Annons

Olympus OM 4 SLR med flera linser

Produkter
(logga in för att koppla)

Krillekralle

Aktiv medlem
Har bodyn och flera fina linser. Det mesta i orginalkartonger och i mkt fint skick.Bär mig emot kasta och undrar vad göra? Passar linserna med adapter till några digitala systemkameror? Tacksam för tips.
 
Har bodyn och flera fina linser. Det mesta i orginalkartonger och i mkt fint skick.Bär mig emot kasta och undrar vad göra? Passar linserna med adapter till några digitala systemkameror? Tacksam för tips.

Dessa (antagligen) Zuikon passar med adapter till en rad olika system. Själv kör jag dem med Olympus 4/3 hus och Canon.

Om jag får rekommendera, så skulle jag vördsamt föreslå att du inte säljer detta fina paket. Jag sålde en gång alla mina Zuikon, och köpte sedan samtliga tillbaka ... det blev dyrt.

Här två testbilder med med Olympus E-1 och Zuiko 55/1.2:

http://www.flickr.com/photos/99413716@N00/9222132366/

http://www.flickr.com/photos/99413716@N00/9222133418/
 
Att kasta dem vore verkligen ett helgerån. Gör inte det, snälla! Det finns fortfarande folk som gärna köper Olympus OM-utrustning till hyfsade priser.

Men bäst gör du nog i att behålla objektiven och använda dem på en modern digitalkamera. Som Torbjörn redan skrivit så finns det adaptrar för OM-objektiv att montera på flera olika kamerasystem.

Det blir (givetvis) ingen autofokus med gamla manuella objektiv, och eftersom moderna systemkameror (oavsett om de är spegelreflexer eller spegelfria kameror) inte är så bra för manuell fokusering så ska man räkna med att det går lite långsamt att fotografera med gamla objektiv.
Undantaget är Sonys NEX-serie som har något som kallas "focus peaking". Den funktionen gör att en färgad kontur visas i sökaren (elektronisk sökare) där fokus ligger. Olympus har en "fattigmansvariant" av focus peaking i sina senare modeller, men det är inte alls lika bra.

Spegelfria systemkameror kan ofta förstora ett utsnitt av sökarbilden, och då går det lättare att fokusera rätt, men stativ behövs oftast i så fall.

Man får inte heller något automatisk springbländare med gamla objektiv på en modern systemkamera. Vrider man på bländarringen så bländas objektivet ner direkt till den bländare man väljer. Det är inte så illa med en spegelfri kamera eftersom den elektroniska sökaren kompenserar för det så att sökarbilden inte blir mörkare, men med en spegelreflex blir förstås sökarbilden mörkare när man bländar ner. Man vill ju helst fokusera vid full bländaröppning så även det här gör att fotograferandet blir lite långsammare.

Exponeringsautomatik i form av bländarförval med automatisk inställning av slutartiden brukar fungera för det mesta med gamla objektiv och adapter.

OM-4:an tycker jag du ska behålla och ha som prydnad. Den gör sig fint på en hylla. :)
Eller kanske ta fram den ibland och knäppa en rulle eller två. Olympus OM-kameror är fortfarande riktigt, ritkigt trevliga att fotografera med, inte minst för de fina sökarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.