Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus kameraavdelning säljs - slutet för Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons försäljning av spegellösa system är för liten för att komma med i den här statistiken, enligt kommentarsfältet nedanför grafen. Bara de fyra största aktörerna redovisas

Det är mars, men tittar man på vad som är med i listan så är det bara APS-C och mindre och där har Nikon bara Z50. Inte konstigt att Nikon inte syns om de klipper vid de fyra största i så fall.

Tyvärr, måste jag skriva, - Olympus valde fel digitalt format, från början!
Japan Industrial Partners, Inc. (JIP) tar över, - inte mycket hopp, de är
ekonomer, inga tekniker.
Olympus var en trendsättare på 70-80-talet, med fantastiska analoga kameror, som OM-1 och XA, ingen hade tidigare tillverkat så små/smidiga kameror, för småbildsformat, 135 (motsvarande digitalt FF).
De övriga Canon, Minolta, Nikon, och Pentax fick stora chocken!
Några år senare, hade alla tillverkare betydligt mindre kameror i produktion, - men Olympus hade visat sin styrka, utmärkta kamerahus, små juveler till objektiv.
Inom den digitala fotovärlden tror jag FF kommer bli det dominerande formatet, för avancerade kompakt kameror/långzoomar blir 1" dominerande.

Men räkna inte med att de kommer släppa en FF- kamera.
Det ska man nog aldrig ha räknat med. Olympus målade in sig i 4/3-hörnet tidigt, så en småbildskamera tror jag aldrig att de ens har funderat på att göra.

Deras sentida monster som E-M1X tycker jag inte riktigt passar in i m4/3-filosofin. E-PL-kamerorna och E-M10 passar bättre. Dock har Panasonic varit bäst på att vara rättrogna med sina GM1 och GM5.

Senast ändrad:
Att E-M5 III, trots att den kom flera år efter E-M1 II inte kom med något nytt heller.
E-M5 III har fasdetekterande AF, vilket E-M5 II inte har. För oss som gillar de små OM-D-kamerorna är det en ganska stor skillnad. E-M5 III är en slags mini-E-M1, och just storleken gör den mer intressant för mig än E-M1-serien.

Senast ändrad:
Som sagts, JIP tog över Sonys misslyckade laptop-satsning (Vaio)
Någon som vet om det kommit något gott ur den affären??

När man presenterade sitt `monster´ E-M1X i början av 2019 undrade jag om det rätt till hos Olympus.

/Stephan

Tråkigt att aktörer som Olympus försvinner, men man får ändå försöka se positivt på framtiden.

På sätt och vis är det väl ganska bra om teknikutvecklingen saktar ner inom foto. Då kan vi känna oss mer nöjda med den utrustning vi redan har. Vi kan släppa teknik- och prylfixeringen, och lägga mer tid på det som fotografi egentligen går ut på. Att skapa bilder. 🙂

Som sagts, JIP tog över Sonys misslyckade laptop-satsning (Vaio)
Någon som vet om det kommit något gott ur den affären??

/Stephan

Sonys laptop division, Vaio, var knappast misslyckad,
billiga datorer från Kina och Syd-Korea tog över marknaden!
Sedan JIP tog över Vaio har jag inte sett någon Vaio ute på
marknaden, i Europa, kanske försäljningen fortsatte i
USA och i Asien.
Rikskapitalbolag är siffernissar, men om de ser en möjlighet
till nya intäkter, i ett bolag, kan mycket väl nödvändiga tekniker bli
anställda.
Olympus Medical Systems, mikroskop/mätinstrument för industrin, sjukhus, m.m. …. är ett gigantisk företag, världsledande sedan många år, välmående, drar in med bra mycket stålar.
De insåg klokt, deras kameradivision valde fel digitalt format, nu för sent, att ändra sin strategi, - redan omkörda.

Ja det blir spännande att se hur det kommer att gå. Tråkigt men det kommer väl inte som en större överraskning. Jag hoppas verkligen att det går väl. Vem vet, kanske kamera divisionen får bra ledning och kan släppa nya innovationer.

Mer intresserad av efterträdaren till Nikon D850 troligen D880. Olympus användes av insekts fotografer på film tiden. De klarade inte av omställning till digital utan gjorde misstaget att tro att inte sensorerna sjunker i pris med åren och borde åtminstone satsat på APS-C. Nu drabbas de av mobilerna kommer i kapp. Det är dyrt att designa om optiken till större Censor.

Senast ändrad:
Tyvärr, måste jag skriva, - Olympus valde fel digitalt format, från början!
Japan Industrial Partners, Inc. (JIP) tar över, - inte mycket hopp, de är
ekonomer, inga tekniker.
Olympus var en trendsättare på 70-80-talet, med fantastiska analoga kameror, som OM-1 och XA, ingen hade tidigare tillverkat så små/smidiga kameror, för småbildsformat, 135 (motsvarande digitalt FF).
De övriga Canon, Minolta, Nikon, och Pentax fick stora chocken!
Några år senare, hade alla tillverkare betydligt mindre kameror i produktion, - men Olympus hade visat sin styrka, utmärkta kamerahus, små juveler till objektiv.
Inom den digitala fotovärlden tror jag FF kommer bli det dominerande formatet, för avancerade kompakt kameror/långzoomar blir 1" dominerande.

Jaa OM-1 ångrade jag att jag inte köpte istället för min Pentax ME, även om den var jättebra och notroligt stryktålig den med. Min dåvarande flickvän hade däremot fattat redan då vilken liten juvel det var. Kommer sakna dem. Först dog Konica och Minolta i form av KonicaMinolta och nu Oly efter 84 år tydligen. Vadhållningen är igång om vilket bolag som nu står på tur.

E-M5 III har fasdetekterande AF, vilket E-M5 II inte har. För oss som gillar de små OM-D-kamerorna är det en ganska stor skillnad. E-M5 III är en slags mini-E-M1, och just storleken gör den mer intressant för mig än E-M1-serien.
Det var inte nytt. Det kom från E-M1 II. Det är det jag menar. Tidigare har tiden medfört att den nyare modellen även om den är ett snäpp ner fått något nytt. Men inte nu. En strippade E-M1 II och inget mer.

Jag kan bara fundera på om systemet var fött med handikapp så här i efterhand. Olympus har skickliga injengörer men har haft kass ledning. Glöm inte skandalen i försök att följa förluster några år sedan.

Om man betraktar systemets födelse var det 2003/4 (?) Så var FF sensorer dyra. Canon EOS 1Ds var väldigt dyr och Philips 6mp sensor dröjde och var dyr. Nästan alla systemkameror var APS-C då det var svårt att få till den raka strålgång med de flesta fattningar som då krävdes. De flesta objektiv var för FF och blev onödigt stora i relation till ljusstyrka på APS-C och många brännvidder för APS-C saknades. APS-C husen var onödigt djupa då de hade samma avstånd från fattning till sensor (registera ståndet kan dock vara kortare) som FF då det avståndet behövdes för att få plats med en FF spegel. Olympus tänkte kortsiktigt vad gäller begränsningarna kring rak strålgång och tänkte främst konkurrera mot APS-C där ett nytt system med anpassade objektiv hade en fördel. Dock verkar de ha bortsett från att konkurrenterna snabbt släppte de nödvändigaste APS-C objektiven, Canon kunde sänka registeravståndet med objektiv som kunde bukta in mer och därmed bli lite kortare och ffa så minskade behovet av rak strålgång samt att sensorer blev allt billigare. Att ha en mindre sensor var alltså inte en fördel längre och den var inte avgörande billigare att tillverka.

Nu gjorde man det enda möjliga: man nyttjade framgångarna med tillåta det av mindre rak strålgång och videosignal från sensor till att konkurrera på storlek på allvar med m43. Problemet nu var att autofokus från sensorn ännu inte höll måttet. Det är först efter ca 2012 och framåt som det blev drägligt och på senare tid ibland bättre än hos DSLR. Fast då fanns det fullt av konkurrenter. Sedan efter E-M1 II var teknikutvecklingen långsam och konkurrenterna kom ikapp eller gick i vissa fall om.

De gjorde underbara objektiv och sköna kameror men tyvärr är de nog historia nu.

Sonys laptop division, Vaio, var knappast misslyckad,
billiga datorer från Kina och Syd-Korea tog över marknaden!
Sedan JIP tog över Vaio har jag inte sett någon Vaio ute på
marknaden, i Europa, kanske försäljningen fortsatte i
USA och i Asien.
Rikskapitalbolag är siffernissar, men om de ser en möjlighet
till nya intäkter, i ett bolag, kan mycket väl nödvändiga tekniker bli
anställda.

JIP är inget `vanligt´ riskkapitalbolag. Sedan 5 år tillbaka har JIS köpt 14 bolag i Japan, samtliga nedmonterade och med försålda tillgångar. Antar att framtiden för Olympus kamera-division är nattsvart nu när inte kineser fick chansen.

/Stephan

De gjorde underbara objektiv och sköna kameror men tyvärr är de nog historia nu.
De underbara objektiven och de sköna kamerorna finns fortfarande kvar. Åtminstone mina. :)
Jag kan nog tänka mig att köpa några av de senare modellerna av objektiv och kameror när (om?) de börjar reas ut.

Min modernaste m4/3-kamera är en Panasonic GM5 som jag köpte för 3.5 år sen och min modernaste Olympuskamera är en E-M5. Båda fungerar alldeles utmärkt och jag hoppas att de kommer att göra det i många år framöver.

Jag håller med om att Olympus var lite för kortsiktiga med sin all-in-satsning på Four Thirds-formatet. Kamerorna i Four Thirds-systemet var mycket bra, och Olympus trodde nog inte att det skulle kunna bli en slags massmarknad för kameror med stora sensorer.

Jaa OM-1 ångrade jag att jag inte köpte istället för min Pentax ME, även om den var jättebra och notroligt stryktålig den med. Min dåvarande flickvän hade däremot fattat redan då vilken liten juvel det var. Kommer sakna dem. Först dog Konica och Minolta i form av KonicaMinolta och nu Oly efter 84 år tydligen. Vadhållningen är igång om vilket bolag som nu står på tur.
Vadhållning är igång, …. en välkänd tyskt kameratillverkare, med mycket hög kvalité, till ännu högre priser, mycket gammalt företag, teknisk utveckling tillsammans med ett mycket stort japanskt företag, - kan inom några år eventuellt ingå, som ett dotterbolag, till ett mycket stort japanskt företag .... ?

Kolla på detta diagram från SAR över marknadsandelarna i Japan . Är det något fel på det?

Den japanska fotomarknaden avviker ofta en hel del mot världsmarknaden - eller för att uttrycka det annorlunda - japanska försäljningsstatistik ser ofta väldigt annorlunda ut än motsvarande statistik i Europa eller USA.

Hemma i Japan har Olympus ofta klarat sig rätt bra, det är nog framför allt i resten av världen de haft problem att nå upp till sina mål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar