska vara i klass med Canon EOS-1DX eller Nikon D4, men hittills det ser det ganska bra ut ändå. Om den är i närheten av E-5 så borde gamla Four Thirds-användare bli nöjda.

Det är nog för mycket att hoppas på att E-M1 ska vara i klass med Canon EOS-1DX eller Nikon D4, men hittills det ser det ganska bra ut ändå. Om den är i närheten av E-5 så borde gamla Four Thirds-användare bli nöjda.

Det är såvitt jag kan se inte någon här som säger sig ha förväntat att den ska vara i klass med de kamerorna. De kostar trots allt ganska mycket mer, och är gjorda just för snabbrörliga svåra motiv (som t.ex. såna där små snabba agilityhundar som jag och Martin fotograferade förra sommaren när vi jämförde just D4 och 1DX).

Jag tror det här kan bli en alldeles utmärkt kamera (om man inte av en eller annan anledning vill ha en större sensor) :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar